Billeder af mit stereofoniske udstyr

Vis os dit grej

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Marantzman » tirs 29. maj 2012 20:24

Jeg kan kun tilslutte mig at en L-550 lyder rigtigt godt, men herhjemme bliver den altså pakket væk om sommeren:-)

hilsen
Bjarne
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Tube mania » søn 3. jun 2012 13:40

Med de temperaturer starten af Juni byder på kan den vel gøre gavn...en air-condition har vi i al fald ikke brug for...medmindre den også kan give varme.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » fre 8. feb 2013 00:26

Som nævnt andet steds er der kommet lidt mere Dynaco grej ind. Ikke meget, men jeg har en evig svaghed for Ed Laurent's gamle Dynaco konstruktioner.

Bød ind på en trippel i den blå bestående af en FM-1 tuner, en dynapreamp. mk 1 samt en dynaco MK IV.

Egentligt var annoncen ikke særlig godt formuleret og jeg viste ikke rigtig hvad jeg bød ind på, men der blev alligevel lidt til et par forårsaftener.

Tuneren en FM-1 monotuner uden dekoderindsats. Ikke så interessant for mig. Reservedele????

Billede

Forforstærkeren en Dynaco PAM-1 Preamplifier. Den er i øvrigt fabriksny og har aldrig været tilsluttet. Det ser for mig ud som om der er monteret andre knapper på den fra den senere stereo model.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Hvad stiller man op med den? et mono setup????

Endelig som nævnt MK IV

Billede

Der fulgte de originale instruktionsbøger med byggevejledning/diagrammer med til det hele.

Fyren som solgte mig delene kunne for øvrigt berette at han for ca. 20 år siden havde købt delene sammen med 15-20 andre Dynaco dele af en fyr i Holstebro. Denne havde kunne fortælle at de der på egnen havde en lille fabrik, hvor de distribuerede og samlede Dynaco forstærkere til europa.

Nogen der kan bekræfte dette interessante udsagn?

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. feb 2013 00:37

Jeg synes, at det sæt, som du har købt - er helt fantastisk flot og så ville jeg (undskyld mig udtrykket) stoppe stereotanken et vist sted hen. Både Tuneren - preampen og sluttrinnet er da et "time capsule" udi mono - og havde jeg sådan noget (og pladsen forstås), ville jeg bygge et mono-set-up op omkring disse dele. Det ser man altså ikke hver dag. Tillykke med Det Gottschalck!! -

Den gyldne frontplade på de to (tuner + pre) er altså også herlig.

Tilbage står i mine øjne, at tingene, (som vi har for sædvane) lige bliver gået efter elektrisk og nødvendige dele udskiftet og tunet op - en kærlig og kyndig pudseklud og så på jagt efter en tidstypisk og passende højttaler - måske sådan en hjørnefætter - hjørnehornsting, som Ruben for et par år siden havde med til Hald -

Historien omkring en mulig videresælger/distributør/stråmand - firma-noget omkring Holstebro har jeg aldrig hørt - og den lyder da vildt interessant - hvem ved noget????

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7476
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » fre 8. feb 2013 09:59

Hej Freddy.

Nu er jeg jo ikke mono-mand, men kan sagtens følge dine tanker - tror jeg. Det største problem hos mig er nok plads og om det er realistisk om jeg nogensinde kommer til at bruge det eller om det bare skal stå til display på hylder eller i gemmer. Det er tit et springende punkt herhjemme.

De tre dele er rigtig nok, som skabt til hinandens selskab ud fra tidshorisonten omkring 1960, hvor det meste foregik i mono. Tuneren er nok den jeg mindst vil beholde og sælger angav også at den var fejlbehæftet og at afbryderen var defekt. Og så er der trimning af tunerkredsløb og diverse. Det ligger nok langt over hvad jeg vil ofre af tid på en medtaget monotuner, men sød er den da. Forforstærkerens force er nok et den er diskret, lille, ny, velholdt og hurtigt via oktavstikket kan tilsluttes et hvilket som helst af de gamle Dynaco rørtrin med samme stik. Samtidigt er den simpel, hvilket fremmer fejlfinding af den simple konstruktion. Den kan nemt gemmes og forsvinder heller ikke lige med det vums. Sluttrinnet satser jeg mere på både at få fint, men sandelig også at finde en makker til, selv om det sikkert ikke bliver nemt.

De 40 watt sluttrinnet er angivet til må have været en del anno 1960, når man tænker på Bofas små 15 watts biograf-trin. Kan sådan et Dynacotrin have stået og varmet på en highschool i US?

Sættet skal startes langsomt op en af dagene på vario og så må vi se om der skal skiftes noget? Ærgerligt at der som altid er skiftet rør på udgangstrinnet og at de fine Mullard rør er erstattet af RFT rør. Bob Latino
angiver at EL 34 rørene på MK IV køres særdeles hårdt og af biasspændingen skal sænkes fra de 1,56 volt som angivet i manualen til 1,08 volt.

http://dynacotubeaudio.forumotion.com/

Venlig hilsen
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf mcs_5 » lør 9. feb 2013 02:34

Gottschalck skrev:Bob Latino angiver at EL 34 rørene på MK IV køres særdeles hårdt og af biasspændingen skal sænkes fra de 1,56 volt som angivet i manualen til 1,08 volt.

Bliver de kørt hårdere end i en ST70? Det er samme konstruktion, men det kan jo være spændingerne er lidt højere i MK IV. Ellers er 1,25V = 80mA vel fint her, ligesom i en ST70.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » lør 9. feb 2013 10:11

Hej Mikkel.
Denne tråd omhandler lidt omkring bias:
http://dynacotubeaudio.forumotion.com/t ... -procedure

Bob Latino skriver her:

Yes - The Mark IV is half of an ST-70 with each monoblock having its own power transformer and its own quad cap. One difference though is that Dynaco ran the tubes on the Mark IV real "hot" by today's standards - hotter than on the ST-70. With a 13.5 ohm bias resistor for a pair of EL34 tubes, when you biased your amp at their recommended 1.56 volt DC setting that worked out to 62.5 milliamps per EL34 tube. The conventional wisdom today is to bias an EL34 at about 40 milliamps per tube OR 80 milliamps per each PAIR of EL34 output tubes. That would be a bias voltage setting of 1.08 volts on a Mark IV. Dynaco got away with the higher bias setting only because the Mullard EL34's they shipped with the Mark IV were extremely durable tubes. If you bias present production EL34 tubes at 1.56 volts on a Mark IV your EL34 tubes won't last long.

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » søn 26. maj 2013 22:59

Min fine ven Torben dukkede op her den anden dag med en gammel kasse højtalerenheder.

Minsandten om ikke der lige lå en enhed i som jeg havde set før. Hjem i skuret og voila: nu er der til stereo.

Philips 9762/05

Som det ses er de ikke 100% ens, men selve chassis'erne og magneterne er ens. Begge måler 5 ohm og måler 32cm. Tragtene er ens og det er kun selve masonitpladen foran tragten er er forskellig. Den ene med lille hul, den anden uden hul.

Nogen der kender dem og har en ide om hvordan de kan bruges evt. ob?

Billede

Billede

Billede


Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Torben » man 27. maj 2013 01:35

Hej Jesper !
Vi kunne jo forsøge at bygge et par kasser til højttalerne?
Det kunne jo være de spillede kønt!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Tonni » man 27. maj 2013 07:29

OB!!!
- De er vel oprindelig designet til det formål...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf kbekke » man 27. maj 2013 08:24

Gottschalck skrev:Min fine ven Torben dukkede op her den anden dag med en gammel kasse højtalerenheder.

Minsandten om ikke der lige lå en enhed i som jeg havde set før. Hjem i skuret og voila: nu er der til stereo.

Philips 9762/05

Som det ses er de ikke 100% ens, men selve chassis'erne og magneterne er ens. Begge måler 5 ohm og måler 32cm. Tragtene er ens og det er kun selve masonitpladen foran tragten er er forskellig. Den ene med lille hul, den anden uden hul.

Nogen der kender dem og har en ide om hvordan de kan bruges evt. ob?



"better than anything else I have tried thus far, including the 12" Tannoy Golds"

http://fullrangedriver.com/singledriver/DIYBX2.html

En lidt andet version af enheden og selvfølgelig en subjektiv vurdering, men alligevel :shock:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » man 27. maj 2013 16:42

[/quote]

"better than anything else I have tried thus far, including the 12" Tannoy Golds"

http://fullrangedriver.com/singledriver/DIYBX2.html

En lidt andet version af enheden og selvfølgelig en subjektiv vurdering, men alligevel :shock:[/quote]


Føj for en anmeldelse. 8)

Må hellere se mig efter et par store stykker plader.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Hackenberg » man 27. maj 2013 21:15

Den store bordsav har fået ny motor og klingen er slebet op! Du er velkommen!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » ons 29. maj 2013 19:24

Fedest. Skal lige ud i noget afslutning på skolen så bliver der bedre tid.

I mellemtiden skal der og lige rodes med et sæt allmost vintage Onkyo studiemonitorer.

Hilsen
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf kbekke » ons 29. maj 2013 20:47

Gottschalck skrev:Fedest. Skal lige ud i noget afslutning på skolen så bliver der bedre tid.

I mellemtiden skal der og lige rodes med et sæt allmost vintage Onkyo studiemonitorer.

Hilsen


Hold your horses, kære Jesper!

Inden I begynder at save, så lov mig lige, at du får bestilt G. A. Briggs' "Cabinet Handbook" hjem fra biblioteket først.

Der er et par alternativer til OB, som jeg faktisk tror, kunne få endnu mere ud af dine fine enheder. Og hvis du alligevel beslutter dig for at du VIL gå OB-vejen, så er der såmænd også dér, du finder den ultimative opskrift.

Det er bare en anbefaling. En fin lille bog fra 1962, der på godt 100 sider fortæller alt, hvad man har brug for at vide om højtalere - og så er den også underholdende. Jeg tror, du vil kunne li' den.

Held og lykke med projektet, uanset hvad du vælger.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster