Min B&O 608 har brug for at få tjekket rør, da den spiller lavere i de ene kanal. I den forbindelse har jeg brug for at få indstillet bias, og vil gerne selv lære det, så jeg kan gøre det de næste mange år. Er der nogen i nærheden af Århus der gider tage en novice på 62 under oplæring?
Gerne mod betaling eller transport af sjove hifi-ting indenfor 110 km fra Risskov.
Jeg har også brug for at få sat et nyt kabel med 4 phonostik på min Beocord 6500 (båndoptager) - jeg har et godt kabel, der kan bruges som donor.
Vh. Peter
Hjælp til indstilling af bias på B&O 608
-
Rosewind
- Lokalitet: Risskov
- Geografisk sted: Sovende, hvilende, nydende
1: EAR 516 (+ AD Audio "Satchmo" pre) + PTP6 Lenco 75/FR24 mkii/Ladegaard / Vertere DG-1 + Quad ESL 57
2: Ortofon KS591 + Thorens TD-135/BTD12S + Lowther TP1 London hornhøjtalere
3: B&O Master 608 - B&O 42VF med Grado labs Wood arm
- D.Duck
- Lokalitet: Vestjylland
Her er service manualen her kan du finde vejledning
Mvh Per h
Mvh Per h
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
-
tctla
- Lokalitet: Aars
- Geografisk sted: Denmark
Hej Peter,
Servicemanualen fra Per beskriver hvordan.
Dog en besynderlig metode at indstille bias/tomgangsstrøm på, og man måler ikke den korrekte total-værdi.
De 20mA man justerer til, er den strøm, der går gennem et amperemeter forbundet parallelt med den trafo-vinding, man måler over.
Derfor går der samtidig strøm i trafo-vindingen, ukendt hvor meget, og den strøm skal tillægges de 20 mA, instrumentet viser, for at få den totale anode-strøm.
Umiddelbart er mit skud på total anode-strøm pr. rør = i omegnen af 45-55mA i den slags opstilling, som B&O 608 forstærkeren anvender.
Ikke en helt normal måde at indstille bias på...
Så meget nemmere, at montere en 1~10 Ohm modstand i serie med hver katode og så måle spændingsfaldet her over for nedskruet volume. Så kan Ohms lov hurtigt hjælpe med at beregne den totale strøm i røret, altså inkl. skærmgitter-strøm.
Andres syn på sagen meget velkomne.
Mvh,
/Torben
Servicemanualen fra Per beskriver hvordan.
Dog en besynderlig metode at indstille bias/tomgangsstrøm på, og man måler ikke den korrekte total-værdi.
De 20mA man justerer til, er den strøm, der går gennem et amperemeter forbundet parallelt med den trafo-vinding, man måler over.
Derfor går der samtidig strøm i trafo-vindingen, ukendt hvor meget, og den strøm skal tillægges de 20 mA, instrumentet viser, for at få den totale anode-strøm.
Umiddelbart er mit skud på total anode-strøm pr. rør = i omegnen af 45-55mA i den slags opstilling, som B&O 608 forstærkeren anvender.
Ikke en helt normal måde at indstille bias på...
Så meget nemmere, at montere en 1~10 Ohm modstand i serie med hver katode og så måle spændingsfaldet her over for nedskruet volume. Så kan Ohms lov hurtigt hjælpe med at beregne den totale strøm i røret, altså inkl. skærmgitter-strøm.
Andres syn på sagen meget velkomne.
Mvh,
/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Enig Torben. En lille modstand, placeret ved hvert anode udtag, oven på udgangstrafoerne.
Eller alternativt i hver katode, med et målepunkt ført ud.
- Ville være en god ide.
Eller alternativt i hver katode, med et målepunkt ført ud.
- Ville være en god ide.
Bare det GLØDER!!!
- D.Duck
- Lokalitet: Vestjylland
Helt enig det er en lidt anderledes måde at måle tomgangs strømme på, men i praksis virker den nu godt nok. Strømmen vil dele sig i forhold til modstanden i trafo viklingen og den indre modstand i amp. meter.
Jeg har målt trådmodstanden i et par tilfældige trafoer til 100-200 Ω og amp.meter til 1-3 Ω. Det skulle så i værste tilfælde give en fejlmåling på 6%
Mvh. per h
Jeg har målt trådmodstanden i et par tilfældige trafoer til 100-200 Ω og amp.meter til 1-3 Ω. Det skulle så i værste tilfælde give en fejlmåling på 6%
Mvh. per h
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
-
Rosewind
- Lokalitet: Risskov
- Geografisk sted: Sovende, hvilende, nydende
OK. I taler på et helt andet niveau end jeg kan forstå og udføre. Det med at lodde modstande på, har jeg forlængst opgivet, da jeg solgte et FirstWatt F4 project til Fensten, som jeg stadig skylder øl. Jeg elsker rør, men lader komptente eksperter om det tekniske. Jeg lytter kun til musikken ...
Med andre ord. Jeg skal se på, at bias bliver justeret. Så kan jeg bedømme om det er noget, jeg selv kan finde ud af næste gang jeg får brug for det.
Tak for svarene
Med andre ord. Jeg skal se på, at bias bliver justeret. Så kan jeg bedømme om det er noget, jeg selv kan finde ud af næste gang jeg får brug for det.
Tak for svarene
1: EAR 516 (+ AD Audio "Satchmo" pre) + PTP6 Lenco 75/FR24 mkii/Ladegaard / Vertere DG-1 + Quad ESL 57