Oscilloscope kursus

Alt om GDS

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Captain Phoenix » ons 17. mar 2021 12:15

KenRas skrev:Og mon ikke vi kan få et Oscilloscope kursus afviklet på den anden side af sommerferien....?

Til den tid er de fleste af os vel blevet vaccineret :p

Det vil være herligt - men jeg er enig: Det forudsætter at vaccinen er rullet ud.

Kenneth - kan du ikke holde øje med et oscilloskop til mig, for det ved jeg ikke meget om... (det var en af de ting, min far ikke fik givet videre til mig).
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf cdp » ons 17. mar 2021 13:30

Service manual til OS1000:

Tusind tak Henning - jeg fik en lille intro hvor den er købt, så indtil et evt. kursus, må det blive " learning by doing " :lol:
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf KenRas » ons 17. mar 2021 17:10

Captain Phoenix skrev:
Kenneth - kan du ikke holde øje med et oscilloskop til mig, for det ved jeg ikke meget om... (det var en af de ting, min far ikke fik givet videre til mig).

:thumbsup:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, JBL, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Poul » ons 17. mar 2021 19:46

Blot for at markere, at jeg også gerne deltager i et oscilloskop-kursus, når det bliver muligt.
Mvh.
Poul
Poul

Lokalitet: Strandby

Indlægaf cdp » tors 1. apr 2021 10:32

Har leget med en hjemmestrikket funktions generator, der skulle kunne generere både sinus og firkant, men jeg kan nu ikke se den store forskel, hvilke jo nok er en kombination af " fejl 40 " og billigt Kina kram. Kører jeg den over en audio linie indgang, er der heller ikke meget forskel. Nu prøver jeg lige med en online generator, og ser hvad der så sker.
Jep, lad os aflyse Covid 19, så vi kan kigge profferne over skulderen herinde... :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf KenRas » tors 1. apr 2021 10:59

cdp skrev:Har leget med en hjemmestrikket funktions generator, der skulle kunne generere både sinus og firkant, men jeg kan nu ikke se den store forskel, hvilke jo nok er en kombination af " fejl 40 " og billigt Kina kram. Kører jeg den over en audio linie indgang, er der heller ikke meget forskel. Nu prøver jeg lige med en online generator, og ser hvad der så sker.
Jep, lad os aflyse Covid 19, så vi kan kigge profferne over skulderen herinde... :lol:

Ja det er jo hverken en sinus eller en forkant, men derimod en (forvrænget?) triangle, eller trekant på dansk.
Måske er det scopet der har et problem, er der en grund til at X aksen er justeret til venstre?

Har du et diagram eller beskrivelse af din funktions generator?

Jeg har i øvrigt en App på min iPhone der hedder “Signal Gen”. Den kan være et brugbart alternativ til en rigtig generator, i mangel af bedre.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, JBL, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas

Indlægaf cdp » tors 1. apr 2021 12:31

Har du et diagram eller beskrivelse af din funktions generator?

Det hjælper nok ikke meget, er dog 99% sikker på alle komp. er rigtig monteret, uden overlab. Kan dit falke øje spotte evt. fejl ? ;) Ps. det er fotofejl at kurve ligger til venstre, scop viser hele x-linje.
EDIT - 1 khz firkant kurve øverst er fra online gen. - volume på mobil ca. 70% - er det ringning der ses i starten?
- og hvorfor er det lige at kurven ikke er symmetrisk i hele X-retningen?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf KenRas » tors 1. apr 2021 14:45

Hej Carsten,

Der bør være en jumper/omskifter der forbinder pin 13 og 14 på XR2006 gennem en modstand/potmeter. Når pin 13 og 14 er forbundet laver den sinus, hvis ikke så en trekant. Potmetret kan bruges til at justere signalet til at ligne en sinus mindst muligt. Dvs mindst mulig forvrængning.

Der findes masser af diagrammer/projekter af funktions generatorer med XR2206 og de minder meget om hinanden. Din ligner noget fra banggood.com og er sikkert OK.

Og ja, det med at tage billeder af et analog scope kender jeg godt. Ikke altid lige godt.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
KenRas

Indlægaf cdp » tors 1. apr 2021 18:51

Der bør være en jumper/omskifter der forbinder pin 13 og 14 på XR2006 gennem en modstand/potmeter.

Enig - der medfølger 2 jumperre, men ifølge vejl. bruger jeg kun en. Leger lidt videre med det.. ;)
Ps. jeg tror sørme Hameg skopet fungerer også. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage