Bias, driver, CCS, 807-pentodeNu da der er taget stilling til topologien omkring udgangspentoderne kan der regnes på værdier omkring driver og biaskredsløb.
Bias-driver-ccs-pentode-01.png
807-udgangsrør807.png
Anodespændingen er her sat til 400V, den bliver nok en kende lavere da den, totalt set, bedste ringkernetrafo jeg kunne finde giver 275V:
275 * 1,41 - 1,2 = 387V
(Effektivværdien gange kvadratrod2 minus to diodestræk)
Trafoens kapacitet er valgt ud fra at den skal have en kontinuert strømformåen der ikke ligger alt for langt under forstærkerens spidsforbrug.
Driverne bruger ca. 50mA, fasesplittere ligeså. dertil 10-12mA til indgangstrin. Det bliver 110mA. To udgangsrør kan tilsammen trække 360mA i klasse-B-tilstand og G2 regulatoren regner jeg med skal trække ca. 30mA. Det bliver ialt 500mA i spidsstrømforbrug og trafoen kan levere 400mA kontinuert. Det bliver således et spidsforbrug der er 20% højere end den kontinuerte kapacitet. Indtil det modsatte er bevist vil jeg sige at det er et ok forhold, hvad mener I?
G2-strømmen har jeg estimeret til 7mA ved 300V ud fra Plilips kurveblad, som dog kun viser G2strømmen ned til en G1 spænding på -10V. Men hvis vi skal være konservative medfører 7mA en effekt i G2 på 2,1W ved 300V og det er inden for de tiladelige 3,5W. Man bør dog være særdeles opmærksom på G2-effekten da det er forholdsvist nemt at brænde skærmgitteret af især hvis man, som her, anvender fast reguleret G2-spænding.
6SN7GT-DriverDriver.png
Som Torben har gjort opmærksom på kan denne triode komme ud for voldsom belastning når katodespændingen kommer over 0V og udgangspentoden begynder at trække gitterstrøm.
Anodespændingen er derfor reduceret til 200V, dels for at reducere effekten i trioden ved AB2-tilstand men også for at reducere risikoen for at brænde strømgeneratoren af hvis trioden skulle finde på at lave nøkker. Strømgeneratoren kan holde til 300V, men da strømgeneratoren er forsynet fra -58V kan der teoretisk komme til at ligge 258V over strømgeneratoren ved 200V anodespænding på trioden. Hvis denne konstruktion kommer til at koste for mange driverrør, kan man da overvejs at indsætte en gitterstopmodstand i pentodens G1, vi får se. Der er fastlagt en strøm gennem trioden på 6mA og ved at anvende anodekarakteristikken for 6SN7 kan der aflæses at der kommer til at ligge lidt over 8V fra katode til G1. De 8V husker vi lige indtil vi kommer til biaskredsløbet.
Cascode current sinkCCS3.png
Da pentodens biasspænding skal ligge på drivertriodens katode er det ikke hensigtsmæssigt at anvende en almindelig modstand, derfor blev der, med kyndig instruktion fra Torben, indsat en solidstate cascode current sink (CCS). Det fulde skrift hvor Morgan Jones, blandt mange andre emner, beskriver denne strømgenerator er så
absolut værd at læse for rørnørder. Tak til Torben for at gøre opmærksom på Morgan Jones.
Til konstruktion af CCS har jeg anvendt nedenstående regnenark:
CCS6mA.png
Sorte værdier kan indtastes, blå værdier er beregnede.
Parametret VoMin på -49,2V angiver den mindst mulige spænding på udgangen hvor strømmen på 6mA kan opretholdes, det er med andre ord lige til øllet da vi gerne skulle have haft et spændingssving ned til -50V. Det kommer sig af at der kun er -58V til rådighed efter regulering og ved laveste forsyningsspænding (-10%) og fordi CCS'en bruger 8,8V. (Vloss). Ser man på anodekarakteristikken bliver pentoden strømløs ved ca. -40V det er derfor alt rigeligt at spændingssvinget går ned til -49,2V.
BiaskredsløbBias-circuit.png
Der skal ligge -25V på pentodens G1/drivertriodens katode, vi husker fra tidligere at der skal ligge en spænding der er 8V lavere på drivertriodens G1 end på katoden:
-25 - 8 = -33V
Der blev i det tidligere diagram anvendt en spændingsregulator for hver biasspænding, hvilket jo var vildt overkil og fuldstændigt unødvendigt. Spændingsregulatorene er hermed udskiftet med simple spændingsdelere. Biasspændingen kan justeres fra -38V til -29V. Lavpasfilteret efter spændingsdeleren (R3, C2 og C3) er indsat for at afkoble den "antenne" der udgøres af spændingsdeleren. I det tidligere diagram havde jeg skrevet "Cer." for keramisk ved C3, det er dog en dårlig ide at anvende en notorisk mikrofonisk komponent i signalvejen. C3 må blive en mindre micakondensator eller anden HF-duelig afkoblingskondensator.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.