Analog når det bedst

Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation

Indlægaf Louis » fre 28. okt 2022 10:59

zaptor skrev:Louis - Du er da fantastisk. Men ser lige om der dukker nogle op på fyn. Lidt sent på sæsonnen, ellers en fin mc tur :-)
Men vender tilbage, hvis ingen melder sig på fyn.
Har du selv en lille flaske, døse eller andet det kan være i just in case :-)

Det kan jeg nok finde til dig :) du giver bare lyd.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Tonni » lør 29. okt 2022 00:11

Har i en elektromekaniker i dit område, Zaptor?
I så fald er det ret sikkert en fredags"bajer" kan give noget T46 turbineolie...

22 km nordøst for Randers, er nok for langt....
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf KenRas » tors 8. maj 2025 09:33

Efter en række år i Mikkels (mcs_5) varetægt, blev den på træffet i Alslev 2025 overdraget til undertegnede, da jeg har plads i kælderen til den.

IMG_5176.jpeg

Så står du og mangler en sjat, så kan man hente det hos mig i Holbæk.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf pqrannes » tors 8. maj 2025 12:50

Godt at dunken med turbine-karma-olie dukkede op igen.

Godt at den er sikret i Kenneth kælder.

Er man i Nordjylland, har jeg nok - fra Trikkers batch - til at kunne undvære en sjat.

PQR
Senest rettet af pqrannes tors 8. maj 2025 13:16, rettet i alt 1 gang.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf trikker » tors 8. maj 2025 13:10

ellers har jeg da stadig en lille dunk med 200 liter i her på stedet. Det er da til nogen pladespillere. :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
trikker

Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Indlægaf Fredmarantz » tors 8. maj 2025 20:21

:QQS: :QQS: :QQS:

Så skulle der være nok, Ja!!

mon ikke vi efterhånden er verdensledende i dette her oliehalløj....??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Elway » fre 9. maj 2025 13:59

Nu hedder tråden jo noget med "....TD-124 motorrenovation". Men vil det ikke være oplagt til andre pladespilleres bevægelige dele? Eller er det mindre kritisk/relevant?
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. maj 2025 23:08

arhh - helt så simpelt er det vist desværre ikke. Denne T46 olie er anbefalet til hurtigtgående/-roterende lejer. Til hovedlejet/centerlejet på en TD124 er der andre løsninger- husker ikke lige hvilke. Og til de tunge langsomme ting - hastighedskift på TD124 m.v. kan man endda bruge fedt. Denne T46 turbineolie kan garantrisse bruges til andre hurtigtroterender motorlejer - fx. til Beogram VF42/1000/1500 er mit gæt...sikkert mange flere.
Jeg er ret sikker på, at fx Tonni kan bidrage med de mere tekniske forklaringer...

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf cdp » lør 10. maj 2025 07:25

Så vidt jeg lige forstår er T 46 olie syntetisk, med en ret høj viskositet. Skulle indeholde additiver, der modvirker koks dannelse, slid og iltning. Disse egenskaber findes også i decideret kompressor olie.
https://kgk.dk/produkter/olie.kgk010.11 ... kgk2388100
I forhold til om olie og fedt er egnet til plast-dele, kan man jo påføre en prøve på ex. flamengo - opløses dette er det kritisk, hvis man ikke er sikker på plastikkens egenskaber. Der findes heldigvis stadig symaskine olie, syrefri hobbyolie, litium fedt osv. så svaret ligger lige så meget i , hvad siger data bladet.
Hermed ikke sagt at T 46 vippes af pinden ift. alternativer. ;)
Og husk - blot IMHO....
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf his067 » lør 10. maj 2025 10:18

Hvad gør man så med et problem som Mørch GS6 og og smøring af tallerken-lejet? Jeg har nu oplevet det med både Bents og min egen GS6a at fedtet bliver til en tjæreagtig substans som simpelthen blokerer lejet og låser pladetallerkenen fast. Selvfølgelig kan man bare rense og så smøre igen, men er der en olie der er tyk nok til at blive på centerakslen uden at løbe ud af bunden af lejet.

For dem af jer der ikke kender lejet: det er lavet i messing og har en stålplade som tryksko. Mørch borede et 1mm hul i bunden af lejet for at lade luften komme ud: lejetolerancen er så snæver at, i modsætning til Linn, Thorens og alle de andre, forbliver pladetallerkenen hævet langt oppe i lejet i dagevis hvis det hul ikke er der.

Mørch brugte Molykote D pasta i 1982 da jeg købte min første GS6a, men advarede senere om at det ikke var en god ide af ovennævnte grund (tjære). Det siges (bl.a. her på v-hi-fi) at Mørch foreslog at bruge en blanding af symaskineolie og smørefedt, men jeg er ikke glad for den løsning efter at jeg fandt ud af at Bents fastlåste gs6 havde været smurt med fedt. Jeg husker måske galt, men jeg mener at Mørch en gang i 1980erne foreslog en blanding af (uparfumeret) vaseline og symaskineolie ‘som lige akkurat er så tyk at en dråbe kun lige begynder at løbe ned af en vinduesrude.’

Hvad siger d’herrer?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf kbekke » lør 10. maj 2025 14:03

Jeg lader olien blive i flasken og nøjes med alene at bruge karmaen:

IMG_1992.jpeg

Det lyder fremragende og jeg tror, det virker på næsten alle pladespillere :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Helikon » søn 11. maj 2025 00:06

his067 skrev:Hvad gør man så med et problem som Mørch GS6 og og smøring af tallerken-lejet? Jeg har nu oplevet det med både Bents og min egen GS6a at fedtet bliver til en tjæreagtig substans som simpelthen blokerer lejet og låser pladetallerkenen fast. Selvfølgelig kan man bare rense og så smøre igen, men er der en olie der er tyk nok til at blive på centerakslen uden at løbe ud af bunden af lejet.

For dem af jer der ikke kender lejet: det er lavet i messing og har en stålplade som tryksko. Mørch borede et 1mm hul i bunden af lejet for at lade luften komme ud: lejetolerancen er så snæver at, i modsætning til Linn, Thorens og alle de andre, forbliver pladetallerkenen hævet langt oppe i lejet i dagevis hvis det hul ikke er der.

Mørch brugte Molykote D pasta i 1982 da jeg købte min første GS6a, men advarede senere om at det ikke var en god ide af ovennævnte grund (tjære). Det siges (bl.a. her på v-hi-fi) at Mørch foreslog at bruge en blanding af symaskineolie og smørefedt, men jeg er ikke glad for den løsning efter at jeg fandt ud af at Bents fastlåste gs6 havde været smurt med fedt. Jeg husker måske galt, men jeg mener at Mørch en gang i 1980erne foreslog en blanding af (uparfumeret) vaseline og symaskineolie ‘som lige akkurat er så tyk at en dråbe kun lige begynder at løbe ned af en vinduesrude.’

Hvad siger d’herrer?

Hvis lejetolerancen er så tæt at det tager dage for akslen om at falde på plads, vil jeg tro Molykote D ikke er så godt at bruge idet det, jf. nedenstående, indeholder faste stoffer/partikler, bla. teflon/PTFE Så det kan måske være en årsag til det bliver til noget klæbrigt stads der pakker til i lejet. Prøv noget alm. plæneklipper olie, det er en monograde mineralolie i SAE30 som regel, man kan få det i Harald Nyborg har jeg set. Eller noget Karma olie måske.

"Molykote D Light-colored, solid lubricant paste for assembly and running-in of metal components
Temperature Range: From -25 °C to +250°C
High load-carrying capacity;
Prevents stick-slip and seizure;
Good corrosion protection;
Excellent protection against galling and fretting corrosion;
Cleanness.
Composition: Mineral oil; Thickener; Solid lubricants.
Volume: 50g tube
Also available as: 1 kg can, 5 kg bucket
Applications
Sliding surfaces and frictional contacts exposed to heavy loads, requiring “clean” lubrication, particularly at low speeds, and as a running-in lubricant;
Used successfully, for example, on many frictional contacts of electrical and domestic appliances, packaging and office machinery, precision instruments, machinery in foodstuffs and beverages industry, as well as in textile and plastics processing machinery;
Wherever thin-film lubrication is impossible, the white multi-purpose grease paste – Molykote® DX Paste – is recommended. This can also be applied with a brush or rag, and may even be applied with a grease gun.
Technical specifications
Thickener: PTFE
Color: white
Service Temperature Range (C°): -25 to 250
Density at 20°C (g/ml): 1.20
Four Ball Weld Load (N): 2600
Pressfit Test: 0.10
Thread µ: 0.13
Head µ:0.08
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Foregående

Tilbage til Grammofoner