Hejsa
Jeg håber på lidt hjælp fra alle jer kloge mennesker.
Jeg vil gerne lave en sæt lowther hegeman reproducer.
Vil jeg kunne bruge et sæt axiom 80 i disse kabinetter eller er det total no go?
På forhånd tak
Goodmans Axiom 80
- Tonni
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Goodmans Axiom 80
Uhh det vil være et godt spørgsmål!
Hegeman blev oprindeligt drevet af en PM4, som er noget af en kraftig enhed. Ca 8.5 kg magnet, med en feltstyrke på 385 000 Maxwell / 24 000 Gauss, hvis jeg ikke husker helt forkert? Dette med en bevægelig masse på ca 10,4g plus luftmodstand, så ca 12,8g
Se mere om dem her: https://loudspeakerdatabase.com/Lowther/PM4
Axiom 80 er der lidt forskelligt om i denne tråd:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 333/page-1
Om de vil spille godt i hegemans, er et rigtig godt spørgsmål. Men jeg tænker ikke det vil være helt i skoven.
Qts på 80'erne er ca 0,215. Mens PM4A har 0,16.
Hegeman blev oprindeligt drevet af en PM4, som er noget af en kraftig enhed. Ca 8.5 kg magnet, med en feltstyrke på 385 000 Maxwell / 24 000 Gauss, hvis jeg ikke husker helt forkert? Dette med en bevægelig masse på ca 10,4g plus luftmodstand, så ca 12,8g
Se mere om dem her: https://loudspeakerdatabase.com/Lowther/PM4
Axiom 80 er der lidt forskelligt om i denne tråd:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 333/page-1
Om de vil spille godt i hegemans, er et rigtig godt spørgsmål. Men jeg tænker ikke det vil være helt i skoven.
Qts på 80'erne er ca 0,215. Mens PM4A har 0,16.
Bare det GLØDER!!!
-
- Lokalitet: Svendborg
Goodmans Axiom 80
Hej Tonni
Mange tak for svar
Jeg er ikke ret stærk i alle de parameter, men mere til det praktiske i at bygge.
Jeg har hverken pm4 eller axiom80, blev bare facineret af goodmans enheden da jeg læste om den.
Begge er dyre enheder, så ved ikke om jeg "tør" goodmans enheden rent økonomisk. Har haft meget svært ved at finde data på den der er samlignlige med pm4'ern.
Mange tak for svar
Jeg er ikke ret stærk i alle de parameter, men mere til det praktiske i at bygge.
Jeg har hverken pm4 eller axiom80, blev bare facineret af goodmans enheden da jeg læste om den.
Begge er dyre enheder, så ved ikke om jeg "tør" goodmans enheden rent økonomisk. Har haft meget svært ved at finde data på den der er samlignlige med pm4'ern.
-
- Lokalitet: København
Goodmans Axiom 80
Jeg har længe ønsket mig enheder af den mytiske skikkelse, Oleg Rullit. Jeg kom i kontakt med ham efter noget tid og han anbefalede mig at tale med hans italienske partner, Fabio. Fabio er en hi-fi nørd med bl.a. et komplet Western Electric system samt hans egne kreationer. Han bruger Rullits field coil enheder og konstruerer resonante kabinetter. Nå, hvad har Rullit og Fabio med Goodmans at gøre.
Jo, de nævnte begge, at hvis jeg ikke gik med Rullit, så skulle jeg kigge på Goodmans Axiom 80. De beskrev bl.a.:
1) høj transienthastighed med præcis og dynamisk gengivelse af lyden uden sløring.
2) naturlig klangfarve som i en autentisk gengivelse af musikinstrumenter.
3) detaljerede overtoner med høj harmonisk detaljegrad.
Jeg har set Goodmans til omkring 20.000,- DKK og mod Rullits field coil der kan koste meget (!) mere, så er det måske et godt bud?
Jeg ved ikke om du kan bruge ovenstående, men i min verden, så er foreslag fra Oleg Rullit værd at lytte på. Dog ændrer det ikke på, at din holdning i sidste ende er den vigtigste, uanset hvad eksperter, artikler og mennesker på diverse fora siger. Håber det kan bruges/inspirerer dig.
Jo, de nævnte begge, at hvis jeg ikke gik med Rullit, så skulle jeg kigge på Goodmans Axiom 80. De beskrev bl.a.:
1) høj transienthastighed med præcis og dynamisk gengivelse af lyden uden sløring.
2) naturlig klangfarve som i en autentisk gengivelse af musikinstrumenter.
3) detaljerede overtoner med høj harmonisk detaljegrad.
Jeg har set Goodmans til omkring 20.000,- DKK og mod Rullits field coil der kan koste meget (!) mere, så er det måske et godt bud?
Jeg ved ikke om du kan bruge ovenstående, men i min verden, så er foreslag fra Oleg Rullit værd at lytte på. Dog ændrer det ikke på, at din holdning i sidste ende er den vigtigste, uanset hvad eksperter, artikler og mennesker på diverse fora siger. Håber det kan bruges/inspirerer dig.