momato skrev:Mange tak for udførligt svar :-)
Selv Tak!
momato skrev:1: Min søgen startede hos Mørch, og jo der er en del info, men ikke umiddelbart noget om fx olie-skift. Men armen er erhvervet monteret på en TD126, og har ikkke været vendt på hovedet. Så måske den bare er helt ok mht. olie. Det er uklart for mig om det er et lukket kammer osv. og om det generelt er noget der skal skiftes på et tidspunkt?
Med liften er der ikke noget problem, re: olie. Du har ret i, at indersiderne skal holdes fri for olie: hvis der kommer olie der, bliver liften alt for træg.
Re: silikone-olie i armens centrum: du har ret i, at det er et (næsten) lukket system. Olien stabiliserer armen og modererer pendul-bevægelser i det vertikale plan. Det er en smagssag, hvor meget dæmpning der er ønskelig for en specifik pick-up, og du har ret i at olien ikke behøver at blive skiftet (den fordamper heller ikke, så der er ikke megen grund til at gøre noget ved den...med mindre armen har ligget på siden i timevis og at så meget olie er flydt ud, at der ikke er nogen dæmpning tilbage. Hvis armen føles lidt træg er det hele fint).
momato skrev:2: Mht. skum-delen på arm-løfteren: er det korrekt forstået at man kan trække selve arm-løfteren forsigtigt op (så længe man holder den ren? Så bør det være ligetil at erstatte det ødelagte skum/gummi, enten med noget originalt eller noget DIY.
Netop! Hvis det alligevel går galt kan du rense med husholdningssprit og en vat-pind
momato skrev:3: Du nævner nogle tal for effektiv masse - det er nogle andre tal end jeg selv kan finde - og Søren svarede følgende:
Rækkefølge (effektive masse i gram): Grøn (4g) - Rød (7g) - Gul (8g) - Blå (14g).
Jeg huskede forkert
(men det gør Søren vist også: ifølge Mørch's skrevne dokumentation: 'The masses of the arms are green= 4 g, red= 6 g, yellow= 8 g and blue= 14 g.'
momato skrev:Hvis jeg taster 8 g for arm, 10 g for PU og compliance på 16 ind på enten pladespilleren.dk eller vinyl-engines beregner får jeg en resonans på 9.4. Det ligger fint inden for det grønnne område i vinyl-engines beregner, men til den lave side ift. hvad pladespilleren.dk anbefaler - og osse ift. de tal du nævner. Jeg aner ikke om dette er et reelt "problem" eller om jeg bare skal være glad og begynde at lytte :-)
Et er teori, noget andet er praksis.
Mørch fortalte mig at man ikke altid kan stole på disse tal: Mørch lavede et integreret arm-rør (ICA200) til MC200 pickupper i en kort periode i begyndelsen af firserne. MC200 viste sig at være en del stivere end Ortofons opgivelser og han måtte derfor hælde bly i røret for at kompensere.
For resten fortalte Mørch mig også, at han ikke kunne høre forskel på UP-4 og DP-6. Han lavede DP-6, fordi japanske kunder ville have en mere stabil arm som var lettere at sætte op!
På den anden side kan jeg sige, at DP-8 er meget bedre end UP-4/DP-6 (som jeg begge har haft flere af siden 1982). Mere bas, mere dynamik, mere rum.
Men det korte af det lange er, at det giver en dejligt varm fornemmelse, når man er overbevist om, at man har gjort alt rigtigt. Men reelt set betyder det ikke så meget om der 'er efter bogen'. Det vigtige er, at det hele lyder godt.
momato skrev: Sælgeren fandt i ævrogt osse den tilhørende Ortofon T20 step-up, så jeg fik en fin og komplet handel.
Heldige asen!
momato skrev: Igen - mange tak for svar, sætter stor pris på at lære fra folk der ved en masse.
Du skal være velkommen! God lytning....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon Kontrapunkt B, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.