his067 skrev:Hvad gør man så med et problem som Mørch GS6 og og smøring af tallerken-lejet? Jeg har nu oplevet det med både Bents og min egen GS6a at fedtet bliver til en tjæreagtig substans som simpelthen blokerer lejet og låser pladetallerkenen fast. Selvfølgelig kan man bare rense og så smøre igen, men er der en olie der er tyk nok til at blive på centerakslen uden at løbe ud af bunden af lejet.
For dem af jer der ikke kender lejet: det er lavet i messing og har en stålplade som tryksko. Mørch borede et 1mm hul i bunden af lejet for at lade luften komme ud: lejetolerancen er så snæver at, i modsætning til Linn, Thorens og alle de andre, forbliver pladetallerkenen hævet langt oppe i lejet i dagevis hvis det hul ikke er der.
Mørch brugte Molykote D pasta i 1982 da jeg købte min første GS6a, men advarede senere om at det ikke var en god ide af ovennævnte grund (tjære). Det siges (bl.a. her på v-hi-fi) at Mørch foreslog at bruge en blanding af symaskineolie og smørefedt, men jeg er ikke glad for den løsning efter at jeg fandt ud af at Bents fastlåste gs6 havde været smurt med fedt. Jeg husker måske galt, men jeg mener at Mørch en gang i 1980erne foreslog en blanding af (uparfumeret) vaseline og symaskineolie ‘som lige akkurat er så tyk at en dråbe kun lige begynder at løbe ned af en vinduesrude.’
Hvad siger d’herrer?
Hvis lejetolerancen er så tæt at det tager dage for akslen om at falde på plads, vil jeg tro Molykote D ikke er så godt at bruge idet det, jf. nedenstående, indeholder faste stoffer/partikler, bla. teflon/PTFE Så det kan måske være en årsag til det bliver til noget klæbrigt stads der pakker til i lejet. Prøv noget alm. plæneklipper olie, det er en monograde mineralolie i SAE30 som regel, man kan få det i Harald Nyborg har jeg set. Eller noget Karma olie måske.
"Molykote D Light-colored,
solid lubricant paste for assembly and running-in of metal components
Temperature Range: From -25 °C to +250°C
High load-carrying capacity;
Prevents stick-slip and seizure;
Good corrosion protection;
Excellent protection against galling and fretting corrosion;
Cleanness.
Composition: Mineral oil;
Thickener; Solid lubricants. Volume: 50g tube
Also available as: 1 kg can, 5 kg bucket
Applications
Sliding surfaces and frictional contacts exposed to heavy loads, requiring “clean” lubrication, particularly at low speeds, and as a running-in lubricant;
Used successfully, for example, on many frictional contacts of electrical and domestic appliances, packaging and office machinery, precision instruments, machinery in foodstuffs and beverages industry, as well as in textile and plastics processing machinery;
Wherever thin-film lubrication is impossible, the white multi-purpose grease paste – Molykote® DX Paste – is recommended. This can also be applied with a brush or rag, and may even be applied with a grease gun.
Technical specifications
Thickener: PTFEColor: white
Service Temperature Range (C°): -25 to 250
Density at 20°C (g/ml): 1.20
Four Ball Weld Load (N): 2600
Pressfit Test: 0.10
Thread µ: 0.13
Head µ:0.08