Kbekke skrev:
"Det er heller ikke mit gebet eller ønske at moderere nogetsomhelst her".Men det er så
mit gebet, idet jeg er en del af det omtalte moderator/redaktørteam.
Ved gennemlæsning af tråden støder jeg på forskellige indspark - som alle nok synes velmente og oplysende/ debatterende. Det er i sig selv altid godt.
Der opstår dog passager, som strider lidt imod, hvad man normalt betegner (og som moderatorteamet sætter pris på) som god forumskik og forumadfærd.
Jeg har valgt at lade debatten stå - og i første omgang ikke slette noget, mest fordi jeg holder af historie og bevarede hændelsesforløb - så det giver mening, hvad jeg nedenfor her har skrevet.
Jeg vil gerne komme med et par opfriskende punkter for, hvad vi i moderatorgruppen vil betegne som god forumadfærd og som vi anbefaler bliver fulgt generelt i forummet. Dette bl.a. fordi forummet også har en søgefunktion, hvor interessenter kan søge på hvad de nu synes - men dette bør ikke besværliggøres af at trådene spænder over mange emner - pakket sammen i een tråd, dette vil gøre det overordentligt besværligt at søge på - og det vil også ofte forplumre emnet, som oprindeligt er igangsat af en "trådstarter" - Derfor ser vi gerne, at man i vidt omfang holder sig til emnet - dvs. det, som man i internationalt forumsprog kalder "on-topic". I modsætning til "off-topic", hvor emnet efterhånden udvandes og opløses til en løs debat om dette og hint og hvor man ikke længere ved, hvad tråden skal handle om. .
Det hele startede med informationssøgning og tanker om hvad trådstarter skulle gøre med sin fars gamle velholdte Sansui AU9500 - dette var et ærligt spørgsmål og han ønskede flere input
desangående. Så synes jeg ( og resten af redaktionen) faktisk, at man ca. skal holde sig til emnet og ikke blande andre emner ind over. De andre emner har enten allerede tråde, som de kan finde plads i - eller man kan oprette emnet som et nyt emne i det rette forum.
"snakken" trækker fx. emner ind som rør vs. transistorteknik - ellerr "hypede" mærker som fx Marantz og Sansui - pludselig optræder spørgsmål om Tandberg og sådan kan jeg nok blive ved lidt endnu. Jeg synes, at de fremhævede eksempler er, hvad man kalder
off-topic og bør helst ikke forekomme i en Sansui AU9500-tråd.
Så jeg henstiller til samtlige deltagere her, incl undertegnede, at holder os til emnet - ikke bare her, men all over.
Hvis man gerne vil have muligheden for at debattere og fylde en tråd med sine tanker- ideer - filosofier om dette og hint og lade det flyde lidt rundt, så vil det være ok, hvis man i forummet "brugergalleri" opretter sit eget lille univers og tanker og hvad man Vintagehifimæssigt går og roder med. Det er vi flere, der har gjort- så disse ting ikke "forurener" trådene.
Så er man "ny her" - så vil jeg sige
velkommen til - men man skal være opmærksom på, at holde sig til emnet i vidt omfang. Der er mange emner i gang her på forum - og er der ikke et emne til det, som man gerne vil skrive om, så opretter man et nyt (med en passende og sigende overskrift). Er det ikke decideret vintagehifi - så kan man skrive om det i "cafe og hygge".
Så god forumadfærd er bl.a.:- hvis man opretter en tråd, så vær præcis, beskrivende og relevant i overskriften på tråden og undgå "slappe" overskrifter, som fx "lidt af hvert" - "se hvad jeg har fundet"
osv. Det skaber ikke mening i en søgning eller hvis man scroller efter ting, som man kunne finde interessant.
- undersøg lige forummet inden man opretter en ny tråd og vurder lige en ekstra gang, hvad der er det korrekte forum at sætte sin tråd op i - jeg ved ikke, hvor mange tusinde gange, jeg har leget "flyttemand" - fordi folk ofte sætter tråde eller annoncer op, som er placeret fuldstændig forkert. Tænk lige først. Dette gælder både almindelige tråde samt annoncer (køb salg - Bytte osv).
-
holde sig til emnet i vidt omfang Dermed ikke være sagt, at man ikke lige kan trække noget off-topic hurtigt ind - så strikse er vi heller ikke, men der en grænse. Off-topic er ikke fedt. (Vi er heller ikke i redaktionen altid for gode til at holde os strikst til dette, men vi forsøger da.)
- Det er også god forumskik at holde alle interesserede og og engagerede, uden at de skal føle sig eller deres udstyr diskvalificeres - men at man holder en god positiv tone over for alle. Det hører ikke til dagens orden her på vores forum, at man "nedtaler" folks udstyr - og hvis man finder grund til det, så vil vi gerne, at dette foregår i en venlig og imødekommende tone - som ikke er udformet som "fakta" , men nærmere som indlægsholderens egen mening - det er altid godt at stå " i eget bed" - og at det er formuleret venligt - evt. veldokumenteret. Men lade være med at "disse".
Jeg vil synes, at noget af det (faktisk det meste), som Kbekke har gjort rede for i sit udmærkede indlæg siger tingene rimelig godt.
Vi skriver alle forskelligt - fred være med det
- men i vores forum ønsker vi altid en tone, som gør det rart at være med her. Vi ønsker, at forummet skal være langtidsholdbart og ikke en døgnflue, hvor tingene løber af sporet og folk bliver tøsesure eller andet. Man skal dog også selv ikke være for sensitiv/sart. Meninger - også modsigelser skal have lov til at være her. Der er jo ikke hverken censur eller indskrænket ytringsfrihed, men er noget over grænsen, så handler redaktionen på det - vi læser det hele.
Det er god forumadfærd at være hjælpsom.
Hvis nogen, efter læsning af ovenstående", føler sig stækkede eller sårede - er man velkommen til at rette henvendelse direkte til mig fx via Pb - man kan også skrive til admin - så er vi 3 mand, der kigger på det.
Det var, hvad jeg lige havde på hjerte i forbindelse med udvekslingerne her i denne tråd. Tråden kan fortsætte - og snakken er vedr. Sansui AU-9500
Tilføjelse: Og så lige: det ER jo et vintagehifi-forum - så vi ser gerne, at det også et dét, som er på programmet . Nyt udstyr (efter år 2000) er der andre fora til.
Vh
Freddy