Ortofon AS212 antiskating problem

Analog når det bedst
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

Tonni skrev: i går, 18:17 Begge magneterne, som er sluppet i limningerne, kan også ses på det første billede.
I den tråd jeg linkede til, i nabotråden, her.

Link direkte til billedet. Som jeg håber virker:
https://soundmediagroupau.s3.ap-southea ... 9d8e69.JPG

Billede
et eller andet synes jeg ikke stemmer på dette ovenstående billede:

Hvis man gerne vil indstille sin antiskating på en måde, hvor slæden kommer tættere på armens pivot - så skal man jo kunne justere slæden tættere på, men hvis der sidder to magneter = to stykker metal på den måde, som vist på billedet, er det jo umuligt, da magneterne tilsyneladende allerede sidder max tæt på hinanden og forhindrer enhver form for justering. Er billedet mon retvisende? - det er jo egentlig også lidt utydeligt...

Vh
Freddy
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Tak for de mange kommentarer og villighed til at hjælpe. Det er værdsat :thumbsup:

Efter veloverstået transistor kursus i Hellerup i dag, samt Formel 1 og aftensmad, pillede jeg armen af af TD124.
Jeg skilte den så meget ad at jeg kunne, for at komme til magneterne og her kunne jeg konstatere følgende:

1. Begge magneter sidder limet korrekt fast på deres plads. Den ene magnet er rigtig nok limet til undersiden af den sorte plastic slæde.

2. Fjernede jeg justeringsarmen til slæden og holdt delene sammen, så trak magneterne slæden ind til armen. Også selv om de var trukket helt fra hinanden. Så de virker ikke trætte på nogen måde. Dog er det umuligt at sige om trækket skal være kraftigere. Men de ramte hinanden med et tydeligt smæld.

Da jeg ikke kunne konstatere nogen problemer, blev det hele samlet igen, nåletryk blev justeret op til de anbefalede 1,5-1,6 gram. Derefter på med antiskating test pladen.

Og resultatet var fuldstændig som før, absolut ingen virkning uanset hvor slæden blev parkeret :(

Pickuppen er en Benz Ace High Output MC.

Og så kommer det sjove:

Jeg monterede det originale headshell der fulgte med armen, sammen med en Shure V15-III, justerede nåletryk til 1,5 gram. Derefter testpladen på igen og så virkede antiskating funktionen perfekt. Nu har den kørt 5 min med testpladen og armen har absolut ikke rykket sig. Hvad sker der her?

Pickuppen jeg bruger er som sagt en Benz MC ACE SH og headshell er et Ortofon LH-8000. Denne kombination er ca 3 gram tungere end det originale med V15 pickuppen.

Jeg har prøvet højere nåletryk op til 3 gram med Benz Ace. Det gør ingen forskel.

IMG_5535.jpeg

IMG_5536.jpeg

Så ja, jeg er stadigvæk på bar bund :QQS:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Indlæg af Fredmarantz »

Ok- det var jo gode brugbare oplysninger.

Nu ved vi, at den ene magnet er gemt godt af vejen under slæden - og man kan kun få bekræftet dens tilstedeværelse ved enten adskillelse eller test med anden magnet (gensidigt træk), men hvorfor skulle den dog forsvinde?

Dette hjalp i hvert tilfælde mig med mit problem, da jeg ikke umiddelbart forstod konstruktionen - og jeg stod med kun een magnet?

Denne løse magnet skal så sidde limet fast i det dertil hørende "slot" i armens lejehus eller hvad man nu kan kalde det.

Jeg har limet magneten fast og prøvet det af og det virker fint med et tilfældigt Pioneer-hus med en Ortofon VMS20E MKII - nu kan anti-skatingen indstilles - mekanismen virker. :OLO:

Så kommer vi til Kenras stadig uløste mysterium. Det følgende er bare min hurtige tese og skal (sandsynligvis) ikke tages specialt alvorligt:
Jeg mener at have læst et sted, at det med en SPU-pickup i især G-huset (hvalen) stort set ikke er muligt at indstille antiskating grundet den høje vægt/masse. og det voldsomme nåletryk - vi taler om et hus på 32 gram - og et nåletryk i 4-gramsklassen.
Hvis det nu viser sig, at den tungeste af Kenras' kombinationer overskrider een eller anden vægtgrænse for hvornår man kan indstille sådan noget, så er måske en del af forklaringen her?

Jeg har prøvet med et tilfældigt Pioneer-hus monteret op med en Ortofon VMS20E MKII - og det lader sig fint påvirke af antiskatingmekanismen. Dette er tydeligt at se med den omtalte Ortofon/Pioneer-testplade.

Måske kan nogen komme med nogle indspark vedr. tyngde/masse i forhold til antiskatingindstilling? Ja- Captain Phoenix oplyste, at skatingen vil blive kraftigere i takt med et øget nåletryk (og måske også højere masse?) - og kan måske derfor være tilsvarende sværere at tøjle med konventionelle våben.
20251109_005728.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Besvar