Jørgen Leth og Andreas Koefoed’s lille mesterværk af en film, “Music For Black Pigeons” fra 2022, er netop udkommet i LP-format på Loveland Records og kan i hvert fald fåes fra Jacob Bro’s egen web-shop. Hvor jeg med en nærmest Pavlovsk refleks skyndte mig at forudbestille den i samme øjeblik, som So-Me gjorde opmærksom på muligheden.
IMG_1289.jpeg
“Music For Black Pigeons” som film er en dokumentar sammensat af optagelser, der igennem 14 år følger Jacob Bro’s rejse med og igennem musikken. Men det er også en film, der istedet for blot kronologisk/historisk at opremse en række begivenheder eller “højdepunkter” søger at afdække selve musikkens
væsen igennem situationer, samtaler med og spørgsmål til en lang række af de absolutte verdens-stjerner, som Jacob Bro har mødt på sin vej.
Filmen opleves først og først og fremmest som en stemningsmættet og meget personlig fremstilling af
mennesker snarere end fakta. Ikke mindst i kraft af, at flere af de medvirkende, som f.eks. Paul Motian, Jon Christensen og Lee Konitz ikke længere er iblandt os. På den måde fremstår “Music For Black Pigeons” også som et portræt af og en måde at mindes
dem på..
Særligt gribende er scenen optaget i private omgivelser, hvor ECM-grundlæggeren og produceren Manfred Eicher med tårer i øjnene mindes den afdøde (og fremragende) polske trompetist Thomas Stanko.
En anden interessant scene er dedikeret til
pausens betydning i musikken og hvad det egentlig vil sige at
lytte.
Der er selvfølgelig også masser af optagelser med musik, der hver især giver et indblik i de meget forskellige sammenhænge, Jacob Bro har medvirket i gennem årene
Albummet er, som jeg umiddelbart hører og husker det, simpelthen filmens lydspor inklusive dialoger og somme tider bare monologer af de enkelte medvirkende.
“Music For Black Pigeons” kan stadig ses på DR TV og det bør man absolut gøre, hvis man er bare det mindste interesseret i kontemporær musik og ikke mindst musikeres eget forhold til musik.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.