Luxman L-560

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L-560

Indlægaf knold » tors 14. apr 2011 15:20

Nedenstående nødråb er sendt til et andet forum, men måske er det her, der kan hentes mest hjælp??
Hej alle!
Er der mulighed for hjælp til en servicemanual til en luxman L-560?
Har en, hvor den er gal med med indgangsvælgeren. Kører fint på linieindgangene, men det står skidt til på Phono-siden. Har mistanke til de 2 manuelle bændler, der går fra fra frontomskifter til omskiftere
på indersiden af bagpanel. Da jeg frygter, at disse ikke kan erstattes/repareres, har jeg i sinde at gå ind og fiksere en fast indstilling på den ene phonoindgang til MC og 100Ohm.
Dette er selvfølgelig en nødløsning, men forstærkeren lyder stadig fantastisk efter så mange år på bagen!
På forhånd tak
Steen
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Re: Luxman L-560

Indlægaf Sorenki » tors 14. apr 2011 15:49

Skal omskifteren ikke bare renses med kontaktrens?

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-560

Indlægaf Tube mania » tors 14. apr 2011 20:44

Joda...den skal bare have det unævnelige....WD40...så virker den og holder længe...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxman L-560

Indlægaf knold » fre 15. apr 2011 10:43

Var problemet bare så enkelt!
Tør da godt nævne WD40!! Har aldrig prøvet noget bedre rense/smøremiddel til pot-metre og relæer/omskiftere m.m.
Det er bare problemknuseren over alle- er det iøvrigt ikke dig Tube mania, der har introduceret det i elektroniksammenhænge?
Desværre er det glidestangen i "bændelen" fra kanalomskifteren, der er knækket ved omskifteren. Spekulerer nu på,
om den kan kortes op og hæftes på omskifterstangen???
Ellers er det vist et nyt kabelsæt med reservedelsnr. SZ0024 og SZ0025, jeg skal have fat i, og det er vel nærmest en umulig opgave??
mvh
Steen
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Re: Luxman L-560

Indlægaf MDA » fre 15. apr 2011 11:18

Et godt sted at starte ville være hos Ham her Utrolig flink og hjælpsom mand
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Luxman L-560

Indlægaf Tube mania » fre 15. apr 2011 12:20

Nååå...det er gået i stykker...det var værre...håber du får noget nyt...jo...det er mig der vedvarende påstår at WD40 er et godt rense-middel. Min ellers ubrugelige Pioneer SX1080 fungerer stadig perfekt flere år efter behandling med det . Den har ihvertfald ikke taget skade af det...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxman L-560

Indlægaf knold » fre 15. apr 2011 12:44

Hej MDA!
Har prøvet at bruge dit link til omtalte Sven uden at komme igennem!
Hvor kan det problem nu ligge???
Har han en officiel, aktiv hjemmeside?
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Re: Luxman L-560

Indlægaf knold » tors 8. sep 2011 11:32

Hej!
Problemet er ikke løst- desværre!
Mangler det "bændelbånd", kabel, som går fra indgangsvælger på front til omskifter på bagpanel.
Det er ikke som på Luxman L-550.
Måske, der er en hjælpsom sjæl, der ligger inde med L-560skrot??
Har prøvet alle muligheder, tror jeg!!
Reservedele til Luxman L-560 er ikke til at opdrive.
:?:
Mvh.
Steen
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Re: Luxman L-560

Indlægaf Fredmarantz » tors 8. sep 2011 13:13

Hej Steen!

Jeg samler jo (måske som bekendt?) på gl. klassisk Marantz fra tresserne og de tidlige 70'ere - og har ofte stået og manglet en del, som ikke sådan lige var til at finde - uden at man nærmest var nødt til at købe en parts-unit, som ikke stod til at redde.
Ved at tænke på en bagvendt måde, er det lykkedes mig at finde dimser osv - som jeg ikke havde forventet. Måden består i at tænke, at hhv. Marantz og Luxman for den sags skyld ikke har været "store" nok til at en elektronikdimsfabriant har kunnet basere sin produktion på, at disse fabrikanter ville/kunne aftage hele produktionen, så dimserne har skullet fabrikeres i et langt større antal for at tingene skulle kunne hænge sammen.

Dette betyder på jævnt dansk, at producenten af den benævnte "kraftoverføringsbændel" til din Luxman må findes i andre sammenhænge ligeså - det kan måske ende med at være en standardvare, afklippet i længder, som så blot skal monteres af en kyndig hånd i fx. en Luxman 560. Koden må være at finde ud af hvad sådan en fætter hedder på engelsk og lave nogle større søgninger. Måske spørge nogle, som arbejder indenfor ikke-audio- elektronikverdenen og høre dem ad, hvor de måtte have bestilt dette . Måske kunne et besøg hos Elav på Vesterbro torv i Århus give pote? Jeg sidder med ELFA's katalog i læser lidt - og hvis jeg finder noget, så vender jeg lige tilbage (det er jo en alvorligt tyk bog). Det MÅ være en standardvare, som kan købes i længder eller til selvtilpasning. Jeg ved ikke, hvordan den sidder fast i hver ende, men det må der jo så findes ud af.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-560

Indlægaf Fredmarantz » tors 8. sep 2011 14:09

Jeg har nu ledt i både kataloger og på nettet - jeg aner ikke, hvad sådan noget hedder - og jeg kan ikke finde det - jeg tror, at du skal spørge en elektronikmekaniker om han har en ide om, hvad sådan noget hedder - og hvor/hvordan det evt. kan skaffes og monteres.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-560

Indlægaf knold » tors 8. sep 2011 14:26

Hej Freddy!
Mange tak for hjælpen!
Måske er der andre, der har gode forslag?
Mvh.
Steen
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Re: Luxman L-560

Indlægaf Tonni » tors 8. sep 2011 15:58

Skulle det vise sig at være umuligt at skaffe det defekte trækbånd, burde det være let at lave et lille ad-on print med nogle relæer, og en passende omskifter til erstatning af klikhuset på fronten...

Har du nogle billeder af delene på deres placering?

mvh
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman L-560

Indlægaf Nillerviborg » tors 8. sep 2011 20:25

Hmmmmm....

Skal ikke kunne sige hvor føromtalte "Ham Her" holder til - Men de blå "stiger" med metal-bånd i er da lagervare ( fra ophugget skrot ) i Viborg... - Så prøv lige og skriv til mig på firma-mail'en info@s2v.dk - ellers glemmer jeg det bare...

Mvh. Lars / Sound2Vision A/S, Viborg
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Luxman L-560

Indlægaf knold » lør 10. sep 2011 13:11

Hej!
Tak til Tonni og ikke mindst til Nillerviborg, der fandt det rigtige, desværre bare for kort. Jeg skal op på en længde af ca. 55 cm. Heldigvis arbejder han videre med sagen. Dejligt, når branchemedlemmer/eksperter prøver at hjælpe en gammel fusker!!
Betegnelsen "stige" er helt rigtig.
Har prøvet at indsætte et billede- dog uden held!
Hvis andre alligevel kan hjælpe, tager jeg imod med kyshånd!
Mvh.
Steen
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Re: Luxman L-560

Indlægaf knold » tirs 4. okt 2011 16:06

Hej alle!
Desværre er jeg ikke kommet længere efter at have prøvet alle jeres gode forslag!
Er der f. eks. værksteder I ville prøve at kontakte?
Mvh
Steen
knold
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 mar 2011

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 145 gæster