X-ray's univers...! Mest Tandberg...!
- Gottschalck
- Lokalitet: Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Re: X-ray's univers...!
Jamen selvtak - Glæder mig til at smage på flaskerne - mange tak.
Hilsen Jesper
Hilsen Jesper
- X-ray
- Lokalitet: Ejby - Down Town
- Geografisk sted: Vestegnen.
Re: X-ray's univers...!
Det står noget stille for tiden mht. mit grej - pga. en forestående flytning i efteråret - og alt skal pakkes ned. Og lidt for meget arbejde! Men jeg får da' tid til at læse lidt fra begge "sider" - og i den forbindelse faldt jeg lige over dette. Det er klippet ud af en større sammenhæng fra Højttaler-tråden "over there" - men det er dejligt vand på fars mølle...
.
"Vintage har altid været vejen frem for mig, ikke mindst fordi det ofte passer bedst ind i mit budget, men også fordi det har "den der lyd" (den mest medrivende lyd jeg har hørt, var faktisk et sæt Tandberg Hifi-System spændt for en gammel H/K Dual Mono receiver - utrolig lyd, på trods af dets åbenlyse præstationsmæssige mangler)."
Link: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 90469&PN=1
Fortsat Go' dag.

"Vintage har altid været vejen frem for mig, ikke mindst fordi det ofte passer bedst ind i mit budget, men også fordi det har "den der lyd" (den mest medrivende lyd jeg har hørt, var faktisk et sæt Tandberg Hifi-System spændt for en gammel H/K Dual Mono receiver - utrolig lyd, på trods af dets åbenlyse præstationsmæssige mangler)."
Link: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 90469&PN=1
Fortsat Go' dag.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
- X-ray
Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!
Der er sket lidt. Jeg har for noget tid siden erhvervet mig et sæt TCA3002 og TPA3003. Jeg havde ellers svoret aldrig, at skulle have noget fra 3000 serien - men sådan gik det ikke. Undskyldningen må blive, at det er det tidligste i serien og det vistnok er det eneste, der ikke er med Mos-Fet. Mit er prod. okt. 1980 - så vintage, det er det
Så skal det altså heller ikke være nyere - syntes jeg
.
Lidt inspireret af JanB's tråd - ja, så skal mit altså sættes til nu. Fik idag lige checket bias - og nettrafo i preamp blev loddet.... den var nærmest ved at falde ud! Gu' ved om den tidligere ejer ikke har haft problem med, at den slukkede periodisk
. Skulle gerne få lavet lidt kabler til det i weekend'en... Sådan at jeg også har mulighed for, at bruge min TR1000 som pre - "ligesom JanB" - og så direkte på TPA3003.
TPA3003 har en effekt på 2x150w i 8ohm - det skulle nok kunne få gang i mine "små" HS-17.

Ligeledes er der jo også kommet et sæt TL3520 i hus. Venligst nærmest doneret fra PQR. De skal have nye skumkanter - jeg fik nogle med - men de passer altså ikke helt som de skal. Jeg vil dog prøve, at få dem på alligevel - så må vi se! Findes der en god og let tilgængelig lim - så lad mig endelig høre, hvad den hedder. Er klar over den skal være vandbaseret og så er der pludseligt ikke så mange, at vælge imellem længere
.
Hilsen X-ray.

Lidt inspireret af JanB's tråd - ja, så skal mit altså sættes til nu. Fik idag lige checket bias - og nettrafo i preamp blev loddet.... den var nærmest ved at falde ud! Gu' ved om den tidligere ejer ikke har haft problem med, at den slukkede periodisk

TPA3003 har en effekt på 2x150w i 8ohm - det skulle nok kunne få gang i mine "små" HS-17.

Ligeledes er der jo også kommet et sæt TL3520 i hus. Venligst nærmest doneret fra PQR. De skal have nye skumkanter - jeg fik nogle med - men de passer altså ikke helt som de skal. Jeg vil dog prøve, at få dem på alligevel - så må vi se! Findes der en god og let tilgængelig lim - så lad mig endelig høre, hvad den hedder. Er klar over den skal være vandbaseret og så er der pludseligt ikke så mange, at vælge imellem længere

Hilsen X-ray.
- MDA
- Admin
- Lokalitet: Nordjylland
- Geografisk sted: Støvring
Jeg har en lille tube lim som du må få hvis du er interesseret.
- X-ray
Nå - træerne vokser altså ikke ind i himlen. En ting er, at det rent faktisk ikke kan være i mit lille skab - preamp er bare meget dyb.. - en anden er, at det viser sig, der er fejl på effekttrinnet. Den suser/støjer i højre kanal og vel egentlig også en smule i venstre. Det hele spiller rigtig fint - men går man ned på lav volumen, bliver det hørbart. Så det bliver et vinterproject - tror jeg! Jeg nåede dog, at finde ud af, at løsningen med TR1000 som preamp - og med effekttrinnet sluttet til dens "Tape3" udgang - virker rigtig fint. Absolut den vej jeg vil gå. Tak til JanB for den gode idé
.

Det bliver et kunststykke at få CD'en ind også
Og lågen kan ikke lukkes... det skal ud igen derfra
Hvis der skulle være fejltips - modtages de gerne. Det lyder ikke som det sædvanlige "snorken" som med elektrolytter - men mere ren sus! Sus'en ændre sig i styrke - om jeg bruger TCA3002 eller TR1000 som preamp. Så det er jo besnærende med den 10µF der sidder lige i indgangen! Jeg prøver, at skifte de få der er
.
Hilsen X-ray.

Det bliver et kunststykke at få CD'en ind også

Hvis der skulle være fejltips - modtages de gerne. Det lyder ikke som det sædvanlige "snorken" som med elektrolytter - men mere ren sus! Sus'en ændre sig i styrke - om jeg bruger TCA3002 eller TR1000 som preamp. Så det er jo besnærende med den 10µF der sidder lige i indgangen! Jeg prøver, at skifte de få der er

Hilsen X-ray.
- X-ray
X-ray skrev: Hvis der skulle være fejltips - modtages de gerne. Det lyder ikke som det sædvanlige "snorken" som med elektrolytter - men mere ren sus! Sus'en ændre sig i styrke - om jeg bruger TCA3002 eller TR1000 som preamp.
Hilsen X-ray.
Omvendt kunne jeg jo spørge, om nogle har erfaring med dårlige BC447. Hvor mon man kan købe nye eller erstatninger - som "parrede" sæt

Hilsen X-ray.
- X-ray
Nå - der var ikke meget hjælp at hente dér
.
Jeg er kommet lidt videre med min TPA3003. Den snorker ikke mere i højre kanal - det forsvandt efter skift af elektrolytter...... Nej - det er ikke limrester det dér!

Den suser dog stadig - hvid støj "mere end jeg gider høre på" i begge kanaler - Øv! Den er en smule ustabil i venstre kanal - noget jeg kan måle med scope - men næsten ikke høre"dumt skrevet"! Jeg har fundet nogle erstatninger for BC447B som jeg lige vil prøve med..... når der bliver tid
.
Det var godt, at få pillet lidt Tandberg igen - det var bare for længe siden
Hilsen X-ray.

Jeg er kommet lidt videre med min TPA3003. Den snorker ikke mere i højre kanal - det forsvandt efter skift af elektrolytter...... Nej - det er ikke limrester det dér!

Den suser dog stadig - hvid støj "mere end jeg gider høre på" i begge kanaler - Øv! Den er en smule ustabil i venstre kanal - noget jeg kan måle med scope - men næsten ikke høre"dumt skrevet"! Jeg har fundet nogle erstatninger for BC447B som jeg lige vil prøve med..... når der bliver tid

Det var godt, at få pillet lidt Tandberg igen - det var bare for længe siden

Hilsen X-ray.
- X-ray
Der dukkede lige én time op idag... Så der blev tid til at skifte indgangstrinene 2 x 2stk BC447b. Minsandten om ikke det fjernede alle problemerne... Ingen støj! Ikke ustabil! DC-offset <30mV! Halleluja
.
De transistorer jeg satte i, var iøvrigt BC639G - der skulle lige byttes lidt rundt på benene og så var den der
.
Hilsen "Den Lykkelige"

De transistorer jeg satte i, var iøvrigt BC639G - der skulle lige byttes lidt rundt på benene og så var den der

Hilsen "Den Lykkelige"
- Tube mania
- Lokalitet: Horsens området
- Geografisk sted: Øst Jylland

Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25
If your amp not damp turn the volume up a bit more..
.
If your amp not damp turn the volume up a bit more..
.
-
- Lokalitet: Faaborg opland
- Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
X-ray skrev:Nå - der var ikke meget hjælp at hente dér.
Den suser dog stadig - hvid støj "mere end jeg gider høre på" i begge kanaler - Øv! Den er en smule ustabil i venstre kanal - noget jeg kan måle med scope - men næsten ikke høre"dumt skrevet"! Jeg har fundet nogle erstatninger for BC447B som jeg lige vil prøve med..... når der bliver tid.
Det var godt, at få pillet lidt Tandberg igen - det var bare for længe siden![]()
Hilsen X-ray.
Hold da k*ft hvor er de skumle... Tillykke med det susfrie og stabile resultat!
- mcs_5
- Branchemedlem
- Lokalitet: Haderslev
- Geografisk sted: Sønderjylland
Boptilyoudrop skrev:Hold da k*ft hvor er de skumle...
Ja, det er ikke kun nye kinesiske lytter der kan lave det nummer. Dem på billedet er fra Panasonic (Japan - dengang).
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
- X-ray
Så er der sket lidt igen....!
Skal lige huske at sige, at mit Tandberg 3002/3003 forstærkersæt holdt fint hele Nytårsaften - så den må siges at være 100% iorden nu! Den kørte vel nogenlunde i 20timer med en pæn slat volumen og festen var god
. Der var spændt 2sæt Tandberg HS-15 på i parallel - så den kørte altså 2 ohm - uden problemer
.
Jeg har fået/byttet en "ny" arm til min TD124 - så 3009MkII ryger væk nu! Nu skal der en TP14 på...

Bemærk detaljen med at antiskating loddet hænger ned igennem armboard
.
En søgning på nettet fortalte, at den der "decoupling" ikke er til at få fat i
Jeg fik skilt det ad - for at se hvordan det egentlig var lavet. Rimeligt simpelt - men det gamle gummi var fuldstændig mørnet og opløst!

Jeg målte lidt på det - og brugte formiddagen til at gennemtænke en løsning. I en Modelfly forretning købte jeg en "Neopren-brændstofslange" Diameter 6mm og 3mm hul. 1meter kostede 30kr. Jeg skulle bruge 15mm! Den stump i forlængelse af en alm. 8mm gummitylle - kom til at passe perfekt! En hurtig/nem/billig løsning og nu har jeg en frisk "decoupling" som ikke hænger nogle vegne

Undskyld billedkvaliteten.
Hilsen X-ray.
Skal lige huske at sige, at mit Tandberg 3002/3003 forstærkersæt holdt fint hele Nytårsaften - så den må siges at være 100% iorden nu! Den kørte vel nogenlunde i 20timer med en pæn slat volumen og festen var god

Jeg har fået/byttet en "ny" arm til min TD124 - så 3009MkII ryger væk nu! Nu skal der en TP14 på...

Bemærk detaljen med at antiskating loddet hænger ned igennem armboard

En søgning på nettet fortalte, at den der "decoupling" ikke er til at få fat i

Jeg fik skilt det ad - for at se hvordan det egentlig var lavet. Rimeligt simpelt - men det gamle gummi var fuldstændig mørnet og opløst!

Jeg målte lidt på det - og brugte formiddagen til at gennemtænke en løsning. I en Modelfly forretning købte jeg en "Neopren-brændstofslange" Diameter 6mm og 3mm hul. 1meter kostede 30kr. Jeg skulle bruge 15mm! Den stump i forlængelse af en alm. 8mm gummitylle - kom til at passe perfekt! En hurtig/nem/billig løsning og nu har jeg en frisk "decoupling" som ikke hænger nogle vegne

Undskyld billedkvaliteten.
Hilsen X-ray.
Senest rettet af X-ray 12 jan 2012, 00:28, rettet i alt 1 gang.
- r-l-b
- Lokalitet: Humlebæk
flot tænkt og løst!
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
- X-ray
Det endte med at blive en ganske fin fredag. Den ene hånd tørrer den anden...! - Det var rent bytte - dog med håndslag og det hele... jo-jo! Det er simpelthen vejen frem, hvis man skal have fat i noget ganske særligt
.
Jeg har i temmelig lang tid ønsket mig en TR200G - den kom så i hus idag...

Det har også længe været et stort ønske, at få skiftet mit ege-kabinet på min TR1000 ud med Teak - det lykkedes også idag...

Jeg vil prøve, at bygge en lille rør-amp! Den skal clones ud fra 2stk Huldra5 - Idag kom den første...

Ja - nu har jeg lidt projekter, at gå igang med, når min TP14/TD124 bliver færdig en dag!
Hilsen X-ray.

Jeg har i temmelig lang tid ønsket mig en TR200G - den kom så i hus idag...

Det har også længe været et stort ønske, at få skiftet mit ege-kabinet på min TR1000 ud med Teak - det lykkedes også idag...

Jeg vil prøve, at bygge en lille rør-amp! Den skal clones ud fra 2stk Huldra5 - Idag kom den første...

Ja - nu har jeg lidt projekter, at gå igang med, når min TP14/TD124 bliver færdig en dag!
Hilsen X-ray.
- X-ray
Så kom jeg endelig igang med mit TP14 / TD124 projekt. SME-armen er idag afmonteret... for at ryge ud af huset... den er ikke min længere
.
Så nu ser det hele sådan ud...

Som det ses - skal der virkelig fræses ud i plint' - for at få plads til en KÆMPE lift anordning, som der er på TP14. Jeg skal have sendt mellemhjulet til "regummiering" - og jeg vil have lavet den om, så der kan monteres
"mushrooms". Jo - der vil gå noget tid før den bliver køreklar igen
.
Tanken har ellers tidligere været at montere en AT1005-MKII - hvor arm og armboard skulle separeres fra plinth
Men så kom TP14 jo pludselig ind i varmen... og så blev der sadlet om! Måske en dum beslutning - jeg vil tænke den om igen.... TP14 løber jo ingen vegne
.
Vi/jeg afholdte i fredags - et lille internt klubmøde "4-mand" i Tandberg regi. Der blev spillet gennem en TR1055. Holdningen generelt var - at den ikke slår min ellers sædvanlige TR1000 af tronen. Den kan altså "et eller andet" den TR1000
Hilsen X-ray.

Så nu ser det hele sådan ud...

Som det ses - skal der virkelig fræses ud i plint' - for at få plads til en KÆMPE lift anordning, som der er på TP14. Jeg skal have sendt mellemhjulet til "regummiering" - og jeg vil have lavet den om, så der kan monteres
"mushrooms". Jo - der vil gå noget tid før den bliver køreklar igen

Tanken har ellers tidligere været at montere en AT1005-MKII - hvor arm og armboard skulle separeres fra plinth

Vi/jeg afholdte i fredags - et lille internt klubmøde "4-mand" i Tandberg regi. Der blev spillet gennem en TR1055. Holdningen generelt var - at den ikke slår min ellers sædvanlige TR1000 af tronen. Den kan altså "et eller andet" den TR1000

Hilsen X-ray.