Upcycling af optisk bord

Alt om GDS
Besvar
Brugeravatar
ralphandersen
Lokalitet: Ydby
Geografisk sted: Thy

Upcycling af optisk bord

Indlæg af ralphandersen »

Min kollega viste mig auktionen over dette optiske bord, der var kommet i overskud på et universitet: "Sådan et må du da have..." Og som sagt, så købt. Nu står det på sin plads i alle sine 300 kilos vælde. Der skal laves en ekstra hylde og der mangler at blive tilsluttet trykluft, men adapteren er indkøbt og i efterårsferien skal luftaffjedringen afprøves. De tre dimser, der ligger på bordet er til trykluftfjedrenes højdesensorer. De åbner for en ventil når bordet falder en lille smule.
Der findes også et computerstyret piezoelektrisk dæmpesystem der virker ned til 1 hz så man kan hoppe ved siden af pladespilleren mens den spiller, men det var ikke på auktionen, så det må blive en anden gang :Skor:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox CN 121 med S2 og Peerless C150Ws/Altec Biflex i OB, Vitavox Bitone 6201 og 3200, El Pipe-O subwoofer, Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter og 12" i Duelundhorn, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Upcycling af optisk bord

Vi kan flyve, vi kan flyve, vi kan flyve :OLO:
Vitavox CN 121 med S2 og Peerless C150Ws/Altec Biflex i OB, Vitavox Bitone 6201 og 3200, El Pipe-O subwoofer, Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter og 12" i Duelundhorn, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
his067
Redaktør
Lokalitet: Aberdeen, Skotland
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Upcycling af optisk bord

Indlæg af his067 »

So ein Ding muß ich auch haben......
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon Kontrapunkt B, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
ralphandersen

Upcycling af optisk bord

Så har jeg fået lavet en hylde til nedenunder og :ide: lavet fire ben til den bageste pladespiller af nogle billige forkromede bordben, så den ikke behøver at hænge på væggen, men kan tage del i luftaffjedringen selvom der egentlig ikke er plads til to pladespillere.
Der er også blevet plads til effektforstærkeren og mc trafoer inden under.

Måske skal benene forkortes 7,5-10 cm. Hvad tænker I?
Brugeravatar
Captain Phoenix
Lokalitet: 2500 Valby
Geografisk sted: København
Kontakt:

Upcycling af optisk bord

Indlæg af Captain Phoenix »

ralphandersen skrev: 16 okt 2025, 16:23 Måske skal benene forkortes 7,5-10 cm. Hvad tænker I?
Proportionerne ser da meget harmoniske ud, som det står sådan.

Men jeg er bange for at jeg måske ikke helt har fanget pointen med projektet...

Altså: Det er et 300 kg bord med en luftdæmpe-funktion vha en kompressor og nogle sensorer, der holder øje med højden. Så langt er jeg vist med.
Og apparater på 300 kg i musikrummet kan kun aftvinge respekt !

Men en vægmonteret pladespiller (i en bærende murstens- eller beton-væg) har vel heller ikke mulighed for at bevæge sig. Og den vejer da mere end 300 kg.
Er det ikke lige så stabilt?

Det har det i hvertfald været for mig gennem mange år (som altid). Også ganske få meter fra et par JBL L300 der fik lov at strække helt ud. (Effekten af at tage støvlåget af skal man iøvrigt ikke undervurdere - i navnlig når der spilles højt. Låget er helt fremragende til at opsamle vibrationer og sende dem videre til pladespillerkabinettet/tonearm/pick-up - hvad man jo ikke vil have...).

Og sådan en kompressor - støjer den ikke når den arbejder?

Enlighten me, please!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
På besøg hos salig Peter Lund Madsen i Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
ralphandersen

Upcycling af optisk bord

Når man ser den hæve sig forsvinder ethvert behov for rationel begrundelse og erstattes af den samme fornemmelse som jeg havde da jeg skiftede gear på min LEGO Technics bil juleaften 1979.

Jeg ved ikke nok til at kunne give en teknisk overbevisende begrundelse for at det skulle være bedre, men Thorens bruger systemet (dog med piezoelektrisk dæmpning) på deres New Reference, som var på High End Munich sidste år og hvor Thorensmanden forklarede systemet. Det er derfra jeg kender det og kunne bide på da min kollega fortalte om auktionen med bordet.

Med hensyn til trykluft har du en pointe. Når det bliver for koldt til at have gårdens kompressor stående udenfor hoveddøren med en slange hen til anlægget, må der findes et alternativ. Systemet bruger ikke meget luft, så en tank på en 15l burde kunne holde en hel aften, men så skal den jo fyldes og flyttes hen til anlægget, og det er jo lidt latterligt at gøre hver dag. En lydløs kompressor findes, men er halvpebret. Så kan den til gengæld bruges til airbrush og så har man en ny hobby.

Nej, jeg bliver nok nødt til at holde fast i juleaften 1979: Det er det sjoveste jeg har fået til mit anlæg nogensinde og min efterårsferie har været en hobbyfest med at få alle detaljerne på plads
bjerager
Lokalitet: Kvistgård
Geografisk sted: Kvistgård

Upcycling af optisk bord

Indlæg af bjerager »

Man må ikke gå ned på mangel på sjove idéer
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
Brugeravatar
Captain Phoenix
Lokalitet: 2500 Valby
Geografisk sted: København
Kontakt:

Upcycling af optisk bord

Indlæg af Captain Phoenix »

ralphandersen skrev: 16 okt 2025, 22:40 Når man ser den hæve sig forsvinder ethvert behov for rationel begrundelse og erstattes af den samme fornemmelse som jeg havde da jeg skiftede gear på min LEGO Technics bil juleaften 1979.
...
Nej, jeg bliver nok nødt til at holde fast i juleaften 1979: Det er det sjoveste jeg har fået til mit anlæg nogensinde og min efterårsferie har været en hobbyfest med at få alle detaljerne på plads
Ud fra dette giver det fuldstændig mening - tillykke!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
På besøg hos salig Peter Lund Madsen i Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Helikon
Lokalitet: Randers

Upcycling af optisk bord

Indlæg af Helikon »

Det er da det mest fuldfede stykke udstyr jeg har set i lang tid, det er det eneste der giver mening! jeg kan sagtens følge tankerne. Kan gulvet holde?
Jeg kunne ikke lade være med at lede efter en kompressor, er er en del ret fede kompressorer her der godt kunne passe til, ikke for store eller dyre eller larmende
https://www.dba.dk/recommerce/forsale/i ... 83313?ci=4
https://www.dba.dk/recommerce/forsale/item/14044972
https://www.dba.dk/recommerce/forsale/item/12906914
https://www.guloggratis.dk/annonce/4535 ... 335aed7894
https://www.guloggratis.dk/annonce/eee1 ... 927455a6f4
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
ralphandersen

Upcycling af optisk bord

Fede kompressorer. Specielt den der Hedensted er flot. Gad vide hvilket tryk den kører med. Hvis det er ok højt kunne jeg måske bruge den sammen med den tank jeg alligevel endte med at bestille, selvom det er fjollet. (læg mærke til at jeg har skruet udtrykket ned fra "latterligt" ;) )
En blanksort 4 gallon aluminiumstank, der er beregnet til luftaffjedring på biler. Den er let og slank, så den både kan bæres og være under bordet.
Besvar