JBL L25 Prima

Rosinen i pølseenden

Re: JBL L25 Prima

Indlægaf Edge » fre 12. aug 2016 18:52

Melamin svampe har jeg god erfaring med til rengøring af plast (og andet) findes i Rema 1000 som plet væk svampe. 4 for 10kr.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf mrdo » fre 12. aug 2016 20:10

Tak for heads-up! Det havde jeg slet ikke overvejet.

Mine fire hedder: 14094, 14085, 14164, 14160 og tilfældigvis var de to udvalgte 14164 & 14160. Må næste gætte på at den oprindelige ejer har købt alle fire i sammen omgang for ellers er det da utroligt...

NikonSP skrev:
mrdo skrev:Mine JBL L25 har fabr. nr. 13762 og 13763.
Derfor, hvis der er 2 af dine højttalere der har fortløbende numre så vælg dem til at 'køre' videre med. Alternativt vælg de 2 højttalere med fabr. nr. tættest på hinanden.
Vh/
Harvey

/Kasper
mrdo

Lokalitet: København

Indlægaf mrdo » lør 13. aug 2016 11:00

Opdatering.

Første sæt kabinetter er blevet rengjort og er faktisk endt med at blive meget nydelige - faktisk rigtig pæne. Dette sæt har den tidligere ejer tilsyneladende selv fået renoveret hos sin JBL forhandler, for her er skumkanterne allerede blevet udskiftet. Fruen jeg købte dem af nævnte godt nok at det ene sæt havde været til reparation for mange år siden, men jeg slog det bare hen. Dette sæt havde frontstof på da jeg hentede dem og jeg dømte bare at alle fire trængte til refoaming, men nu slap jeg for at gøre det på det ene.

Skum omkring diskant er dog helt i hundene og det der ikke allerede er faldet af smuldre væk den mindste berøring. Det skal jeg have fundet.

Jeg ville så sætte dem en Luxman L-120a, og opdagede her hvor ringe højttalere terminaler de er udstyret med. Jeg er faktisk slet ikke sikker på jeg fatter systemet og derudover tage de max en sytråd tykkelse som til gengæld ikke sidder rigtigt fast. Hvad er din oplevelse med terminalerne Harvey?

Men nu er der lyd og jeg synes faktisk de spiller ganske vellydende!

/Kasper
mrdo

Lokalitet: København

Indlægaf NikonSP » lør 13. aug 2016 13:20

mrdo skrev:Opdatering.

Første sæt kabinetter er blevet rengjort og er faktisk endt med at blive meget nydelige - faktisk rigtig pæne. Dette sæt har den tidligere ejer tilsyneladende selv fået renoveret hos sin JBL forhandler, for her er skumkanterne allerede blevet udskiftet. Fruen jeg købte dem af nævnte godt nok at det ene sæt havde været til reparation for mange år siden, men jeg slog det bare hen. Dette sæt havde frontstof på da jeg hentede dem og jeg dømte bare at alle fire trængte til refoaming, men nu slap jeg for at gøre det på det ene.

Skum omkring diskant er dog helt i hundene og det der ikke allerede er faldet af smuldre væk den mindste berøring. Det skal jeg have fundet.

Jeg ville så sætte dem en Luxman L-120a, og opdagede her hvor ringe højttalere terminaler de er udstyret med. Jeg er faktisk slet ikke sikker på jeg fatter systemet og derudover tage de max en sytråd tykkelse som til gengæld ikke sidder rigtigt fast. Hvad er din oplevelse med terminalerne Harvey?

Men nu er der lyd og jeg synes faktisk de spiller ganske vellydende!

/Kasper

Ja, de skrueterminaler, - som faktisk er trykterminaler, - stammer jo fra en tid, hvor almindelig netledning var det man brugte og det er der jo fint plads til :p Terminalerne skal se sådan ud:

http://www.ebay.com/itm/JBL-SMALL-PUSH- ... Swkl5XeUC1

For at du så kan få det hele til at virke med de tykke kabler der bruges nu, så indkøber du f.eks:

http://www.ebay.de/itm/252013357309?_tr ... EBIDX%3AIT

eller andre lignende på ebay, til særdeles beherskede priser, for så kan du holde dine JBL'er originale, - som de jo skal være!! :thumbsup:

Skumringene til diskanterne kan du f.eks. købe ved:
http://www.ebay.de/itm/JBL-LE-25-Foam-R ... WfdkPulJiw

eller mange andre. Men husk lige, at du til den årgang LE-25 diskanter skal bruge de foam rings lavet af den 'åbne' type skumgummi og IKKE de ringe der er lavet af den meget 'tættere' neopren.
NB NB NB Når du fjerner den selvklæbende folie fra de gamle skumringe, så pas endelig MEGET på, for neden under den selvklæbende folie ligger der 2 lead wires, - som du altså bare ikke skal rive i stykker!!!! Normalt er der klæbet et stykke tape hen over de 2 lead wires, inden skumringene er sat på.

Skriv bare, hvis du mangler yderligere :thumbsup:

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf skjold » lør 13. aug 2016 15:03

his067 skrev:Istedet for at bruge en nål, kan du bruge et køkkenrulle-rør som du sætter over enheden og så suger med munden. Det plejer at rette dem ud uden synlige spor.

Tror du det virker? Jeg spørger, for den ene i mine L26 er også trykket og jeg har også set Gravesens metode på en LE25-støvhætte. Men den er jo meget lille og meget stiv... (Det sagde hun i øvrigt også i går??)
Brugeravatar
skjold

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Indlægaf Captain Phoenix » lør 13. aug 2016 15:40

skjold skrev:
his067 skrev:Istedet for at bruge en nål, kan du bruge et køkkenrulle-rør som du sætter over enheden og så suger med munden. Det plejer at rette dem ud uden synlige spor.

Tror du det virker? Jeg spørger, for den ene i mine L26 er også trykket og jeg har også set Gravesens metode på en LE25-støvhætte. Men den er jo meget lille og meget stiv... (Det sagde hun i øvrigt også i går??)

Mon ikke Frederik tænker på større og blødere støvhætter - LE25-støvhætten er jo ca. 1 cm i diameter (så en køkkenrulle er alt for stor) og temmelig hård (så lungekapacitet er ikke nok). Det vil helt sikkert ikke virke.
Jeg tror TG's nåle-metode er vejen frem.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf NikonSP » lør 13. aug 2016 15:43

Captain Phoenix skrev:
skjold skrev:

Mon ikke Frederik tænker på større og blødere støvhætter - LE25-støvhætten er jo ca. 1 cm i diameter (så en køkkenrulle er alt for stor) og temmelig hård (så lungekapacitet er ikke nok). Det vil helt sikkert ikke virke.
Jeg tror TG's nåle-metode er vejen frem.

For den særligt fingernemme og modige er der også denne mulighed :Skor:

http://www.ebay.com/itm/Dust-Caps-for-J ... SwzOxUWXBV

Kom nu bare frisk, det kan sagtens lade sig gøre . . . . :Thumpsup:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf his067 » lør 13. aug 2016 17:11

Jeg ville godt nok starte med sugemetoden. Der er ikke meget der kan gå galt med den. Hvis den så ikke virker kan man jo prøve med nålen....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Tophøj » man 15. aug 2016 08:46

Mht, Udretning af dome, så har jeg ladet mig fortælle, at hvis man væder den med isopropylalkohol over flere gange, så bliver den blød, og kan rettes med en støvsuger. Når alkoholen fordamper, er alle spor slettet.
Jeg har ikke selv prøvet det.....
/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Indlægaf No1 » man 15. aug 2016 10:30

Her skal man nok være sikker på at en evt. kommutator i støvsugerens motor ikke gnistrer for meget - nok helst slet ikke :shock: eller hva'.... :Tanke:
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf his067 » man 15. aug 2016 12:00

Tophøj skrev:Når alkoholen fordamper, er alle spor slettet.
/Per

Hvis nu man bruger et køkkenrullerør, går der ikke så meget alkohol til spilde.... :Skor:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Tophøj » man 15. aug 2016 13:49

his067 skrev:
Tophøj skrev:Når alkoholen fordamper, er alle spor slettet.
/Per

Hvis nu man bruger et køkkenrullerør, går der ikke så meget alkohol til spilde.... :Skor:

:p :p :OLO:
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Foregående

Tilbage til Højttalere