Renovering BM6000 4CH type 2702.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”
Poul
Lokalitet: Strandby

Indlæg af Poul »

Så kom turen til Print 14 Remote receiver.
Der skal løsnes to små skruer i bunden, hvorefter det er forholdsvis let at få printet frem i lyset :p
Der sad 2 orange ROE elektrolytter på printet - 14C4-22uF/40V og 14C17-220uF/25V.
De var begge vokset i kapacitet udover tolerancen - hhv. 31uF og 283uF - så de blev udskiftet.

Lidt “mystik” omkring FM-tuneren, hvor der sad en orange ROE filter-elektrolyt 2,2uF/63V på forsynings-indgangen.
Diagrammet siger nemlig 10uF/63V, så mon ikke der er tale om en opdatering af størrelsen :roll: ?
Jeg har i hvert fald monteret en ny 10uF/63V elektrolytkondensator på forsyningen til FM-tuneren.
Nok for i dag, fortsættelse følger :thumbsup:
Mvh. Poul
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul

Indlæg af Poul »

Print 6 Forforstærker.
Der sidder tre orange ROE elektrolytter på dette print.
6C5 4,7uF/63V, 6C13 4,7uF/63V og 6C59 220uF/25V.
De er svære at komme frem til, specielt de to små 4,7uF elektrolytter. Meget korte og stive monteringsledninger, og i det hele taget småt med plads. Man kan roligt sige, at BM6000 4CH ikke er servicevenlig :'(
Som sædvanligt var de alle tre skredet opad i kapacitet med 45-50%, så de er nu skiftet :p
Venter lige med at genmontere print 6, indtil jeg har lavet det sidste og sværeste print, nemlig printet med de fire udgangsforstærkere.
Har endnu ikke helt fundet ud af, hvordan jeg får dette store print frem i lyset :roll:
Slut for i dag!
Mvh.
Poul
Poul

Indlæg af Poul »

Det viste sig, at det lange udgangsprint 11 kan løftes opad ved at fjerne 4 små bolte i bunden af chassiet. Herefter kan hele print 11, kontaktrækken og de 8 store køleprofiler med Driver- og Udgangstransistorerne hæves samlet op og fri.

Der sidder 5 stk. 47uF/63V og 8 stk. 100uF/40V orange ROE elektrolytter på printet. De ser umiddelbart fine ud, men belært af mine tidligere erfaringer fra de andre print, vil jeg naturligvis udskifte dem alle 13.

For at lave en nøjagtig kontrolmåling af de 4 driver-transistorer og de 8 udgangs-transistorer valgte jeg helt at afmontere transistorerne fra køleprofilerne.
Samtidig vil jeg udskifte de gamle glimmerskiver og kølepastaen under udgangs-transistorerne.

Har senest foretaget kontrolmålinger på de 8 udgangs-transistorer, og de målte alle OK :cool1:
4 stk. MJ2501 Darlington PNP-transistorer, og 4 stk. MJ3001 Darlington NPN-transistorer. De havde en forstærkning mellem 23 og 41 hfe, så de er gode nok.

Inden jeg genmonterer på køleprofilerne, vil jeg lige kontrollere de 4 driver-transistorer - det bliver aldrig nemmere end nu :p
Mvh.
Poul
Poul

Indlæg af Poul »

Har så kontrolleret de 4 Driver-transistorer type MPSA13/NPN.
Hver Driver sidder på et lille print, som er skruet fast på køleprofilet. De er nemme at aflodde, så man kan få en ordentlig kontrolmåling :p
De var alle OK, så nu bliver de genmonteret på køleprofilerne sammen med de 8 udgangstransistorer :cool1:
Mvh.
Poul
tctla
Lokalitet: Aars
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af tctla »

Hej Poul,
MPS-A13 er Darlington-transistorer. De er ikke signal driver-transistorer, men har den funktion, at de stabiliserer tomgangs strømmen gennem udgangstransistorerne ift. temperatur. Dette for at forhindre, at udgangstrinet trækker for megen strøm ved stigende temperatur også kaldet 'Thermal Runaway'.
Flot og arbejdskrævende renovering... kræver også en masse elektrolytter fra godteposen :Thumpsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
Poul

Indlæg af Poul »

Hej Torben.
Tak for oplysningen om funktionen af de 4 transistorer, som jeg (åbenbart fejlagtigt) antog for at være Driver-transistorer :cool1:

Som du måske har læst tidligere i tråden, så kunne jeg fra starten konstatere, at der kom lyd ud af de 3 udgange, men at FL-udgangen (Front Venstre) var død. Derfor koncentrerede jeg mig om kontrol af de 8 udgangs-transistorer, samt de 4 transistorer, som jeg fejlagtigt antog for at være Drivere til udgangene 8)

Jeg går så nu ud fra, at jeg skal længere tilbage i diagrammet, for at finde årsagen til den defekte Front Venstre udgang :roll:

Ja, der er en hel del orange ROE elektrolytter, som jeg nærmest rutinemæssigt udskifter, men jeg synes dog ikke, at jeg indtil videre har fundet en, som kunne være “den rygende pistol”, men jeg har jo heller ikke endnu været i gang med de 13 orange ROE elektrolytter i udgangsprintet. Så måske ligger fejlen her?

Der må vel også sidde 4 rigtige Driver-transistorer et sted på printet, som også kan stoppe signalet til FL-udgangen :roll:
Mvh.
Poul
tctla
Lokalitet: Aars
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af tctla »

Nøglen til, om fejlen overhovedet ER i udgangstrinet FL, findes i midtpunktsspændingen, hvor de 2 emittermodstande på 0,12 Ohm mødes. Her skal du måle ca. 1/2 forsyningsspænding = ca. 29V.
Hvis du gør det, er alle transistorer i udgangsforstærkeren FL antagelig OK, og omvendt, hvis du IKKE gør, så er der mulighed for fejl i driver- eller pre-driver transistor(er).

Orange ROE kondensatorer er normalt i orden, men det er altid en god ide, at skifte dem, for ingen ved hvor længe, de forbliver i den tilstand.
Røde ROE elektrolytter = shoot on sight :!:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
Poul

Indlæg af Poul »

Hej igen Torben, og tak for oplysningerne :p
Dejligt med kompetente brugere i Forum.

Jeg har kigget nærmere på diagrammet til Udgangsprint 11, og kan se, at der sidder yderligere to transistorer før udgangstransistorerne. Det må vel så være Drivere?

Jeg har som nævnt mistanke til Driver i udgang FL-Front Venstre.
Kan iøvrigt se, at betegnelserne er omvendt i diagrammet, således at den jeg har kaldt FL-Front Venstre på diagrammet hedder LF-Venstre Front, og tilsvarende for de tre andre udgange. “Kært barn har mange navne”,
Mvh.
Poul
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Hej Poul.

Efter at have set diagrammet har jeg følgende kommentarer:

1. Det vi normalt kalder "driver transistorerne" er i dette tilfælde den "første" transistor i 0IC2 og 0IC4 (Darlington transerne i udgangen). Jeg kigger på LF delen (Left Front).

2. Generelt kan man sige at 11TR1 + 11TR2 står for spændings-forstærkningen og 0IC2 + 0IC4 står for strøm-forstærkningen. 0IC3 sammen med 11R14 potmeter kontrollerer hvilestrømmen i udgangen.

3. Så nej, de to andre transistorer (11TR1 + 11TR2) er ikke det vi normalt kalder driverne, det er dem der står for at forstærke signalet op.

Alt dette kommer vi til at dække på transistor-kurset og BM6000 forstærkeren her er et godt eksempel på en effekt forstærker med Darlington udgang. Jeg tager den med i mit materiale til kurset :thumbsup:
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Poul

Indlæg af Poul »

Tak for oplysningerne Kenneth - jeg bliver stadig klogere på denne BM6000 4CH :cool1:
Glæder mig til at deltage i Transistor-kurset senere i oktober i Herning :p
Mvh.
Poul
Poul

Indlæg af Poul »

Har nu målt lidt nærmere på de 16 emitter-modstande på print 11 Udgangsforstærker.
De er alle på 0,12 Ohm, men der er to forskellige typer, måske forskel i effekten? Foto vedhæftet.
R18, R19, R45, R46, R72, R73, R99, R100 er røde 1W modstande.
R21, R22, R48, R49, R75, R76, R102, R103 er mørkerøde “rørmodstande” på ?W.
Nå, men de målte alle OK i printet, og jeg gør indtil videre ikke mere ved dem :|

Dernæst har jeg kontrolleret de 8 første transistorer i print 11 Udgangsforstærker med min Diodetester.
TR1, TR3, TR5, TR7 er PNP-transistorer, og de målte alle OK i printet.
TR2, TR4, TR6, TR8 er NPN-transistorer, og de målte også alle OK i printet.
Dem lader jeg så også indtil videre blive siddende :|

Det havde måske nok været lettere bare at måle 29V spændingen imellem emitter-modstandene, som Torben foreslog, men der er så lidt plads omkring print 11, at jeg ikke er meget for at sætte strøm på, inden det sidder færdigmonteret, af hensyn til risikoen for kortslutning, så derfor valgte jeg “den lange kontrolvej” :roll:

Nu kommer turen så til de 13 orange ROE elektrolytter, som jeg simpelthen vil udskifte.
Mvh.
Poul
Besvar