Hej NielsHelikon skrev: 07 dec 2025, 22:58
Forskellen er hørbar. Elektrolytter går ikke så højt op i frekvens som folietyper. Derfor vil det være bedre med folie hvor lyden passerer direkte, typisk til diskant og mellemtone. Man bypasser ofte lytterne med en folietype på 0,47 uF måske 1 uF for at spare både penge og plads men alligevel få et ret godt resultat for en beskeden merpris. jeg ville lægge en lille folie fætter parallelt med elektrolytterne. Prøv på den ene først og lyt om du kan høre forskel, det vil jeg tro du kan. Der er polyester/MKT/MKS og polypropylen/MKP hvor sidstnævnte er bedre (har mindre tab og går højere op i frekvens) Der fandtes også polycarbonat/MKC typer engang, men Bayer der producerede folien stoppede desværre produktionen af det, det var ellers de bedste typer. Om man kan høre forskel påen MKT og en MKP ved audiofrekvenser er måske diskutabelt, det afhænger også af resten af kredsløbet og komponenter/enheder. Altsammen en afvejning.
Tak for tippet!
72uF kunne jeg ikke finde som lyt, så jeg valgte 68uF.
Jeg antager jeg kan lægge en MKP parallel så jeg rammer værdien på 72uF, eller 144uF, da de skal ligge parallel?