JBL L100 Century
- High Sky
- Lokalitet: Middelfart
JBL L100 Century
Hej.
Nørder lidt lyd i regnvejret.
Fandt disse L100 Century til en fornuftig pris. Dog skal de slibes og have ny olie på finéren.
Men alle enheder er ret flotte. Nyt skum omkring diskanterne søges, hvis nogen vil sælge noget.
MEN FOR POKKER......
De lyder fint og godt, men der mangler bas ved lav volumen. Har nogen prøvet at lege med snyd, læs miniDSP.
Jeg har snart haft en del JBL gennem stuen og det er et generelt problem ved lav volumen efter min mening.
Mange dyre og fine systemer, lyder jo næsten som DAB radioer ved lav volumen.
Hvilken JBL bunder mere ved lav volumen. Hjælp dog en bashungrende midtlivskrise mand.
Jeg vil ikke have en sub stående..... det er piv usexet.
Nørder lidt lyd i regnvejret.
Fandt disse L100 Century til en fornuftig pris. Dog skal de slibes og have ny olie på finéren.
Men alle enheder er ret flotte. Nyt skum omkring diskanterne søges, hvis nogen vil sælge noget.
MEN FOR POKKER......
De lyder fint og godt, men der mangler bas ved lav volumen. Har nogen prøvet at lege med snyd, læs miniDSP.
Jeg har snart haft en del JBL gennem stuen og det er et generelt problem ved lav volumen efter min mening.
Mange dyre og fine systemer, lyder jo næsten som DAB radioer ved lav volumen.
Hvilken JBL bunder mere ved lav volumen. Hjælp dog en bashungrende midtlivskrise mand.
Jeg vil ikke have en sub stående..... det er piv usexet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
- KlausM
- Lokalitet: Faxe
- Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Re: JBL L100 Century
Det er vist ørets følsomhedskurve der er problemet, mere end højttaleren, det var derfor Loudness funktionen blev opfundet.
Mvh Klaus
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
- Sorenki
- Tidligere Santashooter
- Lokalitet: Frederiksberg
- Kontakt:
Altså jeg oplevede præcist det samme, og på det tidspunkt var det ikke foreneligt med min hverdag, og jeg skiftede derfor ud med L15 - jeg nød når L-100 fik noget power - men som hygge/pastamusik, var de bare ikke særligt egnede.
Heldigvis har jeg ikke det samme problem med mine 4343 - eller også spiller jeg bare altid højt nu;)
Heldigvis har jeg ikke det samme problem med mine 4343 - eller også spiller jeg bare altid højt nu;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...
http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
-
- Lokalitet: aalborg
- Geografisk sted: Ålborg
Jeg ved, at det er helligbrøde at foreslå, men en ca. 2mH spole i serie med bassen giver af en eller anden årsag lidt mere fylde. Måske fordi øvre bas/nedre mellemtone holdes lidt i ave. Spolen må gerne være lidt "dårlig"
Under alle omstændigheder er forsøget let at føre tilbage fx ved salg.

Under alle omstændigheder er forsøget let at føre tilbage fx ved salg.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
- Captain Phoenix
- Lokalitet: 2500 Valby
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Kun et gæt: Kan det tænkes, at basenhedens “dopede” lærredsophæng er mere stive (end skum-ditto) og holder mere igen indtil der kommer mere power på. Altså at fleksibiliteten øges når ophængene kommer ud af “hvile”-området?
- snod
- Lokalitet: Kolding
Kan findes på eBay: https://www.ebay.com/sch/293/i.html?_fr ... itleDesc=0High Sky skrev: Nyt skum omkring diskanterne søges, hvis nogen vil sælge noget.
- ferr31
- Lokalitet: Nyborg
- Geografisk sted: Østfyn
Du kan da godt prøve at låne mine, jeg tænker du kan have en ad gange i bilen 

Mvh.
Nils
Nils
- KenRas
- Lokalitet: Søstrup
- Geografisk sted: Nær Holbæk
Jeg blev lige nysgerrig og checkede mine egne L100 Century, som er drevet af en Sansui QRX-3500.
I min optik er der ingen mangler i basområdet, selv ved lav styrke. Hvor meget bas der skal være er selvfølgelig subjektivt, men selv med tonekontroller i neutral stilling og loudness slået fra, er bassen tilpas.
Men som KlausM nævner, kan loudness ikke hjælpe på det?
Mvh Kenneth
I min optik er der ingen mangler i basområdet, selv ved lav styrke. Hvor meget bas der skal være er selvfølgelig subjektivt, men selv med tonekontroller i neutral stilling og loudness slået fra, er bassen tilpas.
Men som KlausM nævner, kan loudness ikke hjælpe på det?
Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
-
- Branchemedlem
- Geografisk sted: Rødding v. Viborg
"Hvilken JBL bunder mere ved lav volumen. Hjælp dog en bashungrende midtlivskrise mand."
Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Er volumen-kontrollen gået i stykker, siden du kan kan spille lavt ???
( LÆS: Så Skru Dog For Helvede Op Til Rette Niveau!!! )
/ Lars
Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Er volumen-kontrollen gået i stykker, siden du kan kan spille lavt ???
( LÆS: Så Skru Dog For Helvede Op Til Rette Niveau!!! )
/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk
Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!
If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!
If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
-
- Lokalitet: Brøndby Strand
Hej.
Klaus M er inde på noget rigtigt her, er jeg overbevidst om.
Da jeg i sin tid blev uddannet til en såkaldt lydstudiemedarbejder, som nok er det nærmeste en blind kunne komme en lydteknikkeruddannelse dengang, fik jeg forklaret af øreet først hører liniært oppe omkring 100 dB. Det er jo en anelse højere end baggrundsmusik. Smil!
Mange venlige hilsner Dan
Klaus M er inde på noget rigtigt her, er jeg overbevidst om.
Da jeg i sin tid blev uddannet til en såkaldt lydstudiemedarbejder, som nok er det nærmeste en blind kunne komme en lydteknikkeruddannelse dengang, fik jeg forklaret af øreet først hører liniært oppe omkring 100 dB. Det er jo en anelse højere end baggrundsmusik. Smil!
Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
-
- Lokalitet: Dronningmølle
- Geografisk sted: Dronningmølle
Det er da fordi de er for små, du skal have fat i noget med 15" bas.
-
- Lokalitet: midtfyn
- eller 21" ...Det er da fordi de er for små, du skal have fat i noget med 15" bas.

Spøg til side - flere af de gamle Coral enheder med lærredsophæng, bliver også stive med tiden = egenresonansen fiser i vejret og bassen lyder tynd grd. mangel af dybde. Og det er jo egentlig ( som Dan nævner ) dybden vi savner på mange højtalere i alm. størrelse og lav styrke. Hvem husker ikke Cerwin vegas bas EQ, som netop hjalp her. Det samme på ex. Nad 3140, et boost omkring 40 hz og 12 db cutoff nedad, så pickup/tonearm ikke gik i selvsving. Jeg har stor respekt for Jbl og andre gode kvaliteter, men lige til dæmpet niveau er en gl. A 25 mere velegnet. Dette self blot min erfaring..

Mvh. Carsten
-
- Lokalitet: Kvistgård
- Geografisk sted: Kvistgård
Man kan selvfølgelig også anskaffe sig en yamaha preamp, hvis det plager en meget. De har en ret genial loudness funktion, hvor man indstiller den til en bestemt lydstyrke, og så skruer man gradvist ned for mellemtonen på loudness knappen, så der kompenseres trinløst. Vel at mærke uden at man tilføjer ekstra foorvrængning ved at skrue på for bas og diskant.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
- Skorpio
- Lokalitet: 8000
- Geografisk sted: Aarhus
De fleste loudness funktioner er afhængige af niveuet og aftager selv når volumen øges. Der er et udtag på volumen potmeteret hvor kredsløbet er tilsluttet.
Forskellige højttaler følsomheder og niveau fra kilder kan dog ændre lidt på sagerne, men generelt syntes jeg funktionen fungere glimrende, men visse purister har jo fået den fjernet på nyerere grej.....men det er vel en af grundende til vi nyder vintage?
Forskellige højttaler følsomheder og niveau fra kilder kan dog ændre lidt på sagerne, men generelt syntes jeg funktionen fungere glimrende, men visse purister har jo fået den fjernet på nyerere grej.....men det er vel en af grundende til vi nyder vintage?
- Sorenki
- Tidligere Santashooter
- Lokalitet: Frederiksberg
- Kontakt:
Jeg er ked af, at du har disse udfordringer med JBL højtalere Jesper - jeg håber ikke jeg hat
været medskyldig i din fascination?
Spøg til side - alle L-100 jeg har haft har lidt under netop det du beskriver - også dem hvor basserne har fået helt nyt lærredsophæng, så jeg tror ikke det er årsagen til problematikken - det er bare sådan de er.
Min løsning var 2 15” basser.
været medskyldig i din fascination?

Spøg til side - alle L-100 jeg har haft har lidt under netop det du beskriver - også dem hvor basserne har fået helt nyt lærredsophæng, så jeg tror ikke det er årsagen til problematikken - det er bare sådan de er.
Min løsning var 2 15” basser.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits