Og fordi de er rigtig gode til akustisk musik, der ikke er "pumpet" eller bas-tungt.
Og fordi prisen var meget rimelig.
Det med prisen var bl.a. fordi kabinetterne ikke er kønne (men alle enheder er tip-top).
Der er slid og ridser i finéren flere steder - og den er også "gået fra" underlaget et enkelt sted.
Og så har den en ubestemmelig - og livløs - træfarve. Hverken nød, teak og slet ikke palisander - what-do-I-know...
Så jeg har besluttet at bejdse dem sorte, så man stadig kan se åre-tegningen, men altså i sort.
Eller - hvis det er en bedre - oliere dem sorte.
Jeg søger hjælp til to ting:
- 1) Hvordan opnår jeg bedst at træets struktur (åre-mønster) bevares og vil være synligt efter bejdsning/oliering?
Hvis jeg bare sliber den nuværende overflade ned, tænker jeg, at de måske bliver for "glatte", så der ingen træ-struktur er (?) Og jeg risikere måske at slibe igennem finéren, der forekommer at være lakeret... Der var engang et produkt, der hed "Bums" til malings-/lak-fjerning, men det er ikke på markedet mere.
2) Hvad giver den pæneste overflade (bejdse eller oliering) så det ligner en sort træsort (á la ibenholt eller sort ask)?