Marantz 2252 restaurering

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 2252 restaurering

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2015 20:06

Jeg tror ikke, at Møffe er uenig -

Det er hans "signatur - slogan" - der står nederst. ikke specielt møntet på noget eller nogen i tråden her - bare en "generel punchline" for Møffe :Skor:

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 6. dec 2015 20:20, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf SgyLow » søn 6. dec 2015 20:13

Noteret ;-)
SgyLow

Lokalitet: Vejle

Indlægaf møffe » man 7. dec 2015 00:17

SgyLow skrev:Hej Møffe.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår din kommentar. Jeg har i hvert tilfælde, indtil nu da, ikke været uenige med nogen, blot forsøgt mig med at finde nogen der kunne hjælpe med et, for mig, enormt vigtigt projekt.

/søren

Hej.. Jeg ønsker bestemt ikke at træde nogen over tæerene, beklager hvis det har kunnet opfattes såden. Det jeg mener er at selv om et eller andet apparat ser ganske forfærdeligt ud, kan man med godt tilløb, ajax, pensel og trykluft, få det at blive flot igen. Se blot billederene af grammofonen før her i tråden....

Din Marantz kan sagtens komme i gang i gen. Kunne godt ordne den for dig, men der er nok også nogle der kan på de kanter du holder til.

møffe

(- generel signatur i den nederste linje:)
møffe

Indlægaf Fredmarantz » man 7. dec 2015 01:02

SgyLow skrev:- Serienummeret er E030930 - måske kan du fortælle mere?

Narrjj - det kan jeg egentlig ikke. "E"´et kunne tyde på en "Export-model" - hvilket understøttes af den bagpå siddende voltageomskifter - så den kan passe i hele Verden - og så selvfølgelig dét, at det er en officiel dansk import fra Sø og Høyem (Det dengang danske agentur) - den skulle jo så gerne stemme med vores danske spændinger. Helt efter bogen.

Mit eksemplar af receiveren er med nummer #E030090 - i.ø. sært sammenfald (måske noget for numerologer?).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. dec 2015 12:34

Nå - føljetonen er nu kommet dertil, hvor 2252-receiveren her i tråden står hos mig til rengøring!!! - trimning og evt. udskiftning af trængende komponenter - og alt, hvad der nu hører til at bringe den tilbage til superstand. Det skal nok blive spændende :Skor: :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf ferr31 » lør 12. dec 2015 13:52

Det er vel også nok det mest rigtige sted at sende den hen :thumbsup:
Nu har jeg jo både set og oplevet med hvilken entusiasme du kaster dig
over tingene så det må da siges at den er i trygge hænder :p
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf SgyLow » lør 12. dec 2015 15:08

Må bare sige at det umiddelbart er nogle utroligt kompetente og entusiastiske mennesker herinde. Ikke mindst dig FredMarantz, der har påtaget dig denne opgave. Glæder mig virkelig til at se resultatet.

Muligvis et "longshot", da det er knapt så vintage, men er der nogen der har erfaring med Dali Fazon F5?

@ Møffe:

Ingen problemer - det var bare mig der lige var lidt forvirret, og ikke havde set sammenhængen forhold til det var din signatur. Beklager.
SgyLow

Indlægaf SgyLow » lør 12. mar 2016 14:38

Freddy... Fuldstændig pragtfult stykke arbejde du har lavet for mig!
Jeg er meget meget taknemmelig for din venlighed og udholdenhed er vel også på sin plads her, for at totalrenovere denne forstærker for mig.
Det er virkelig et flot stykke arbejde, og den spiller som en drøm!
SgyLow

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. mar 2016 14:43

Velbekomme....Godt, at jeg kunne hjælpe. Du har nu også været tålmodig :-)

Den ser godt nu, ved jeg jo, men kunne du uploade et par billeder her, så vi kan beundre skønheden? evt. også under hjelmen?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf SgyLow » lør 12. mar 2016 15:10

Hermed billeder efter gennemgående restaurering
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
SgyLow

Indlægaf evox » lør 12. mar 2016 16:44

:OLO: :OLO: :OLO:
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Indlægaf Almarx » lør 12. mar 2016 16:53

Meget inspirerende, jeg har jo en stående på værkstedet, der mangler sådan en tur. :Thumpsup:
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf acj1980 » lør 12. mar 2016 17:01

Det ser sku godt ud, hvad er der gjort udover en solid rengøring og kontakt rens? ;-)
acj1980

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. mar 2016 17:28

Ompakket transistorer - nye mica-skiver både TO-220 + samt TO-3 - udskiftet alt lys - genopbygget brækkede skørnede plast-tunger til fastgørelse af lampehus - relæ renset - lodninger gennemgået og genloddede, hvor nødvendigt (20-25 lodninger) - Strømforsyning justeret ind - udgangsforstærker justeret ind (DC + Bias) - udskiftning af "dial pointer" incl. ny skalasnor - tromle - kalibrering af disse til FM-skala. limning af andre defekte plastdele - persillehakker fået et par dråber WD40 på de af Tubemania anbefalede steder. nyt fedt i lejet til gyrohjul. Ny fod - stabilitetsafprøvning over 2 uger i daglig drift.
Dybderensning af udvalgte trykknapper/switches - herunder og ikke mindst tapemonitorswitch (hvilket hjalp fantastisk på "uforklarlige" udfald i kanaler - sådan lidt på skift)).

trykomskiftere er renset på denne følgende måde - dog ikke dem alle:

http://audiokarma.org/forums/index.php? ... ng.266269/

Tiden, der er gået med det hele, tør jeg slet ikke nævne - men det ville helt klart være berettiget til en fyreseddel på et proff. værksted. :shock:

Erstatningsdele (fod + dial pointer - snor - tromle - er skaffet fra et ophugget eksemplar (2238) fra samme serie - det er de samme Marantz-partsnumbers. Lamperne til skala + metre er de rigtige (8V 200mA) - ligeledes selvfølgelig Stereolampen - bare en anden værdi.

"solid rengøring" dækker over total adskillelse af stort set alt - gennemgribende rensning af alt - nikotinen sad alle steder - også i gevind!!!

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf mashuro » lør 12. mar 2016 18:28

:OLO: Meget inspirerende læsning!
Så er det bare med at smøre ærmerne op ;)
mashuro

Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr