RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf nhj4 » tirs 1. okt 2013 09:26

hej der!

til jer gamle rør drenge, så kan i savle lidt 8) jeg ved ikke om denne side er med i tråden, men nu er den :Thumpsup:

http://vintagetubeservices.com/page3.html
nhj4

Lokalitet: København

Indlægaf Tube mania » søn 6. okt 2013 09:10

En oversigt over tråden...

Side:

1-2: Hvordan virker de og beskrivelse af rør-typer.Long Tail fasesplitter ...hvordan virker den.

3: Single-ended teknik. Rør-tester eksperimenter.

4: Dybere beskrivelse af rør-elektroderne med billeder. (Populær)

5: Gitter-strøm og rørdata...hvad betyder gm m.m

6: Grafisk beskrivelse af virkemåden for Push-Pull og lidt BIAS. (Populær)

7: Ultra lineær drift...hvad betyder det og hvad gør det + lidt snik-snak.

8: Om EL509 + lidt udenom snak

9: Om en Sati forstærker som ikke var i stykker, men...

10: Blandet diskussion om forstærkere...

11: Lidt fasesplitter teknik...

12: Nyt legetøj til undertegnede...en HP Spectrum Analyzer...

13: Fri leg og noget om 8ohm eller 4ohm (Populær)

14: Nyt projekt?

15: Lidt 'rør-snak'

16: Forstærker teori og nyt projekt.

17: Måle på nyt projekt

18 og 19: Konklusion vedr nyt projekt og lidt blandet snak.

22: Ombygning af en Luxman SQ38
Senest rettet af Tube mania tors 17. aug 2017 09:51, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf acj1980 » lør 12. okt 2013 01:46

En Særdeles interessant tråd syntes jeg, har dog noget rør viden i forvejen, men er altid på udkig efter mere at suge til mig,, går selv og barsler med et lille Push-pull projekt i den rå vintagestil med 2xubl1, en B&O udgangs transformator, et ef37a som første forstærker rør samt en 6sl7 som fasevender, det er nu ikke et hifi projekt men blot lidt alm hygge. Selve trafoen er pillet ud af en forhenværende radio der var skrottet, men er pæn af sin alder (70år) fra en skrotmoden philips radio fik jeg fisket en omsætningstrafo ud, den har 2stk sekundære viklinger der kan give både strøm og spænding til U rørenes glødestrøm samt på den anden vikling give sovs til anodestrømmen i alle rør, udover de to er der også 6.3volts udtag til glød for E rør og Amerikaner røret, fidusen er at jeg udelukkende vil opbygge med oktal sokkler, i runde tal vil jeg anslå den kommer til at give noget i stil med 7-8watt, et diagram er under udarbejdelse :-),
acj1980

Indlægaf Tube mania » ons 30. okt 2013 16:07

Hvor har det været sjovt...dengang...

Størst og mindst...midt i 30'erne...den store kostede ca 2000usd...back then.
Navnet er: Crosley WLW Super-Power Receiver

Billede

Indvendig..mon ikke den havde STOOOR lyd :QQS:

Billede

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Tube mania » søn 24. nov 2013 19:32

ENDELIG fik jeg taget mig sammen...det handler om en Tandberg båndspiller model 74. Den kunne spille, men forvrængede kraftigt i den ene kanal. Det er en model med indbygget udgangs-forstærker... ECL86 i SE konfiguration og der er altså ikke meget plads i den kan jeg hilse og sige. Grunden til jeg gider lege med den er at jeg synes den er sjov fordi det er en stereo med rør...alt hvad man kan ønske sig og så har jeg en skummel plan. Den skal bruges til at spille god jule-musik til vores julefrokost på det gamle fængsel i Horsens og så skal den jo være i tiptop stand.

Der er skiftet nogle lytter og modstande (katodekomplex) m.m, men fejlen med forvrængningen var....overførings-kondensator og det endda en Rifa. Det trode jeg ikke rigtig på fordi det er gode kondensatorer godt indpakket og de bliver ikke udsat for ret meget stress i maskinen, men det VAR det...de sendte 2Vdc ind på styregitteret. Så nu er de udskiftet med Philips...de røde...så holder de nok min tid ud :Thumpsup: :Briller:

Billede

Billede

Billede

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf dfms » søn 24. nov 2013 20:34

OT: Hov hvad er det for en Krell djævel du har stående ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf Tube mania » søn 24. nov 2013 20:43

Nårh...den...mon ik det er sådan en KSA100? Jeg kan dårligt huske det selvom jeg var officielt udnævnt Krell maskinist...engang :Skor:

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Tube mania » tirs 10. dec 2013 11:37

Sammenkog

Jeg vil i det følgende gennemgå forskellige ting og måske få et par fixe ideer aflivet.

Modstands typer- Betyder det noget og hvad?

Under diskusioner om modstande vil nogen påstå at kulfilm er det bedste...andre at metal film er det. Jeg siger det kommer an på hvor og hvordan. Det handler mest om støj og i den forbindelse vil jeg sige at det kun er aktuelt i forstærkeres indgangs trin...herunder RIAA og i alle andre efterfølgende trin behøver man ikke tænke på støj fordi der er signalet MEGET større end støjen.

Modstande støjer forskellig efter type....her nævnt i rækkefølge

Mindst støj : trådviklet, metal-film, metal-oxid, kulfilm, og til sidst kul-komposition...mest støj. Så i indgangs-trin er de førstnævnte at fortrække og så kan man jo bruge de andre i resten af forstærkeren

For de mest anvendte typers vedkommmende er der tale om termisk støj der høres som 'sus' og støjen vil være værst i de små effekt størrelser. Der hvor man måske kan nøjes med 0,5W modstande eller mindre bør man bruge 2W eller mere da støjen kan være op til 6 gange mindre (gælder ikke trådviklet). Støjen afhænger også af modstands værdien...jo større jo mere støj (direkte proportional).

Tolerencer er også ofte diskuteret og lad mig slå fast med 7" søm....det har ingen betydning...overhovedet. MEN der findes som altid undtagelser og de er : tonekontrol, riaa, alle typer filtre, måle-modstande, katodyn fasesplitter. Så har jeg vist fået det vigtigste med.

I trin uden modkobling kan man med fordel bruge trådviklede modstande hvis de er tilgængelige i de værdier du har brug for...og så behøver man ikke gå op i 2W, men kan nøjes med 0,5W hvis det design-mæssigt er forsvarligt. Hvis du mener trådviklede lyder dårligt...så brug dem du synes om.

En ofte overset faktor især ang. rørtrin er den max spænding der er tilladt over modstanden. 0,5-1W typer er ofte kun beregnet til 250-350V...det er for lidt. Man bør gå efter 500-750V typer. 1/4W bør være bandlyst...hører ikke hjemme i en rør-forstærker :OPO:

Rep tips; Det er nok efterhånden en kendt sag, men gamle kul-masse modstande skrider i værdi...oftest mod højere. Det tager ikke ret lang tid at kontrollere dem i en rørforstærker da rørene i modsætning til transistorer ikke generer målingen.

Farvekoden direkte fra memory....starter med 0,1,2.. osv; sort, brun, rød, orange, gul, grøn, blå, violet, grå, hvid
Læst fra venstre til højre mod guld eller sølv ringen er 3. ring antal nuller.
En modstand der er gul (4), violet (7), rød(2 nuller), er 4700 ohm...(4,7K)
Senest rettet af Tube mania tirs 10. dec 2013 15:16, rettet i alt 4 gange.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf kbekke » tirs 10. dec 2013 12:49

Tube mania skrev:Sammenkog

Jeg vil i det følgende gennemgå forskellige ting og måske få et par fixe ideer aflivet.

Modstands typer- Betyder det noget og hvad?

Under diskusioner om modstande vil nogen påstå at kulfilm er det bedste...andre at metal film er det. Jeg siger det kommer an på hvor og hvordan. Det handler mest om støj og i den forbindelse vil jeg sige at det kun er aktuelt i forstærkeres indgangs trin...herunder RIAA og i alle andre efterfølgende trin behøver man ikke tænke på støj fordi der er signalet MEGET større end støjen.

Modstande støjer forskellig efter type....her nævnt i rækkefølge

Mindst støj : trådviklet, metal-film, metal-oxid, kulfilm, og til sidst kul-komposition...mest støj. Så i indgangs-trin er de førstnævnte at fortrække og så kan man jo bruge de andre i resten af forstærkeren

For de mest anvendte typers vedkommmende (ikke trådviklet) er der tale om termisk støj der høres som 'sus' og støjen vil være værst i de små effekt størrelser. Der hvor man måske kan nøjes med 0,5W modstande eller mindre bør man bruge 2W eller mere da støjen kan være op til 6 gange mindre. Støjen afhænger også af modstands værdien...jo større jo mere støj (direkte proportional).

Tolerencer er også ofte diskuteret og lad mig slå fast med 7" søm....det har ingen betydning...overhovedet. MEN der findes som altid undtagelser og de er : tonekontrol, riaa, alle typer filtre, måle-modstande, katodyn fasesplitter. Så har jeg vist fået det vigtigste med.

I trin uden modkobling kan man med fordel bruge trådviklede modtande hvis de er tilgængelige i de værdier du har brug for...og så behøver man ikke gå op i 2W, men kan nøjes med 0,5W hvis det design-mæssigt er forsvarligt. Hvis du mener trådviklede lyder dårligt...så brug dem du synes om.

En ofte overset faktor især ang. rørtrin er den max spænding der er tilladt over modstanden. 0,5-1W typer er ofte kun beregnet til 250-350V...det er for lidt. Man bør gå efter 500-750V typer. 1/4W bør være bandlyst...hører ikke hjemme i en rør-forstærker :OPO:

Rep tips; Det er nok efterhånden en kendt sag, men gamle kul-masse modstande skrider i værdi...oftest mod højere. Det tager ikke ret lang tid at kontrollere dem i en rørforstærker da rørene i modsætning til transistorer ikke generer målingen.

Super indlæg,Tube!

Det ender med, at selv jeg begynder at forstå et eller andet :thumbsup:

Et enkelt spørgsmål: Du anbefaler trådviklede modstande til trin uden modkobling. Er det fordi disse kredsløb er mere følsomme overfor støj fra modstandene eller af en anden årsag?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Tube mania » tirs 10. dec 2013 12:52

:thumbsup:
Nahh...man kan også slippe afsted med at bruge dem i modkoblede forstærkere, men de har en smule selvinduktion (spolevirkning). Det er nu ikke meget og man skal nok ikke tillægge det for stor betydning ved de lave frekvenser vi arbejder med.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf spuncut » tirs 10. dec 2013 14:09

"1/4W bør være bandlyst...hører ikke hjemme i en rør-forstærker"
Som generel regel og hvis man bare hjernedødt har sat sig for at udskifte alle modstande....ja.
1/4W modstande kan dog sagtens anvendes som G1 afleder og katodemodstand i jordede katodetrin.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf dfms » tirs 10. dec 2013 14:59

Metalfilm modstande opføre sig vel også lidt som trådviklet modstande ?
Brugeravatar
dfms

Indlægaf Tube mania » tirs 10. dec 2013 15:02

Som altid findes der undtagelser, men jeg tænker jo især på modstande med betydeligt spændings fald som anode-modstande og dylik. Der er dog stadig grund til at vælge en større effekt idet de støjer mindre...hvis de sidder i et trin der skal forstærke små signaler.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Tube mania » tirs 10. dec 2013 15:06

dfms skrev:Metalfilm modstande opføre sig vel også lidt som trådviklet modstande ?

At de skulle have lidt selvinduktion..så er det nok så lidt at det ikke skulle fremkalde grå hår. Hvad angår støj er de næsten lige med trådviklet.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf dfms » tirs 10. dec 2013 15:10

Tube mania skrev:1/4W bør være bandlyst...hører ikke hjemme i en rør-forstærker.

Nej det gør de ikke men, man kan altid (efter et par timers kørsel) mærke med fingeren, om modstanden bliver varm. Husk at slukke for forstærkeren.

Billede
Brugeravatar
dfms

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej