hmm - okay, jeg lod apparatet starte op og varme lidt op inden friske målinger nu.
Jeg tror det forklarer forskellen i C801 før og 825 jeg oplevede.
friske målinger
Goddag igen - nu er jeg kommet lidt længere: Den defekte udgangskanal er loddet færdig - dvs jeg står nu med en original kanal og en helt ny - eneste ting der ikke er skiftet er trimmere.
Begge kanaler er monteret med nye udgangstransistorer.
Nu er problemet så: jeg kan ikke få DC offset eller Idle current (jf. service-manualen) til at stemme.
den raske kanal er nem, jeg kan uden videre få den justeret til 50mA idle current og 0.2-3 mV.
den nye kanal kan jeg kun få justeret til 26-27mA og så 221 mv på udgangen...
Relæet klikket fint ind og efter at have konstateret den stabil trods den høje DC, tog jeg et smuglyt, og den lyder godt.
Det gør det jo så ikke nemmere at få den tilbage på operationsbordet.
Alle komponenter er skiftet til de af service-manualen passende komponenter. eneste afvigelser er eventuel højere "wattage" på modstande der var blevet varme, og en lavere tolerance.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...
santashooter skrev:Goddag igen - nu er jeg kommet lidt længere: Den defekte udgangskanal er loddet færdig - dvs jeg står nu med en original kanal og en helt ny - eneste ting der ikke er skiftet er trimmere.
Begge kanaler er monteret med nye udgangstransistorer.
Nu er problemet så: jeg kan ikke få DC offset eller Idle current (jf. service-manualen) til at stemme.
den raske kanal er nem, jeg kan uden videre få den justeret til 50mA idle current og 0.2-3 mV.
den nye kanal kan jeg kun få justeret til 26-27mA og så 221 mv på udgangen...
Relæet klikket fint ind og efter at have konstateret den stabil trods den høje DC, tog jeg et smuglyt, og den lyder godt.
Det gør det jo så ikke nemmere at få den tilbage på operationsbordet.
Alle komponenter er skiftet til de af service-manualen passende komponenter. eneste afvigelser er eventuel højere "wattage" på modstande der var blevet varme, og en lavere tolerance.
Måske Hfe på transistorerne er forskellig fra de gamle?
Jeg har prøvet at skifte rundt på boards'ne og det følgede med boardet uanset udgangstransistorer.
Jeg har også tjekket signal og spænding der går ind i boardet og de er ens - så det er en variabel på boardet.
på AK anbefaler de at tjekke input transistorerne Q1 og Q2 - jeg vil forsøge at måle EBC på det raske board og det "mindre raske" board.
okay - jeg har skiftet input transistorer (Q1 og Q2) - nu kan jeg justere DC til 6.4-6.6 mV stabilt på hver kanal.
Nu skal den samles og så skal den køres ind.
Poster billeder om lidt!
Louis skrev:Bragende flot! Audiokarma reder dagen! Spiller den lige så godt som den ser ud?
Det kan du tro
Det er satme dejligt at komme tilbage på en ordentlig vintage forstærker!
godt styr på højtalerne, klar og ufarvet lyd. Det spiller så foden vipper!