Mekanisk brum fra net transformator.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Mekanisk brum fra net transformator.

Indlægaf Gah » lør 7. jun 2025 16:05

Jeg syntes det er mere reglen end undtagelsen, at gammelt vintage udstyr har mekanisk brum fra transformatoren.
Så mit spørgsmål det er, om der er nogen her, der har erfaring med en DC Blocker og om en sådan fjerner det mekaniske brum på en vintage net transformator.
Opspænding og andre kendte cowboyer tricks, de er selvfølgelig afprøvet.

Link til lidt information til DC blockere.
https://ktradio.dk/shop/ifi-dc-blocker/

Link til en måske billig, gør det selv løsning.
https://www.banggood.com/da/25A-AC-Powe ... rehouse=CN
Gah

Lokalitet: Tårnby

Re: Mekanisk brum fra net transformator.

Indlægaf Tonni » lør 7. jun 2025 21:53

For en del år siden, samlede jeg et sådant.
Det virkede egentligt udmærket, som en kombination af netstøjsfilter og DC trap.

Dioderne var svjh 800V 4A typer.
Kondensatorerne, over dioderne, var to ryg mod ryg, på omkring 10mF.
Alle kondensatorerne mellem P og N, var 100nF 275V ac X2
og VDR'en var også 275V, dog i form af en 100 Ohm 3W noninduktiv i serie med en cerberus neon clamper.
Spolerne var 6A støjspoler, hugget ud af en gammel PC PSU.

Forresten. VDR'en sad vist nok før spolerne.

Alle forbehold tages. Og ligeledes fralægges ethvert ansvar. 230V er ikke altid tilgivende... :Skor:

Netstøjfilter.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Gah » lør 7. jun 2025 23:38

Hej Tonni,
Tak! Det, du viser her, det ligner faktisk det billige kinesiske produkt, jeg har linket til.
Diagrammet kan ses nederst på den kinesiske side. Jeg vil overveje, om det er noget, jeg vil dykke dybere ned i – men jeg er ærligt talt begyndet at blive temmelig træt af alle de brummende transformatorer.
Gah

Indlægaf Tonni » søn 8. jun 2025 23:59

Gah skrev:Hej Tonni,
Tak! Det, du viser her, det ligner faktisk det billige kinesiske produkt, jeg har linket til.
Diagrammet kan ses nederst på den kinesiske side. Jeg vil overveje, om det er noget, jeg vil dykke dybere ned i – men jeg er ærligt talt begyndet at blive temmelig træt af alle de brummende transformatorer.

Ja det tror jeg gerne.
Den ultimative løsning ville nok være en strømrenser. Men de er biip dyre!
Måske en større in line (online) UPS? De bedre af dem giver næsten perfekt sinus.
Men går du den vej, skal du være sikker på den du vælger gør. Nogle af de billigere er værre end det der kommer ud af stikkontakten...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Skorpio » man 9. jun 2025 10:35

Gah skrev:Jeg syntes det er mere reglen end undtagelsen, at gammelt vintage udstyr har mekanisk brum fra transformatoren.

Jeg vil mene at mekanisk brum er en defekt der skal løses. Men mange gange skyldes det at udstyret er designet til 220V og får 230V eller mere. Det kan bringe nettrafoen ud af komfortzonen. Og det kan også nedsætte levetiden eller i værste tilfælde ødelægge komponenter.

Hvis muligt så indstil produktet til 240V i stedet for 220V. Kan det ikke gøres med en omskifter, kan det ofte gøres internt.
Brugeravatar
Skorpio

Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Indlægaf Gah » man 9. jun 2025 11:33

Ja, det er gjort, og ja, at omstille gammelt udstyr til 230/240V er vigtigt, og det dæmper brummet. Dog er min erfaring, at det ikke helt fjerner brummet.
Måske skyldes det dårligt designede transformatorer, eller måske er det fordi, at transformatorerne er designet til 60 Hz i stedet for de 50 Hz, vi bruger i Danmark.
På et tidspunkt må jeg prøve, om en DC-blocker kan afhjælpe brumproblemet, på de gamle trafoer.
Gah

Indlægaf Skorpio » man 9. jun 2025 12:01

Du kan også bruge en skille/vario trafo, altså en med galvanisk adskillelse fra nettet :-)
Brugeravatar
Skorpio

Indlægaf cdp » man 9. jun 2025 14:02

Skorpio skrev:Du kan også bruge en skille/vario trafo, altså en med galvanisk adskillelse fra nettet :-)

Interessant - det vil jeg lige prøve - mht. omstilling af trafo - er det overhovedet muligt, hvis primær kun har en og samme vikling? - og er der nogen alternativer ? ( udover ombygning )
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Helikon » man 9. jun 2025 16:15

cdp skrev:
Skorpio skrev:Du kan også bruge en skille/vario trafo, altså en med galvanisk adskillelse fra nettet :-)

Interessant - det vil jeg lige prøve - mht. omstilling af trafo - er det overhovedet muligt, hvis primær kun har en og samme vikling? - og er der nogen alternativer ? ( udover ombygning )

Nej så kan den desværre ikke stilles om.

Der er lige en enkelt ting der skal være opfyldt før en DC blokker vil virke og det er at der reelt er en DC spændig at blokke, hvis ikke der er det har den selvfølgelig ingen virkning. Så pkt. 1 er at konstatere at det er det der virkelig er årsagen, inden du fyrer 1200 bobs af på en dims du ikke skal bruge til noget som helst.

Ja en skillevario eliminerer jo DC 100% og eftersom der kun er een primærvikling, altså kun to primær klemmer, på din trafo er det den nemmeste måde du kan efterprøve om det evt. er spændingen der er lidt for høj og samtidig være sikker på det ikke er forårsaget af DC.

Den kan jo også brumme hvis den bliver belastet lidt mere end den er beregnet til fra ny af, hvis noget i apparatet er begyndt at trække lidt mere strøm end det egentlig skal, altså noget er ved at blive defekt eller er blevet det.

Selve trafoen kan også være blevet lidt løs i både viklinger, spoleform, sammenspænding, og lidt af lakken kan være knækket af nogle uheldige steder, der skal ikke meget til før det kan høres hvis noget går i resonans et sted.

Jeg mener at huske det har været oppe og vende her for en del år tilbage, prøv at søge på trafobrum eller noget lignende.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf KlausM » tirs 10. jun 2025 12:46

Her er Brincks netstøj/DC filter med alle komponentværdier.
BR507.pdf

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Ehapa » tirs 10. jun 2025 13:41

Jeg har ikke brugt IFi Blocker, men defender med rigtigt godt resultat på en Triode Forforstærker, så deres produkter
Fungere.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Skorpio » tirs 10. jun 2025 17:53

KlausM skrev:Her er Brincks netstøj/DC filter med alle komponentværdier.
BR507.pdf

Mvh Klaus

Hvis det kun er DC-blocker funktionen du vil bruge kan du nøjes med C1, D1 og D2
Brugeravatar
Skorpio

Tilbage til Vintage transistor-udstyr