Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Lidt hjælp til vintage Maranz.. - opdateret

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. feb 2013 02:02

Ja- det springer mig i øjnene, at den da er umanerlig flot - og så med alt det parpirarbejde, som vi elsker at have med, hvis det er muligt . Fedt fund!!!!!! - det emmer af historie!

Vedr. rengøring, så tror jeg godt, at du kan stille højtryksrenseren - den kaustiske soda - glycerin samt -terpentinen væk igen :cool1:

Det skulle da kun lige være, at hvis du af forfængelighedsmæssige årsager lige skulle "løbe den over" indvendigt. Dette kan du klart nøjes med at gøre med en blød pensel og en støvsuger - og et par vatpinde.

Rigtig flot eksemplar af en model 2252!!!!

Nu skal der bare has på den forbandende tunerdel.......

Btw: Flotte illustrative billeder!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. feb 2013 02:09

Du kunne jo - for at gøre ét eller andet "fremadskridende" - stille den om til 240V's drift, hvis den ikke allerede har fået dét gjort. Det er en let manøvre -
Omstilleren sidder oppe til venstre - bagpå - ved siden af højttalerterminalerne. Skrue ud nænsomt - trække ud - og placere, så der står 240V i "vinduet" - dette vil ikke skade, men højst lempe voltagetrykket en smule på især lamperne i skalen og funktionslamperne i displayet. I vore dage har vi 230V i stikkontakterne - og de gamle ting kører derfor ofte på en smule overspænding - hvilket vi så afbøder ved at lave dette mini-indgreb.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz tirs 5. feb 2013 02:18, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. feb 2013 02:16

Her er lige et par eksempler på, at jeg nok skal ud i de lidt mere "krasse" midler, for at hente denne 2252'er ind på banen igen :

Billede

Billede

Jeg tror godt, at du kan være glad!!'

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. feb 2013 02:29

Det med "bulen" på trafoen skal du ikke bekymre dig om - det ser helt normalt ud. Den trafo kunne høre under våbenloven (man kan slå folk ned med dem). et eksempel på, at der på apparaterne fra Marantz, i den periode og bagud, ikke var sparet på jernet!

Den ser ved første øjekast rigtig fin ud - og der er ikke noget, der lige "springer " i øjnene - faktisk overhovedet ikke.

(og lim så lige det "Sø og Høyem" skilt ind igen- hva') :lol:

Men der kan jo godt være både det ene og det andet - som jeg tidligere har nævnt. (justeringer + hvor hulen tuneren ikke virker) - og sådan noget kan man jo ikke se på billeder.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. feb 2013 02:43

Jan skrev:Flot, tillykke med den :)

Det der er sidder under klistermærket er to strømstik til f.eks. båndoptager og pladespiller, de er blændet af, da det er amerikanske stik og derfor ikke kunne godkendes af DEMKO

Jeps - og så er dét endda gjort rigtig pænt

På nogle tidligere modeller ( fx 250 og 3300) havde man "grovfilen" i gang og havde faktisk savet et hul i bagpladen for at fjerne disse 110V convenience outlets - og derefter skruet en masonitagtig plade på med almindleige byggeskruer og klasket Sø og høyem-logoet ovenpå. Virkelig elegant!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. feb 2013 03:13

En masse viden om fx - både relevant og ikke relevant er til rådighed her:

http://audiokarma.org/forums/search.php ... d=14437715

Lad dig registrere og søg i Marantz-afdelingent på "2252" - og der kommer en masse snak, tips og tricks om netop den model.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Re: Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Indlægaf Michael85 » ons 6. feb 2013 01:57

Haha :lol: min forfængelighed måtte lige vente (men dukker med garanti op en dag når der skal kredses lidt om herligheden).
Satte den til her til aften efter have skiftet om til 240 V. (i øvrigt god pointe Freddy, som ikke lige umiddelbart havde strejfet mig). - Sikken SKØN lyd !!! :OPO:
I øvrigt tak til Jan (eller var det skulderklap jeg lovede) for info vedr. de afblændede stik på bagsiden samt til Freddy for at supplere med endnu lidt historik. (jo mere man ved om de ældre klenodier des sjovere) :cool1: Jeg nåede jo at blive helt nervøs for at der var lavet et eller andet klamhug, efter at have set billeder på google med de fineste org. stik lige dér på bagsiden. -Sø og Høyem skiltet er i øvrigt sat behørigt på plads igen :lol:
I øvrigt også lækkert at der ikke skal bemærkes mere ved "bulen" på trafoen.
Fredmarantz skrev: Den trafo kunne høre under våbenloven (man kan slå folk ned med dem). et eksempel på, at der på apparaterne fra Marantz, i den periode og bagud, ikke var sparet på jernet!

kunne sgu ellers se sjovt ud hvis folk gik rundt med vintage Marantz i baglommen inde på nørrebro :Tanke:
..jeg vil kigge lidt rundt inde på audiokarma, tak for info!
Vh. Michael
Michael85

Lokalitet: København NV

Indlægaf Michael85 » ons 6. feb 2013 02:07

...kan i øvrigt godt se hvad du mener mht. din 2252'er, det bliver da nogle gode "hygge timer" der kommer til at gå med dét. men feedt når den så kommer ud i den anden ende !
..Må lige få puslet lidt med det tuner problem, samt have kigget på en eller to pærer jeg så der var gået nu her da jeg satte den til. hvordan/hvorfor mht. justering af bias?
Michael85

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. feb 2013 02:19

Fint, at den lyder tilfredsstillende for dig! Er der lys i alle lamper??

Ved lejlighed kunne du evt. lige skruen bundpladen af og inspicere bunden af de store elektrolytkondensatorer (bunden af de to store sorte cylindriske dimser, som er placeret ved sien af den store trafo). - evt. tage et nærbillede af dem. Grunden er, at man nogle gange kan se, at de "buler ud/ventilerer" - og at dette ikke er så godt = udskiftning. Hvis de er visuelt fine (kræver et nærbillede) og apparatet ikke udviser et svagt brum i højttalerne i alle indstillinger, så er nok gode nok. Dette ikke for at gøre dig nervøs og det er slet ikke sikkert, at noget er galt, men alligevel.
Desuden kunne du jo lige kigge lidt løs på alle øvrige elektrolytkondesatorer (alle små cylindriske fætre på to ben) - både over dæk - og under dæk. Hvis de ligesom er "svulmet op" - vil det være en god ide at udskifte. Igen er det slet ikke sikkert, at der er problemer her.
Hvis alt ser ok ud, hvad det jo ser ud til på de fine billeder, som du har taget, så tror jeg kun, at den har rigtig godt af at blive varmet igennem og blive brugt.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz ons 6. feb 2013 02:36, rettet i alt 2 gange.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. feb 2013 02:23

Biasjustering og DC-balance er beskrevet i servicemanualen, som jeg mener du har?

Du kunne med fordel lige, når apparatet har stået tændt i stuen i et par timer uden at spille højt, lige lægge en følsom hånd på køleprofilen (den sorte aluprofil, hvor udgangen er monteret på) og mærke om temperaturen er lun/lunken og helst ikke varmere. Det plejer at være en god indikator på, at BIAS ligger inden for rimelighedens grænser - indtil du får den endeligt checket og evt. justeret.

Det kunne være godt, hvis du også lige checkede DC-balancen -

Har du en rolig hånd og et troværdigt multimeter?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. feb 2013 02:33

ang. Pærer!

Normalt er Marantz's lampehuse fra den perode lavet af plastic - og dét er altså ikke Marantz's bedste ide. Plasticlampehuset er følsomt overfor for megen varme og hvis man sætter pærer med for stor effekafgivelse i - så vil det uvægeligt over tid medføre, at lampehuset deformeres og kommer til at se noget sølle ud. Dette er en uoprettelig skade.
Det bedste, man kan gøre her, er, at anskaffe sig en omgang pærer (fuse-lamps) 8V 200mA og sætte dem i hele vejen hen. Altså udskifte hele lortet, nu du er derinde. De originale er helt sikkert 8V 200mA, men mange har gennem årene sat 8V 300mA i, hvilket lige netop har været for varmt for lampehuset og skaden sker. 8V 200mA skaffes i USA - hvis ikke andre er vidende om steder i EU/DK, hvor de kan findes??
Det, at du har omstillet apparatet til 240V's drift hjælper en lille smule på det, men ikke nok. Derfor - sæt ikke andet end 8V 200mA fuse lamps i den receiver.

Er der lys i metrene?
Er der lys i skalapinden?
Er der lys i alle funktionslamper (fx AUX FM - Phono osv??)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf X-ray » ons 6. feb 2013 10:09

Hej.
Jeg havde en 2252B engang - med tuner problemer. Har desværre ikke diagrammet på lige din model - men måske "lugter" det lidt af det samme.... ;)
Jeg skiftede sikringen F702, som var "gået" og elko og diode :!:

Billede

Hilsen X-ray. "HVOR BOR Michael85....?"
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Michael85 » ons 6. feb 2013 23:31

Jamen så vil jeg da ved lejlighed lige pille bundpladen af for at inspicere de forskellige kondensatorer, praktisk med nogle små indspark man sagtens lige selv kan lure på :p
Jeg skulle mene at have nogenlunde kontrol over mine hænder(og fingre), og et godt multimeter kan jeg altid låne med hjem fra arbejde :cool1:
Mht. servicemanualen så har du da helt ret i jeg har den, du linkede jo selv til den, så den tager jeg lige på min kappe SS:SS

Jeg skulle i øvrigt lige til at se nærmere på det ledningsdiagram X-ray så høfligt lagde op på siden.. - tak for det!

MEN MEN MEN !!
..Jeg ville lige prøve at lytte efter den brummelyd Freddy omtalte ifb. de store kondensatorer. Efter at have været på nogle af de indstillinger der er liv i, uden rigtig at kunne høre nogen brummen tænkte jeg lige at "prøve lykken" på FM frekvensen, der jo hele tiden har været dødt område. Da jeg egentlig slet ikke kunne høre noget fra mine højttalere, skruede jeg en anelse mere op for volumen..(dog ikke overdrevet) - Men i samme sekund jeg begyndte at skrue ned for tuneren, (for istedet at smide en LP på og lytte til lidt musik), udstødte mine højttalerne et temmelig stort "skrat", som i ren forskrækkelse fik mig til at skrue helt ned..
til min overraskelse og garanteret også jeres :!: - Var der, da jeg igen skruede op for volumen, liv på FM tuner delen :shock: :shock: :Tanke: WTF??
Nu har jeg snart hørt radio i 45 min. uden nogen problemer. Masser af signal og fin lyd (i øvrigt meget følsom på volumen!)
Så lige pt. lader det til mit 36 år gamle klenodie har lavet sig selv :lol:
Senest rettet af Michael85 ons 6. feb 2013 23:43, rettet i alt 1 gang.
Michael85

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. feb 2013 23:38

Velkommen til Vintage Audio!!!!!!!!!

Tillykke - så er vi kun ude i at tingene til tider har deres eget liv - og har bedst af at blive brugt!

Hvis den vedbliver at være i konstant i sin virken, så kan du jo være glad. Vi er nok ude i noget med lidt snavs på en omskifter/et snavset potmeter eller en dårlig lodning - jeg tænker det første.

Er der lys i alle lamper - og ikke mindst stereolampen (rød)??????

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Michael85 » ons 6. feb 2013 23:43

Har netop lagt mærke til at "FM Muting" kontakten ingen effekt har (kan der ligge en fejl her mon?)

Vedr. pærer..
-Jeg mangler lys ca. midt i FM/AM skalaen, "FM tuning" meteret og samtlige funktionslamper..
Selve skalapinden er der fint lys i, så snart man vælger enten FM eller AM.
Fuldstændig som Freddy påpeger, tænker jeg det eneste rigtige er at skifte dem alle sammen når man alligevel skal i gang. Men Freddy hvor mange pærer er der så i alt? kunne være fint ikke at behøve at skille den ad før jeg har fået de rigtige pærer hjem.
Michael85

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr