Billeder af mit stereofoniske udstyr
-
- Lokalitet: København
- Geografisk sted: Sjælland
Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr
Jeg kan kun tilslutte mig at en L-550 lyder rigtigt godt, men herhjemme bliver den altså pakket væk om sommeren:-)
hilsen
Bjarne
hilsen
Bjarne
- Tube mania
- Lokalitet: Horsens området
- Geografisk sted: Øst Jylland
Med de temperaturer starten af Juni byder på kan den vel gøre gavn...en air-condition har vi i al fald ikke brug for...medmindre den også kan give varme.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25
If your amp not damp turn the volume up a bit more..
.
If your amp not damp turn the volume up a bit more..
.
- Gottschalck
- Lokalitet: Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Som nævnt andet steds er der kommet lidt mere Dynaco grej ind. Ikke meget, men jeg har en evig svaghed for Ed Laurent's gamle Dynaco konstruktioner.
Bød ind på en trippel i den blå bestående af en FM-1 tuner, en dynapreamp. mk 1 samt en dynaco MK IV.
Egentligt var annoncen ikke særlig godt formuleret og jeg viste ikke rigtig hvad jeg bød ind på, men der blev alligevel lidt til et par forårsaftener.
Tuneren en FM-1 monotuner uden dekoderindsats. Ikke så interessant for mig. Reservedele????

Forforstærkeren en Dynaco PAM-1 Preamplifier. Den er i øvrigt fabriksny og har aldrig været tilsluttet. Det ser for mig ud som om der er monteret andre knapper på den fra den senere stereo model.

Hvad stiller man op med den? et mono setup????
Endelig som nævnt MK IV

Der fulgte de originale instruktionsbøger med byggevejledning/diagrammer med til det hele.
Fyren som solgte mig delene kunne for øvrigt berette at han for ca. 20 år siden havde købt delene sammen med 15-20 andre Dynaco dele af en fyr i Holstebro. Denne havde kunne fortælle at de der på egnen havde en lille fabrik, hvor de distribuerede og samlede Dynaco forstærkere til europa.
Nogen der kan bekræfte dette interessante udsagn?
Venligst
Bød ind på en trippel i den blå bestående af en FM-1 tuner, en dynapreamp. mk 1 samt en dynaco MK IV.
Egentligt var annoncen ikke særlig godt formuleret og jeg viste ikke rigtig hvad jeg bød ind på, men der blev alligevel lidt til et par forårsaftener.
Tuneren en FM-1 monotuner uden dekoderindsats. Ikke så interessant for mig. Reservedele????

Forforstærkeren en Dynaco PAM-1 Preamplifier. Den er i øvrigt fabriksny og har aldrig været tilsluttet. Det ser for mig ud som om der er monteret andre knapper på den fra den senere stereo model.

Hvad stiller man op med den? et mono setup????
Endelig som nævnt MK IV

Der fulgte de originale instruktionsbøger med byggevejledning/diagrammer med til det hele.
Fyren som solgte mig delene kunne for øvrigt berette at han for ca. 20 år siden havde købt delene sammen med 15-20 andre Dynaco dele af en fyr i Holstebro. Denne havde kunne fortælle at de der på egnen havde en lille fabrik, hvor de distribuerede og samlede Dynaco forstærkere til europa.
Nogen der kan bekræfte dette interessante udsagn?
Venligst
-
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
Jeg synes, at det sæt, som du har købt - er helt fantastisk flot og så ville jeg (undskyld mig udtrykket) stoppe stereotanken et vist sted hen. Både Tuneren - preampen og sluttrinnet er da et "time capsule" udi mono - og havde jeg sådan noget (og pladsen forstås), ville jeg bygge et mono-set-up op omkring disse dele. Det ser man altså ikke hver dag. Tillykke med Det Gottschalck!! -
Den gyldne frontplade på de to (tuner + pre) er altså også herlig.
Tilbage står i mine øjne, at tingene, (som vi har for sædvane) lige bliver gået efter elektrisk og nødvendige dele udskiftet og tunet op - en kærlig og kyndig pudseklud og så på jagt efter en tidstypisk og passende højttaler - måske sådan en hjørnefætter - hjørnehornsting, som Ruben for et par år siden havde med til Hald -
Historien omkring en mulig videresælger/distributør/stråmand - firma-noget omkring Holstebro har jeg aldrig hørt - og den lyder da vildt interessant - hvem ved noget????
Vh
Freddy
Den gyldne frontplade på de to (tuner + pre) er altså også herlig.
Tilbage står i mine øjne, at tingene, (som vi har for sædvane) lige bliver gået efter elektrisk og nødvendige dele udskiftet og tunet op - en kærlig og kyndig pudseklud og så på jagt efter en tidstypisk og passende højttaler - måske sådan en hjørnefætter - hjørnehornsting, som Ruben for et par år siden havde med til Hald -
Historien omkring en mulig videresælger/distributør/stråmand - firma-noget omkring Holstebro har jeg aldrig hørt - og den lyder da vildt interessant - hvem ved noget????
Vh
Freddy
- Gottschalck
Hej Freddy.
Nu er jeg jo ikke mono-mand, men kan sagtens følge dine tanker - tror jeg. Det største problem hos mig er nok plads og om det er realistisk om jeg nogensinde kommer til at bruge det eller om det bare skal stå til display på hylder eller i gemmer. Det er tit et springende punkt herhjemme.
De tre dele er rigtig nok, som skabt til hinandens selskab ud fra tidshorisonten omkring 1960, hvor det meste foregik i mono. Tuneren er nok den jeg mindst vil beholde og sælger angav også at den var fejlbehæftet og at afbryderen var defekt. Og så er der trimning af tunerkredsløb og diverse. Det ligger nok langt over hvad jeg vil ofre af tid på en medtaget monotuner, men sød er den da. Forforstærkerens force er nok et den er diskret, lille, ny, velholdt og hurtigt via oktavstikket kan tilsluttes et hvilket som helst af de gamle Dynaco rørtrin med samme stik. Samtidigt er den simpel, hvilket fremmer fejlfinding af den simple konstruktion. Den kan nemt gemmes og forsvinder heller ikke lige med det vums. Sluttrinnet satser jeg mere på både at få fint, men sandelig også at finde en makker til, selv om det sikkert ikke bliver nemt.
De 40 watt sluttrinnet er angivet til må have været en del anno 1960, når man tænker på Bofas små 15 watts biograf-trin. Kan sådan et Dynacotrin have stået og varmet på en highschool i US?
Sættet skal startes langsomt op en af dagene på vario og så må vi se om der skal skiftes noget? Ærgerligt at der som altid er skiftet rør på udgangstrinnet og at de fine Mullard rør er erstattet af RFT rør. Bob Latino
angiver at EL 34 rørene på MK IV køres særdeles hårdt og af biasspændingen skal sænkes fra de 1,56 volt som angivet i manualen til 1,08 volt.
http://dynacotubeaudio.forumotion.com/
Venlig hilsen
Nu er jeg jo ikke mono-mand, men kan sagtens følge dine tanker - tror jeg. Det største problem hos mig er nok plads og om det er realistisk om jeg nogensinde kommer til at bruge det eller om det bare skal stå til display på hylder eller i gemmer. Det er tit et springende punkt herhjemme.
De tre dele er rigtig nok, som skabt til hinandens selskab ud fra tidshorisonten omkring 1960, hvor det meste foregik i mono. Tuneren er nok den jeg mindst vil beholde og sælger angav også at den var fejlbehæftet og at afbryderen var defekt. Og så er der trimning af tunerkredsløb og diverse. Det ligger nok langt over hvad jeg vil ofre af tid på en medtaget monotuner, men sød er den da. Forforstærkerens force er nok et den er diskret, lille, ny, velholdt og hurtigt via oktavstikket kan tilsluttes et hvilket som helst af de gamle Dynaco rørtrin med samme stik. Samtidigt er den simpel, hvilket fremmer fejlfinding af den simple konstruktion. Den kan nemt gemmes og forsvinder heller ikke lige med det vums. Sluttrinnet satser jeg mere på både at få fint, men sandelig også at finde en makker til, selv om det sikkert ikke bliver nemt.
De 40 watt sluttrinnet er angivet til må have været en del anno 1960, når man tænker på Bofas små 15 watts biograf-trin. Kan sådan et Dynacotrin have stået og varmet på en highschool i US?
Sættet skal startes langsomt op en af dagene på vario og så må vi se om der skal skiftes noget? Ærgerligt at der som altid er skiftet rør på udgangstrinnet og at de fine Mullard rør er erstattet af RFT rør. Bob Latino
angiver at EL 34 rørene på MK IV køres særdeles hårdt og af biasspændingen skal sænkes fra de 1,56 volt som angivet i manualen til 1,08 volt.
http://dynacotubeaudio.forumotion.com/
Venlig hilsen
- mcs_5
- Branchemedlem
- Lokalitet: Haderslev
- Geografisk sted: Sønderjylland
Gottschalck skrev:Bob Latino angiver at EL 34 rørene på MK IV køres særdeles hårdt og af biasspændingen skal sænkes fra de 1,56 volt som angivet i manualen til 1,08 volt.
Bliver de kørt hårdere end i en ST70? Det er samme konstruktion, men det kan jo være spændingerne er lidt højere i MK IV. Ellers er 1,25V = 80mA vel fint her, ligesom i en ST70.
Venlig hilsen
Mikkel
- Gottschalck
Hej Mikkel.
Denne tråd omhandler lidt omkring bias:
http://dynacotubeaudio.forumotion.com/t ... -procedure
Bob Latino skriver her:
Yes - The Mark IV is half of an ST-70 with each monoblock having its own power transformer and its own quad cap. One difference though is that Dynaco ran the tubes on the Mark IV real "hot" by today's standards - hotter than on the ST-70. With a 13.5 ohm bias resistor for a pair of EL34 tubes, when you biased your amp at their recommended 1.56 volt DC setting that worked out to 62.5 milliamps per EL34 tube. The conventional wisdom today is to bias an EL34 at about 40 milliamps per tube OR 80 milliamps per each PAIR of EL34 output tubes. That would be a bias voltage setting of 1.08 volts on a Mark IV. Dynaco got away with the higher bias setting only because the Mullard EL34's they shipped with the Mark IV were extremely durable tubes. If you bias present production EL34 tubes at 1.56 volts on a Mark IV your EL34 tubes won't last long.
Venligst
Denne tråd omhandler lidt omkring bias:
http://dynacotubeaudio.forumotion.com/t ... -procedure
Bob Latino skriver her:
Yes - The Mark IV is half of an ST-70 with each monoblock having its own power transformer and its own quad cap. One difference though is that Dynaco ran the tubes on the Mark IV real "hot" by today's standards - hotter than on the ST-70. With a 13.5 ohm bias resistor for a pair of EL34 tubes, when you biased your amp at their recommended 1.56 volt DC setting that worked out to 62.5 milliamps per EL34 tube. The conventional wisdom today is to bias an EL34 at about 40 milliamps per tube OR 80 milliamps per each PAIR of EL34 output tubes. That would be a bias voltage setting of 1.08 volts on a Mark IV. Dynaco got away with the higher bias setting only because the Mullard EL34's they shipped with the Mark IV were extremely durable tubes. If you bias present production EL34 tubes at 1.56 volts on a Mark IV your EL34 tubes won't last long.
Venligst
- Gottschalck
Min fine ven Torben dukkede op her den anden dag med en gammel kasse højtalerenheder.
Minsandten om ikke der lige lå en enhed i som jeg havde set før. Hjem i skuret og voila: nu er der til stereo.
Philips 9762/05
Som det ses er de ikke 100% ens, men selve chassis'erne og magneterne er ens. Begge måler 5 ohm og måler 32cm. Tragtene er ens og det er kun selve masonitpladen foran tragten er er forskellig. Den ene med lille hul, den anden uden hul.
Nogen der kender dem og har en ide om hvordan de kan bruges evt. ob?

Minsandten om ikke der lige lå en enhed i som jeg havde set før. Hjem i skuret og voila: nu er der til stereo.
Philips 9762/05
Som det ses er de ikke 100% ens, men selve chassis'erne og magneterne er ens. Begge måler 5 ohm og måler 32cm. Tragtene er ens og det er kun selve masonitpladen foran tragten er er forskellig. Den ene med lille hul, den anden uden hul.

-
- Udelukket fra forummet
- Lokalitet: Allerød
Hej Jesper !
Vi kunne jo forsøge at bygge et par kasser til højttalerne?
Det kunne jo være de spillede kønt!
Hilsen Torben
Vi kunne jo forsøge at bygge et par kasser til højttalerne?
Det kunne jo være de spillede kønt!
Hilsen Torben
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
OB!!!
- De er vel oprindelig designet til det formål...
- De er vel oprindelig designet til det formål...
Bare det GLØDER!!!
- kbekke
- Lokalitet: Vejle
Gottschalck skrev:Min fine ven Torben dukkede op her den anden dag med en gammel kasse højtalerenheder.
Philips 9762/05
"better than anything else I have tried thus far, including the 12" Tannoy Golds"
http://fullrangedriver.com/singledriver/DIYBX2.html
En lidt andet version af enheden og selvfølgelig en subjektiv vurdering, men alligevel

Ornithology
- Gottschalck
[/quote]
"better than anything else I have tried thus far, including the 12" Tannoy Golds"
En lidt andet version af enheden og selvfølgelig en subjektiv vurdering, men alligevel
[/quote]
Føj for en anmeldelse.
Må hellere se mig efter et par store stykker plader.

Føj for en anmeldelse.

Må hellere se mig efter et par store stykker plader.
- Hackenberg
- Lokalitet: Gilleleje
- Geografisk sted: Nordsjælland
Den store bordsav har fået ny motor og klingen er slebet op! Du er velkommen!
Med venlig hilsen, Claus.
- Gottschalck
Fedest. Skal lige ud i noget afslutning på skolen så bliver der bedre tid.
I mellemtiden skal der og lige rodes med et sæt allmost vintage Onkyo studiemonitorer.
Hilsen
I mellemtiden skal der og lige rodes med et sæt allmost vintage Onkyo studiemonitorer.
Hilsen
- kbekke
- Lokalitet: Vejle
Gottschalck skrev:Fedest. Skal lige ud i noget afslutning på skolen så bliver der bedre tid.
Hilsen
Hold your horses, kære Jesper!
Inden I begynder at save, så lov mig lige, at du får bestilt G. A. Briggs' "Cabinet Handbook" hjem fra biblioteket først.
Der er et par alternativer til OB, som jeg faktisk tror, kunne få endnu mere ud af dine fine enheder. Og hvis du alligevel beslutter dig for at du VIL gå OB-vejen, så er der såmænd også dér, du finder den ultimative opskrift.
Det er bare en anbefaling. En fin lille bog fra 1962, der på godt 100 sider fortæller alt, hvad man har brug for at vide om højtalere - og så er den også underholdende. Jeg tror, du vil kunne li' den.
Held og lykke med projektet, uanset hvad du vælger.
Ornithology