Jeg har et par fuldoriginale JBL 4333AWX - med de blå bafler og valnøddekabinetter. Jeg har haft dem altid (siden ca. 1977-78) og jeg skal aldrig med min gode vilje af med dem før bedemanden gør sit indtog
. . Som aktiv musiker og tussegammel lydmand synes jeg, at disse højttalere formidler lyd så godt, som jeg kan forestille mig det. Jeg har hørt alt muligt gennem årtierne og har bestemt også hørt andre højttalere med supergod lyd og også af en anden karakter end lyden for 4333A'erne - men jeg synes ikke, at det bliver bedre - blot anderledes og bestemt også "likeable".
Jeg har fx også hørt 4430 + 4435. De lyder godt, men jeg synes ikke, at lyden tilføres bedre kvalitet end fra "den blå serie" - Det er lææænge siden jeg har hørt dem og jeg synes egentlig at det er svært at beskrive , men jeg var ikke AHA-imponeret.
Jeg kan måske fristes til at sige, at grunden til, at man gik over til nyt design og teknik måske skal findes handelsskolens lærebøger i stedet. Vi ved, at kobolt, som brugtes til magneterne blev et mangel-materiale i ca. 1979 (blev for dyrt og svært at skaffe) - vi ved også, at det generelt gik lidt nedad bakke med mange af produkterne - måske ca. startende i 1977. Her kan jeg da snildt nævne Marantz, men også mange andre mærker og udstyr. Dette behøvede vel ikke gælde for JBL, som jo dog også stadig lavede fine produkter alt i alt. Men måske udnyttede JBL situationen på dette tidspunkt til også at designe nye kasser og horn til deres store ting.
Det kan jo også være, at JBL fandt på at være mere "stuevenlige" med deres big box-designs. Det kan næppe skabe splid at sige, at de gamle "blå-baffel"- monitors vel ikke ligefrem var "salon-fähige" ? Jeg synes nu nok, at man ud fra en ren stueæstetisk vinkel kan synes, at 4430 + 4435, på trods af at de stadig var kølekabs/kummefryser-store, vel havde et lidt mere diskret og fascinerende design (røvballesprederen
) - som kunne give anledning til mange jokes osv...
Jeg har hørt både 4333A - 4343 - og SorenKI's DIY 4343 - + Eriks fine 4343 + et par sæt 4343 mere samt en enkelt gang 4350 og hver gang er jeg slået bagover af benovethed og deres ydeevne og lyd.
Ja- det kan godt lyde lidt hypende, når jeg sådan hylder de blå-baflede - især når jeg selv har, men jeg synes altså, de er fede.
Vh
Freddy