mono-pickup?

Analog når det bedst

mono-pickup?

Indlægaf hificlassic » ons 24. apr 2013 19:26

Jeg har en del gamle jazzplader fra Verve i mono. Jeg har indtil videre altid afspillet dem med en stereopickup og så skruet min forforstærker over på mono.
Er der nogen fordele ved at bruge en monopickup? Har aldrig prøvet det eller kender nogen der har
mvh Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: mono-pickup?

Indlægaf Ehapa » ons 24. apr 2013 19:39

Den ret billige Ortofon om D25M er en lille perle der lever sit liv ret ubemærket, jeg ved en del ude i den store verden
sætter stor pris på den...ligesom mig :p
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: mono-pickup?

Indlægaf pqrannes » ons 24. apr 2013 20:30

Ehapa skrev:Den ret billige Ortofon om D25M er en lille perle der lever sit liv ret ubemærket, jeg ved en del ude i den store verden
sætter stor pris på den...ligesom mig :p


Sådan en må jeg ha'. Har både ekstra OM pickupper og et ekstra armrør til min Thorens TD 126 mkII.

Tak for den overbevisende anbefaling; må på nettet og finde et billigt sted at købe den.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: mono-pickup?

Indlægaf r-l-b » tors 25. apr 2013 01:28

jeg sætter meget pris på denon 102er - high output MC mono PU
http://www.needledoctor.com/Denon-DL-10 ... -Cartridge
Den vækker virkelig de gamle riller til live - meget spilleglad - og den kan også afspille stereo plader i mono uden stereo-støj
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: mono-pickup?

Indlægaf pqrannes » tors 25. apr 2013 12:38

Mono vs. mono.

Nogle steder på nettet fremgår det at nye monopickupper ikke er rigtige monopickupper som i gamle dage, hvor pickupperne var lavet til at aftaste signalet fra rigtige mono-riller, der vist ligger anderledes end stereo-riller.

Derfor skrev jeg i går aftes dette til Ortofon:

Hej

Jeg har kig på en Ortofon D 25 M nål til en OM pickup.

Har læst en del om den på nettet, og mens det er klart at nålen er velegnet til gamle micro groove monoplader, kan jeg ikke helt gennemskue, om nålen i sig selv spiller mono om eller højre og venstre kanal skal lægges sammen (via en monoknap, en y-splitter eller direkte på OM pickuppen).

Kan I hjælpe?

mvh/


I dag har jeg fået et godt svar fra Ortofon:

Hej Peter

D 25 M er velegnet til micro groove mono plader eller mono lp’er.
Denne sættes på en Om blok, denne forbindes almindelige og hvis der på forstærkeren er en mono knap aktiveres denne, hvis ikke køres som det er.
En OM blok har 2 sæt spoler i 45 grader og vil derfor lyde ok, men ikke give fuld dæmpning af støjen, for at få dette skal du bruge en 2M mono.



Best regards / med venlig hilsen

Kim Petersen
Technical Department
kp@ortofon.dk
http://www.Ortofon.com


Så blev jeg (og vi) så kloge.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: mono-pickup?

Indlægaf jcr1972 » tors 25. apr 2013 17:43

En monoplade har kun lydinformationer liggende horisontalt i rillen. Derfor oplever man mindre støj ved afspilning på en ægte mono pu. Sådan én gengiver nemlig ikke vertikal information i form af støj og ridser. Man kan til en vis grad kompensere for dette med en stereo pu ved at trykke på monoknappen eller koble pu'ens forbindelser om til mono. Men det helt "rigtige" er at bruge en ægte mono pu. Er der ridser eller snavs som påvirker nålen horisontalt, høres dette selvfølgelig stadigvæk.

Man skal iøvrigt passe på med at afspille sine stereoplader med en mono pu. For det første er nåleradius'en større (25u) end ved stereo, og har man fx. en af de ældre mono pu'er (Ortofon Moving Coil, GE-VR, etc.) så har de ingen/meget ringe vertikal compliance og vil derfor ødelægge stereopladen.

Hilsen Jan
jcr1972
 

Re: mono-pickup?

Indlægaf Ehapa » tors 25. apr 2013 19:47

Nå... så er det på plads, det virker som om at 2M eller SPU er vejen at gå hvis det skal være "rigtigt" Mono.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: mono-pickup?

Indlægaf diamondduck » fre 24. maj 2013 09:10

jeg har lige købt en ny Ortofon GM Mono og den er fremragende til mine monoplader.jeg har dog kun hørt violin pladerne,men jeg glæder mig til miles davis m.m :OLO:

efter et par plader synes man at stereo er opreklameret salgstrick
Senest rettet af diamondduck fre 24. maj 2013 13:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
diamondduck
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 maj 2013
Lokalitet: københavn

Re: mono-pickup?

Indlægaf Max » fre 24. maj 2013 09:58

Jeg har også tit tænkt på at et mono setup kan virke meget tiltalende, det er jo f.eks. noget nemmere at finde plads til en stor hjørnehøjttaler som man ofte møder beskrivelser af i 50'er magasiner istedet for to, og der kan jo blive mere kvalitet i en forstærker med en kanal frem for to.

Billede
Senest rettet af Max fre 24. maj 2013 13:02, rettet i alt 1 gang.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: mono-pickup?

Indlægaf Hackenberg » fre 24. maj 2013 10:00

Rega laver også en fin lille PU til mono. Tror den heder BIAS 78.
Kunderne i Klubben var glade for den. Prøvede ikke selv.
Det ser ud som om den ikke er "ægte" mono da den har "parallelle" spoler.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: mono-pickup?

Indlægaf diamondduck » fre 24. maj 2013 13:22

ortofon laver også en ægte mono i 2m serien (den hvide)
Brugeravatar
diamondduck
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 maj 2013
Lokalitet: københavn


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 161 gæster