Mørch UP4 - hjælp til opsætning og "service"

Analog når det bedst

Mørch UP4 - hjælp til opsætning og "service"

Indlægaf momato » tors 8. aug 2024 14:08

Kære alle

Første gang jeg poster her - har læst en masse gennem tiden dog :-)

Jeg har netop erhvervet mig en Thorens TD126 Mkiii med en UP4 arm og en MC 20 Super ii PU.

Det er overtaget fra en der har haft det i maaange år og jeg vil gerne starte "forfra" og sikre at alt er godt og indstillet korrekt. Derfor håber jeg I kan hjælpe. Jeg er ikke født som pladespiller-ekspert, men forstår terminologien sådan nogenlunde :-)

1: gummiet på armløfteren er pulveriseret pga alder. Hvad gør jeg her?
2: bør jeg skifte olie i armløfter eller leje? Hvis ja, findes der instruktioner?
3: Hvilken protractor bør jeg bruge til at tjekke PU'ens montering? Jeg tænker at bruge et spejl til den vertikale justering (azimuth?).
4: andet jeg bør arbejde på?

5: Derudover: når jeg regner på resonans (pladespilleren.dk) og tjekker Mørchs egne data for match af PU og armrør, passer PU'en ikke heeeelt til armrøret (gul prik). Nogen kommentarer til om det er acceptabelt?
Gul prik arm: 8 g
Ortofon MC 20 Super ii: vægt 10g, comliance 16µm/mN

Bedste hilsner, Morten
momato

Lokalitet: København

Re: Mørch UP4 - hjælp til opsætning og "service"

Indlægaf his067 » tors 8. aug 2024 16:47

Hej Morten,

Velkommen til!

Du kan finde information om Mørch armene (og manualer) på http://www.moerch.dk. Du kan også skrive til Søren som har overtaget fabrikation og lager på [url]info@moerch.dk[/url]

Vedrørende dine spørgsmål:

1: gummiet på armløfteren er pulveriseret pga alder. Hvad gør jeg her?

Du kan sikkert få den nødvendige skumstribe fra Mørch

2: bør jeg skifte olie i armløfter eller leje? Hvis ja, findes der instruktioner?

Det afhænger af hvordan du har fået armen hjem til dig selv. Hvis den er blevet sendt med posten vil jeg tro at du i hvert fald skal skifte silikoneolien i lejet. Du kan få ny olie fra Mørch, men jeg tror også at den kan fås som silikone olie til model-racerbiler (500.000 C.U.).
Mørchs hjemmeside har adgang til manualer og øvrig dokumentation
3: Hvilken protractor bør jeg bruge til at tjekke PU'ens montering? Jeg tænker at bruge et spejl til den vertikale justering (azimuth?).

Mørch bruger en almindelig Baerwald konfiguration. Hvis du har et standard armrør skal nålen sidde lige ud for enden af røret. Azimut er vanskelig at stille helt præcist på en UP4, men spejl-metoden virker som et udgangspunkt. Vi har haft en del skærmydsler om azimut (azimuth) her på sitet, men prøv at søge på ordet (ordene).

4: andet jeg bør arbejde på?

Nej, nyd i stedet for at du har en fremragende pickup arm :thumbsup:

5: Derudover: når jeg regner på resonans (pladespilleren.dk) og tjekker Mørchs egne data for match af PU og armrør, passer PU'en ikke heeeelt til armrøret (gul prik). Nogen kommentarer til om det er acceptabelt?

Det gule arm-rør produceres ikke mere. Effektiv arm-masse for det gule rør var 10g--lige imellem det grønne (7g) og det røde (12g). Mørchs seneste liste over arm-rør anbefaler enten grønt eller rødt arm-rør til MC20 Super. Så det gule er lige i smørhullet!
Mørch fulgte for øvrigt Paul Ladegaards råd om at placere arm-resonansen imellem 12-16Hz. For lidt underholdning kan du læse Mørchs gennemgang af teorien bag DP-8 på hans hjemmeside.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon Kontrapunkt B, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf momato » fre 9. aug 2024 09:02

Mange tak for udførligt svar :-)

1: Min søgen startede hos Mørch, og jo der er en del info, men ikke umiddelbart noget om fx olie-skift. Men armen er erhvervet monteret på en TD126, og har ikkke været vendt på hovedet. Så måske den bare er helt ok mht. olie. Det er uklart for mig om det er et lukket kammer osv. og om det generelt er noget der skal skiftes på et tidspunkt?

2: Mht. skum-delen på arm-løfteren: er det korrekt forstået at man kan trække selve arm-løfteren forsigtigt op (så længe man holder den ren? Så bør det være ligetil at erstatte det ødelagte skum/gummi, enten med noget originalt eller noget DIY.

3: Du nævner nogle tal for effektiv masse - det er nogle andre tal end jeg selv kan finde - og Søren svarede følgende:
Rækkefølge (effektive masse i gram): Grøn (4g) - Rød (7g) - Gul (8g) - Blå (14g).
Hvis jeg taster 8 g for arm, 10 g for PU og compliance på 16 ind på enten pladespilleren.dk eller vinyl-engines beregner får jeg en resonans på 9.4. Det ligger fint inden for det grønnne område i vinyl-engines beregner, men til den lave side ift. hvad pladespilleren.dk anbefaler - og osse ift. de tal du nævner. Jeg aner ikke om dette er et reelt "problem" eller om jeg bare skal være glad og begynde at lytte :-)

Sælgeren fandt i ævrogt osse den tilhørende Ortofon T20 step-up, så jeg fik en fin og komplet handel.

Igen - mange tak for svar, sætter stor pris på at lære fra folk der ved en masse.
momato

Indlægaf kbekke » fre 9. aug 2024 16:15

Jeg vil anbefale dig (og alle andre) at anskaffe en test-plade f.eks. Ortofon’s og i kombination med en digital nålevægt checke hvordan pickuppen reelt sporer ift. specifikation/anbefalet VTF.

Teori er både spændende og nyttigt. Men hvis alt er godt, så er det jo godt og mange bekymringer kan spares. Hvis ikke, så kan man begynde at overveje, hvad problemet kan være og hvordan det evt. skal afhjælpes.

En sporingstest er ikke svaret på alting. Men den kan også give en indikation af pickuppens/nålens tilstand, hvilket jeg nok i første omgang ville bekymre mig mere om end “fine-tuning” af azimuth og resonans-frekvens.

Tillykke med dit kup!

Det lyder som en lækker kombination :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf his067 » fre 9. aug 2024 16:17

momato skrev:Mange tak for udførligt svar :-)

Selv Tak!

momato skrev:1: Min søgen startede hos Mørch, og jo der er en del info, men ikke umiddelbart noget om fx olie-skift. Men armen er erhvervet monteret på en TD126, og har ikkke været vendt på hovedet. Så måske den bare er helt ok mht. olie. Det er uklart for mig om det er et lukket kammer osv. og om det generelt er noget der skal skiftes på et tidspunkt?

Med liften er der ikke noget problem, re: olie. Du har ret i, at indersiderne skal holdes fri for olie: hvis der kommer olie der, bliver liften alt for træg.
Re: silikone-olie i armens centrum: du har ret i, at det er et (næsten) lukket system. Olien stabiliserer armen og modererer pendul-bevægelser i det vertikale plan. Det er en smagssag, hvor meget dæmpning der er ønskelig for en specifik pick-up, og du har ret i at olien ikke behøver at blive skiftet (den fordamper heller ikke, så der er ikke megen grund til at gøre noget ved den...med mindre armen har ligget på siden i timevis og at så meget olie er flydt ud, at der ikke er nogen dæmpning tilbage. Hvis armen føles lidt træg er det hele fint).

momato skrev:2: Mht. skum-delen på arm-løfteren: er det korrekt forstået at man kan trække selve arm-løfteren forsigtigt op (så længe man holder den ren? Så bør det være ligetil at erstatte det ødelagte skum/gummi, enten med noget originalt eller noget DIY.

Netop! Hvis det alligevel går galt kan du rense med husholdningssprit og en vat-pind

momato skrev:3: Du nævner nogle tal for effektiv masse - det er nogle andre tal end jeg selv kan finde - og Søren svarede følgende:
Rækkefølge (effektive masse i gram): Grøn (4g) - Rød (7g) - Gul (8g) - Blå (14g).

Jeg huskede forkert :oops:
(men det gør Søren vist også: ifølge Mørch's skrevne dokumentation: 'The masses of the arms are green= 4 g, red= 6 g, yellow= 8 g and blue= 14 g.'

momato skrev:Hvis jeg taster 8 g for arm, 10 g for PU og compliance på 16 ind på enten pladespilleren.dk eller vinyl-engines beregner får jeg en resonans på 9.4. Det ligger fint inden for det grønnne område i vinyl-engines beregner, men til den lave side ift. hvad pladespilleren.dk anbefaler - og osse ift. de tal du nævner. Jeg aner ikke om dette er et reelt "problem" eller om jeg bare skal være glad og begynde at lytte :-)

Et er teori, noget andet er praksis.
Mørch fortalte mig at man ikke altid kan stole på disse tal: Mørch lavede et integreret arm-rør (ICA200) til MC200 pickupper i en kort periode i begyndelsen af firserne. MC200 viste sig at være en del stivere end Ortofons opgivelser og han måtte derfor hælde bly i røret for at kompensere.
For resten fortalte Mørch mig også, at han ikke kunne høre forskel på UP-4 og DP-6. Han lavede DP-6, fordi japanske kunder ville have en mere stabil arm som var lettere at sætte op!
På den anden side kan jeg sige, at DP-8 er meget bedre end UP-4/DP-6 (som jeg begge har haft flere af siden 1982). Mere bas, mere dynamik, mere rum.
Men det korte af det lange er, at det giver en dejligt varm fornemmelse, når man er overbevist om, at man har gjort alt rigtigt. Men reelt set betyder det ikke så meget om der 'er efter bogen'. Det vigtige er, at det hele lyder godt.

momato skrev: Sælgeren fandt i ævrogt osse den tilhørende Ortofon T20 step-up, så jeg fik en fin og komplet handel.

Heldige asen!

momato skrev: Igen - mange tak for svar, sætter stor pris på at lære fra folk der ved en masse.

Du skal være velkommen! God lytning.... :thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon Kontrapunkt B, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf momato » ons 14. aug 2024 12:06

Søren fra Mørch har tilbudt nyt gummi til arm-løfteren. Så langt så godt :-)

Nå - sidder og ser lidt på antiskating mekanismen. Det hele er løst og wiren hænger.
Som jeg læser det kan man spænde/løsne fjederen ved at løsne skruen og dreje på skiven. Hvis man ikke kan få korrekt fjederspænding ved at flytte på håndtaget. Det giver mening. Men først tænker jeg at wiren skal have korrekt længde. Hvordan skal dette indstilles? Formoder den skal starte “spændt ud”, men er det når armen sidder i sin holder? Er ved starten af pladen? Eller?

EDIT: har fået en udførlig beskrivelse fra Jakob som står på værkstedet i Herlev:

1: løsn wire og løsn drejeskiven med fjederen og positioner TF armen mod front
2: drej skiven med uret indtil fjederen støder på armløfter-huset. Sæt en prik på skiven hvis der ikke er en - og drej så skiven yderligere indtil prikken er kl 11 (set oppe/forfra) - altså spænder fjederen. Spænd skruen.
3: løft armen ud af sin holder så den støder OP mod holderen. Spænd wiren/fjederen så fjederen trækkes ca 2 mm fra armløfter-huset.
4: så har man et udgangspunkt for finjustering af TF.
momato

Indlægaf momato » man 2. sep 2024 14:11

Så spiller den :-)

image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
momato

Indlægaf his067 » man 2. sep 2024 14:19

:OLO:
Brugeravatar
his067
Redaktør

Tilbage til Grammofoner