til jer gamle rør drenge, så kan i savle lidt

http://vintagetubeservices.com/page3.html
Tube mania skrev:Sammenkog
Jeg vil i det følgende gennemgå forskellige ting og måske få et par fixe ideer aflivet.
Modstands typer- Betyder det noget og hvad?
Under diskusioner om modstande vil nogen påstå at kulfilm er det bedste...andre at metal film er det. Jeg siger det kommer an på hvor og hvordan. Det handler mest om støj og i den forbindelse vil jeg sige at det kun er aktuelt i forstærkeres indgangs trin...herunder RIAA og i alle andre efterfølgende trin behøver man ikke tænke på støj fordi der er signalet MEGET større end støjen.
Modstande støjer forskellig efter type....her nævnt i rækkefølge
Mindst støj : trådviklet, metal-film, metal-oxid, kulfilm, og til sidst kul-komposition...mest støj. Så i indgangs-trin er de førstnævnte at fortrække og så kan man jo bruge de andre i resten af forstærkeren
For de mest anvendte typers vedkommmende (ikke trådviklet) er der tale om termisk støj der høres som 'sus' og støjen vil være værst i de små effekt størrelser. Der hvor man måske kan nøjes med 0,5W modstande eller mindre bør man bruge 2W eller mere da støjen kan være op til 6 gange mindre. Støjen afhænger også af modstands værdien...jo større jo mere støj (direkte proportional).
Tolerencer er også ofte diskuteret og lad mig slå fast med 7" søm....det har ingen betydning...overhovedet. MEN der findes som altid undtagelser og de er : tonekontrol, riaa, alle typer filtre, måle-modstande, katodyn fasesplitter. Så har jeg vist fået det vigtigste med.
I trin uden modkobling kan man med fordel bruge trådviklede modtande hvis de er tilgængelige i de værdier du har brug for...og så behøver man ikke gå op i 2W, men kan nøjes med 0,5W hvis det design-mæssigt er forsvarligt. Hvis du mener trådviklede lyder dårligt...så brug dem du synes om.
En ofte overset faktor især ang. rørtrin er den max spænding der er tilladt over modstanden. 0,5-1W typer er ofte kun beregnet til 250-350V...det er for lidt. Man bør gå efter 500-750V typer. 1/4W bør være bandlyst...hører ikke hjemme i en rør-forstærker
Rep tips; Det er nok efterhånden en kendt sag, men gamle kul-masse modstande skrider i værdi...oftest mod højere. Det tager ikke ret lang tid at kontrollere dem i en rørforstærker da rørene i modsætning til transistorer ikke generer målingen.
dfms skrev:Metalfilm modstande opføre sig vel også lidt som trådviklet modstande ?
Tube mania skrev:1/4W bør være bandlyst...hører ikke hjemme i en rør-forstærker.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster