Gode Vintage-venner - jeg søger hjælp/gode råd til et irriterende familie-problem...
Forhistorie:
Den Beogram 1500 jeg satte i stand til min niece - viewtopic.php?f=569&t=2150&start=60#p37085 - er desværre tilbage på værkstedet.
Problemet er, at den er meeeget lang til om at komme op på rette omdrejningshastighed (5-10 min).
Netsurfing på problemet peger på, at årsagen må være de to sinter-bronze-lejer, som motorakslen løber igennem - præcist beskrevet af B&O-vismanden "Dillen" (=Martin) her: http://archivedforum.beoworld.org/forums/t/38447.aspx
Status:
Jeg har besluttet at (forsøge at) grundrense og ny-smørre de to sinter-lejer i håb om at fjerne problemet med den lange start-tid. (Jeg er opmærksom på at "sinter-emnet" er diskuteret i tråden om Tonni's TD124-projekt).
Selve bronze-lejet sidder i en filt-ring/pakning, der sidder inde i en metal-kapsel
Spørgsmål:
1) Hvordan renses bedst den gamle olie ud af sinter-lejet (mm.)
Mit eget bud er at fylde rense-benzin i en ultralyds-renser, give den 40 grader + lang tid - og så håbe på at benzinen trænger ind og opløser den indtørrede olie i sinter-metallet. Lyder det som en farbar vej?
Og skal bundpladen m. gummi-ringen med i renseren?
2) Hvordan fyldes sinter-metallet op med olie igen - og med hvilken olie
Fra hvad jeg kan finde i Tonni's tråd o.l. er det bedst med ren mineralsk olie (SAE 30) - korrekt?
Tænker at sinter metallet skal ligge i opvarmet (hvilken temp.?) olie nogle timer og køle ned derfra. Evt. gentages dette. Lyder det rigtigt?
Skal filt-ringen vædes/mættes med olie, så den "forsyner" sinter-metallet med olie udefra?
Tak for alle gode råd I kan give - de vil blive værdsat!
PS: Og ja - jeg véd det godt: Objektivt set er den gamle Beogram 1500 jo ikke rigtig kampen værd, men i og med det er et familie-anliggende (og en gave herfra...) kan jeg ikke bare skrotte den.