Det kan jeg nok finde til dig :) du giver bare lyd.zaptor skrev:Louis - Du er da fantastisk. Men ser lige om der dukker nogle op på fyn. Lidt sent på sæsonnen, ellers en fin mc tur :-)
Men vender tilbage, hvis ingen melder sig på fyn.
Har du selv en lille flaske, døse eller andet det kan være i just in case :-)
Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
- Louis
- Indlæg: 2839
- Tilmeldt: 19 apr 2010, 21:10
- Lokalitet: Hørning
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
Venligst Louis
- Tonni
- Indlæg: 4952
- Tilmeldt: 20 apr 2010, 17:47
- Lokalitet: Dalbyover
- Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
Har i en elektromekaniker i dit område, Zaptor?
I så fald er det ret sikkert en fredags"bajer" kan give noget T46 turbineolie...
22 km nordøst for Randers, er nok for langt....
I så fald er det ret sikkert en fredags"bajer" kan give noget T46 turbineolie...
22 km nordøst for Randers, er nok for langt....
Bare det GLØDER!!!
- KenRas
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 09 jan 2019, 19:30
- Lokalitet: Søstrup
- Geografisk sted: Nær Holbæk
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
Efter en række år i Mikkels (mcs_5) varetægt, blev den på træffet i Alslev 2025 overdraget til undertegnede, da jeg har plads i kælderen til den.
Så står du og mangler en sjat, så kan man hente det hos mig i Holbæk.
Så står du og mangler en sjat, så kan man hente det hos mig i Holbæk.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
- pqrannes
- Indlæg: 3013
- Tilmeldt: 12 apr 2010, 08:27
- Lokalitet: Nibe
- Geografisk sted: 9240 Nibe
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
Godt at dunken med turbine-karma-olie dukkede op igen.
Godt at den er sikret i Kenneth kælder.
Er man i Nordjylland, har jeg nok - fra Trikkers batch - til at kunne undvære en sjat.
PQR
Godt at den er sikret i Kenneth kælder.
Er man i Nordjylland, har jeg nok - fra Trikkers batch - til at kunne undvære en sjat.
PQR
Senest rettet af pqrannes 08 maj 2025, 13:16, rettet i alt 1 gang.
Thorens/L'Audiophile/Bofa/Goodmans
Siemens/Klangfilm (p.t. på hylden
Mono (og stereo)
Med mere.
Siemens/Klangfilm (p.t. på hylden
Mono (og stereo)
Med mere.
- trikker
- Indlæg: 397
- Tilmeldt: 29 jul 2018, 16:14
- Lokalitet: Viborg
- Geografisk sted: Foran højtalerne
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
ellers har jeg da stadig en lille dunk med 200 liter i her på stedet. Det er da til nogen pladespillere. 

Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Redaktør
- Indlæg: 7821
- Tilmeldt: 15 maj 2010, 01:12
- Lokalitet: Herning
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation



Så skulle der være nok, Ja!!
mon ikke vi efterhånden er verdensledende i dette her oliehalløj....??
Vh
Freddy
- Elway
- Indlæg: 1006
- Tilmeldt: 06 nov 2010, 17:36
- Lokalitet: Aalborg
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
Nu hedder tråden jo noget med "....TD-124 motorrenovation". Men vil det ikke være oplagt til andre pladespilleres bevægelige dele? Eller er det mindre kritisk/relevant?
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
-
- Redaktør
- Indlæg: 7821
- Tilmeldt: 15 maj 2010, 01:12
- Lokalitet: Herning
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
arhh - helt så simpelt er det vist desværre ikke. Denne T46 olie er anbefalet til hurtigtgående/-roterende lejer. Til hovedlejet/centerlejet på en TD124 er der andre løsninger- husker ikke lige hvilke. Og til de tunge langsomme ting - hastighedskift på TD124 m.v. kan man endda bruge fedt. Denne T46 turbineolie kan garantrisse bruges til andre hurtigtroterender motorlejer - fx. til Beogram VF42/1000/1500 er mit gæt...sikkert mange flere.
Jeg er ret sikker på, at fx Tonni kan bidrage med de mere tekniske forklaringer...
Vh
freddy
Jeg er ret sikker på, at fx Tonni kan bidrage med de mere tekniske forklaringer...
Vh
freddy
-
- Indlæg: 1750
- Tilmeldt: 27 sep 2011, 21:36
- Lokalitet: midtfyn
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
Så vidt jeg lige forstår er T 46 olie syntetisk, med en ret høj viskositet. Skulle indeholde additiver, der modvirker koks dannelse, slid og iltning. Disse egenskaber findes også i decideret kompressor olie.
https://kgk.dk/produkter/olie.kgk010.11 ... kgk2388100
I forhold til om olie og fedt er egnet til plast-dele, kan man jo påføre en prøve på ex. flamengo - opløses dette er det kritisk, hvis man ikke er sikker på plastikkens egenskaber. Der findes heldigvis stadig symaskine olie, syrefri hobbyolie, litium fedt osv. så svaret ligger lige så meget i , hvad siger data bladet.
Hermed ikke sagt at T 46 vippes af pinden ift. alternativer.
Og husk - blot IMHO....
https://kgk.dk/produkter/olie.kgk010.11 ... kgk2388100
I forhold til om olie og fedt er egnet til plast-dele, kan man jo påføre en prøve på ex. flamengo - opløses dette er det kritisk, hvis man ikke er sikker på plastikkens egenskaber. Der findes heldigvis stadig symaskine olie, syrefri hobbyolie, litium fedt osv. så svaret ligger lige så meget i , hvad siger data bladet.
Hermed ikke sagt at T 46 vippes af pinden ift. alternativer.

Og husk - blot IMHO....
Mvh. Carsten
- his067
- Redaktør
- Indlæg: 3959
- Tilmeldt: 09 aug 2010, 19:15
- Lokalitet: Aberdeen, Skotland
- Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
Hvad gør man så med et problem som Mørch GS6 og og smøring af tallerken-lejet? Jeg har nu oplevet det med både Bents og min egen GS6a at fedtet bliver til en tjæreagtig substans som simpelthen blokerer lejet og låser pladetallerkenen fast. Selvfølgelig kan man bare rense og så smøre igen, men er der en olie der er tyk nok til at blive på centerakslen uden at løbe ud af bunden af lejet.
For dem af jer der ikke kender lejet: det er lavet i messing og har en stålplade som tryksko. Mørch borede et 1mm hul i bunden af lejet for at lade luften komme ud: lejetolerancen er så snæver at, i modsætning til Linn, Thorens og alle de andre, forbliver pladetallerkenen hævet langt oppe i lejet i dagevis hvis det hul ikke er der.
Mørch brugte Molykote D pasta i 1982 da jeg købte min første GS6a, men advarede senere om at det ikke var en god ide af ovennævnte grund (tjære). Det siges (bl.a. her på v-hi-fi) at Mørch foreslog at bruge en blanding af symaskineolie og smørefedt, men jeg er ikke glad for den løsning efter at jeg fandt ud af at Bents fastlåste gs6 havde været smurt med fedt. Jeg husker måske galt, men jeg mener at Mørch en gang i 1980erne foreslog en blanding af (uparfumeret) vaseline og symaskineolie ‘som lige akkurat er så tyk at en dråbe kun lige begynder at løbe ned af en vinduesrude.’
Hvad siger d’herrer?
For dem af jer der ikke kender lejet: det er lavet i messing og har en stålplade som tryksko. Mørch borede et 1mm hul i bunden af lejet for at lade luften komme ud: lejetolerancen er så snæver at, i modsætning til Linn, Thorens og alle de andre, forbliver pladetallerkenen hævet langt oppe i lejet i dagevis hvis det hul ikke er der.
Mørch brugte Molykote D pasta i 1982 da jeg købte min første GS6a, men advarede senere om at det ikke var en god ide af ovennævnte grund (tjære). Det siges (bl.a. her på v-hi-fi) at Mørch foreslog at bruge en blanding af symaskineolie og smørefedt, men jeg er ikke glad for den løsning efter at jeg fandt ud af at Bents fastlåste gs6 havde været smurt med fedt. Jeg husker måske galt, men jeg mener at Mørch en gang i 1980erne foreslog en blanding af (uparfumeret) vaseline og symaskineolie ‘som lige akkurat er så tyk at en dråbe kun lige begynder at løbe ned af en vinduesrude.’
Hvad siger d’herrer?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
- kbekke
- Indlæg: 1449
- Tilmeldt: 27 jul 2011, 15:21
- Lokalitet: Vejle
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
Jeg lader olien blive i flasken og nøjes med alene at bruge karmaen:
Det lyder fremragende og jeg tror, det virker på næsten alle pladespillere
Det lyder fremragende og jeg tror, det virker på næsten alle pladespillere

Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
- Helikon
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 03 mar 2011, 20:10
- Lokalitet: Randers
Re: Karma: Turbineolie T46 til TD-124 motorrenovation
Hvis lejetolerancen er så tæt at det tager dage for akslen om at falde på plads, vil jeg tro Molykote D ikke er så godt at bruge idet det, jf. nedenstående, indeholder faste stoffer/partikler, bla. teflon/PTFE Så det kan måske være en årsag til det bliver til noget klæbrigt stads der pakker til i lejet. Prøv noget alm. plæneklipper olie, det er en monograde mineralolie i SAE30 som regel, man kan få det i Harald Nyborg har jeg set. Eller noget Karma olie måske.his067 skrev:Hvad gør man så med et problem som Mørch GS6 og og smøring af tallerken-lejet? Jeg har nu oplevet det med både Bents og min egen GS6a at fedtet bliver til en tjæreagtig substans som simpelthen blokerer lejet og låser pladetallerkenen fast. Selvfølgelig kan man bare rense og så smøre igen, men er der en olie der er tyk nok til at blive på centerakslen uden at løbe ud af bunden af lejet.
For dem af jer der ikke kender lejet: det er lavet i messing og har en stålplade som tryksko. Mørch borede et 1mm hul i bunden af lejet for at lade luften komme ud: lejetolerancen er så snæver at, i modsætning til Linn, Thorens og alle de andre, forbliver pladetallerkenen hævet langt oppe i lejet i dagevis hvis det hul ikke er der.
Mørch brugte Molykote D pasta i 1982 da jeg købte min første GS6a, men advarede senere om at det ikke var en god ide af ovennævnte grund (tjære). Det siges (bl.a. her på v-hi-fi) at Mørch foreslog at bruge en blanding af symaskineolie og smørefedt, men jeg er ikke glad for den løsning efter at jeg fandt ud af at Bents fastlåste gs6 havde været smurt med fedt. Jeg husker måske galt, men jeg mener at Mørch en gang i 1980erne foreslog en blanding af (uparfumeret) vaseline og symaskineolie ‘som lige akkurat er så tyk at en dråbe kun lige begynder at løbe ned af en vinduesrude.’
Hvad siger d’herrer?
"Molykote D Light-colored, solid lubricant paste for assembly and running-in of metal components
Temperature Range: From -25 °C to +250°C
High load-carrying capacity;
Prevents stick-slip and seizure;
Good corrosion protection;
Excellent protection against galling and fretting corrosion;
Cleanness.
Composition: Mineral oil; Thickener; Solid lubricants.
Volume: 50g tube
Also available as: 1 kg can, 5 kg bucket
Applications
Sliding surfaces and frictional contacts exposed to heavy loads, requiring “clean” lubrication, particularly at low speeds, and as a running-in lubricant;
Used successfully, for example, on many frictional contacts of electrical and domestic appliances, packaging and office machinery, precision instruments, machinery in foodstuffs and beverages industry, as well as in textile and plastics processing machinery;
Wherever thin-film lubrication is impossible, the white multi-purpose grease paste – Molykote® DX Paste – is recommended. This can also be applied with a brush or rag, and may even be applied with a grease gun.
Technical specifications
Thickener: PTFE
Color: white
Service Temperature Range (C°): -25 to 250
Density at 20°C (g/ml): 1.20
Four Ball Weld Load (N): 2600
Pressfit Test: 0.10
Thread µ: 0.13
Head µ:0.08
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
________________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600