Lidt andet end hifi

Rør i alle afskygninger

Lidt andet end hifi

Indlægaf acj1980 » man 15. jun 2015 20:37

Lidt kontrastforskel i forhold til den evige grammofon snak, som ellers altid figurere rundt omkring, nogle af os rør folk har også interesse for de gamle fjernsyn der har mindst lige så stor betydning for os som i med jeres pladespillere og antik radioer ;-)
Jeg har selv denne niche med Danske TV apparater, også Philips som i den tidlige periode faktisk fremstillede fjernsyns apparater her i Danmark, for mig er det et hygge arbejde der let kan strække sig fra en eftermiddag til 50 timer på et enkelt TV, men det stopper jo ikke her, for jeg er også en retromand til fingerspidserne og har en pæn samling danske film fra TVéts barndom som jeg hygger mig med på de gamle kasser, de ting hører jo sammen, det kan ikke gøres bedre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
acj1980
 

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf acj1980 » tirs 16. jun 2015 11:32

Her er lidt billeder fra nogle af mine andre Tv apparater
Billede

Billede
Selve chassiset ude af kabinettet
Billede
mit Pt ældste som er fra 1953
Billede

Billede
Og med billede på
Billede
:Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup:
acj1980
 

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf smitty » tirs 16. jun 2015 11:37

Flotte sager :thumbsup:
Brugeravatar
smitty
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 jun 2012
Lokalitet: Brønshøj

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf B&O Vintage » tirs 16. jun 2015 12:01

Skønne sager. Billedet kommer via antenne og digital tv-boks ?
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf Tonni » tirs 16. jun 2015 13:06

Uhh hvor de vækker minder, om dengang farve var en luksus. - Og jeg som 8 årig fik mit første fjernsyn. Et forlængst hedengangen enten Arena eller TO-R, er lidt i tvivl her, hvor man skiftede kanaler med en revolver, monteret øverst på højre side af apparatet...
Dødsdommen kom da det havde været regenereret af et par omgange, og der absolut ikke var mere kontrast at hive ud af dyret...
Ak ja! - Hvor er de 40 år blevet af... :Gammel:

Tusind tak for du deler!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf MaxJ » tirs 16. jun 2015 13:10

Altid ballade, en god gammel film optaget ved Nørrebro station og ved Bellahøj.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf acj1980 » tirs 16. jun 2015 18:28

@Smitty Tak ;-)
@B&O Vintage på det første med filmen "Altid ballade" er taget fra min medieplayer hvor mine film ligger på harddisk, playeren har compotite video ud som jeg har koblet til en rf konverter som kan steppes med 1 kanal plads, goobay har lavet nogle særdeles stabile men synthese så kanalerne ligger bomstille modsat sådan en billig en, det gamle philips var sat direkte i antennestikket her i hytten, i Haslev har vi heldigvis stadigvæk analog signal på mange kanaler, men jeg har også en digital modtagerbox ;-)

@Tonni Fjernsynet du beskriver lyder meget som et godt solidt Arena, de havde betjening af kanalerne i højre side øverst, de brugte i øvrigt RCA rør som eneste leverandør fornær første sæson 1956/57 hvor man brugte Philips billedflasker, men jeg tænker at man ikke ville have noget udestående med dem, man havde jo desuden fra gammel tid haft en del samarbajde med RCA omkring køb af radiorør hos dem, så hvorfor ikke fortsætte, RCA billedrørene var ganske glimrende, men kan være svære at regenerere uden at det kan have den modsatte effekt.

@MaxJ Fuldstændig rigtigt, det er en fantastisk velspillet social realistisk film og i øvrigt instruktøren Gabriel Axel´s debutfilm som spillefilms instruktør, han havde fra 1951 været ansat som tv-teater instruktør :-)

Undskyld at nørden lige kom op i mig ;-)

Tak for alle kommentarene,
PS: jeg har da sådan et Arena stående, jeg kunne godt lige ligge et billede op af den ;-)
acj1980
 

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf acj1980 » tirs 16. jun 2015 18:31

Jeg tænker måske en model som denne . den er fra 1960
Billedet er taget af min gode ven som var så rar at hente det til mig, købt for 150kr ;-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
acj1980
 

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf dfms » tirs 16. jun 2015 18:46

Flotte tv'er :thumbsup: , skulle mit tv "projekt" blive til noget, ved jeg hvor man skal henvende sig ;) .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf acj1980 » tirs 16. jun 2015 18:48

dfms skrev:Flotte tv'er :thumbsup: , skulle mit tv "projekt" blive til noget, ved jeg hvor man skal henvende sig ;) .


Er det det der TV som du postede et billede af for nogen tid siden? jeg mener at det mindede lidt om et philips/Dux fra slut 60erne ;-)

DU er altid velkommen :-)

Hilsen
Alex
acj1980
 

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 16. jun 2015 20:11

Hvor er de fine. De der TO-R er da utroligt charmerende :thumbsup:
Frisk pust, selvom jeg selv nok fedter lidt meget rundt i pladespillere :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf acj1980 » tirs 16. jun 2015 20:39

Boptilyoudrop skrev:Hvor er de fine. De der TO-R er da utroligt charmerende :thumbsup:
Frisk pust, selvom jeg selv nok fedter lidt meget rundt i pladespillere :lol:

Hver mand sin lyst, og sådan skal det jo også bare være.. jeg smugkiggede lige på dig link.. lækkert arbejde med dine enheder :OLO: :OLO: :OLO: lige min smag, gad vide om sådant et arbejde kunne laves på bestilling i miniature ;-)
acj1980
 

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 17. jun 2015 12:46

Det kan jeg desværre ikke love. Men i princippet bør man kunne skalere lidt ned og sætte en mindre enhed i, men så vil jeg nok bare anbefale minihorn. De tager enheder ca. 5"-6" tommer og levere meget fin klang med god bund. Sommer er ved at sælge et utroligt lækkert sæt, by the way...

Er der en skuffe bag højttaleren på TO-R modellerne? Der sidder sådan et listigt håndtag.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf Tonni » ons 17. jun 2015 12:47

Hej igen!

Det Arena ligner temmelig meget min erindring. Mener dog at knapperne på fronten var mørke (sorte) med forgyldte ringe?
Måske kan det give en indikator at apparatet døde omkring 1975-76.
- Hvor er det flotte apparater! Hvor mange har du?

Håber i øvrigt at du nåede at besøge Teknisk museum i Ålborg, inden det blev sparet væk, og pakket i mølposen.
Der var en ret stor fabrikshal med BCL og TV apparater. Angivelig skulle der have været repræsentanter fra alle danske fabrikanter af underholdningselektronik... Gad vide hvor de blev af???
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lidt andet end hifi

Indlægaf acj1980 » ons 17. jun 2015 22:37

@Boptilyoudrop de er nu alligevel flotte, apropos højtalere så har jeg selv fået sådan 4 stl philips AD7061/m8 fuldtone enheder ind af døren, de egner sig prefekt til små rør forstærkere, på et tidspunkt tænker jeg at jeg godt kunne få lavet et par kabinetter til dem, så har jeg jo nogle deer direkte er til den slags udstyr , på konsol fjernsynene sidder der normalt et toga grammofon i bunden, men de virker sjældent da mellemhjulene er blevet hårde og motoren tørre i lejerne, jeg har et værk liggende, men bruger det ikke, jeg er jo ikke decideret pladespiller mand ;-). de er nu heller ikke verdens bedste de små grammofoner.

@Tonni, Arena var jo danmarks største tv producent så de har lavet alverdens mest forskellige modeller ;-), de fremstillede faktisk alt selv derovre undtaget få ting, højspændingstrafoen købte de hos torotor på frederiksberg, men de andre transformatorer lavede de selv, jeg har godt læst mig frem til dette tekniske museum som lå deroppe, det lå i SP´s gamle fabrikshal altså SP radio som faktisk er fabrikanten af det første tv jeg postede billede fra (det med filmen på) det var Simon Petersen selv som startede museet op, men havde i årevis kontroverser med kommunen som ville bruge dele af museet til at udstilel brandbiler osv på mod SP´s vilje, han var en lidt stædig herre, jeg får kuldegysninger af tanken om de måske er havnet samme sted som når teknisk museum får doneret noget de har i forvejen, (dem i Helsingør) har de noget må det ikke foræres væk, det må ikke smides ud før det er DESTRUERET, så får de nu en sjælden radio som er 20k værd og de har dem i forvejen tjahh så får radioen en tur med hammeren.. latterligt.

Mht antal så har jeg pt 11 gamle TV stående, halvdelen har jeg repareret, og resten er projekter til de lange vinteraftener hvor jeg er alene hjemme ;-), jeg har desuden også en god håndfuld radioer, igen kun danske fabrikater ;-)
acj1980
 

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster