Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Alt om GDS

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » man 24. jun 2024 23:31

tctla skrev:
Har jeg ikke engang læst, at man holder ensretterrøret på behørig afstand af nettrafoen for ikke introducere brum i den ensrettede spænding? Jeg tror det.
Håber ikke det kommer til at give dig brumproblemer, at røret sidder tæt på nettrafoen.
Ellers et imponerende projekt :ER:

Mvh,

/Torben

Tak...
.. jeg har læst om induceret støj fra nettrafo'en et sted ......den lille trafo som EZ81 "læner" sig op ad, er drosselspolen...jeg tror ikke drosselspolen sender et stort felt ud....hvis den sender støj ud, må jeg i gang med et par jern- og kobberplader

Mvh Kim

Edit: se forrige indlæg.. fandt et foto med drosselspolen og serie spolen til gløden....
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf kj2005 » tirs 25. jun 2024 20:37

Back-up af nye målinger

...ved en forstærker og en strømforsyning som er loddet sammen helt efter de to kredsløb på papiret , forestiller man sig, at udmålte rør, kondensatorer og overdimensionerede modstande skulle give helt præcise DC-spændinger.....men sådan er verden ikke....de to lidt "skæve" spændinger skyldes unøjagtigheder i et Mullard - og Philips ECC83...det bliver nok nødvendigt at købe et par NOS Philips ECC83

...det at arbejde med udmålte audiorør svarer nogenlunde til at gå i kirke, man tror på det....åbenbaringen er virkeligheden, der viser sig foran dig, når du sætter fuld spænding på!

.... efter en del justering frem og tilbage er det lykkedes at få alle spændinger til at falde på plads...mht. glødespænding ville transistorregulering kun blive en mulighed ved at udskifte nettransformeren, som kun lige akkurat kan levere 6,3VDC efter ensretning. Så her må man leve med at glødeviklingen følger netspændingen op og ned. Der er ikke konstant 229,7VAC på nettet i vores bebyggelse.

Vi ved at en nettransformers primær spole virker ved at bruge et skiftende magnetfelt til at inducere en spænding i en nærliggende spole . Det skiftende magnetfelt skabes af vekselstrøm (AC).
En drosselspole lader DC-strøm passere og kan vel ikke inducere støj på samme vis?
....et spørgsmål til elektronik panelet ??

Af samme årsag blev EZ81 vendt væk fra nettransformeren, samtidig med at monteringsafstanden mellem transformer og ensretterrør ikke skabte for lange AC ledningstræk....et foto viser luftgabet mellem EZ81 og VRT drosselspolen

Pænere lodninger til de tre reguleringsmodstande kommer senere........

...der er ikke noget imponerende ved mit projekt....det er bare en amatør elektronikmand der forsøger at tage spørgsmålene som de kommer , og hvor han "kradser" lidt i elektronik overfladen for at holde øverste etage aktiveret....og så hygger han sig gevaldigt over lyden fra de små glasflasker...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf KenRas » tirs 25. jun 2024 21:34

kj2005 skrev:...der er ikke noget imponerende ved mit projekt....det er bare en amatør elektronikmand der forsøger at tage spørgsmålene som de kommer , og hvor han "kradser" lidt i elektronik overfladen for at holde øverste etage aktiveret....og så hygger han sig gevaldigt over lyden fra de små glasflasker...

Jo Kim, det er imponerende når man ved du ikke er elektronik fagmand :thumbsup:

Men jeg ser efterhånden frem til at høre hvordan lyden fra højttalerne er, når den har været gennem denne fine RIAA klon. Og måske nogle AC målinger der fortæller lidt om signal kvaliteten.

Spændende projekt :cool1:

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf kj2005 » tirs 25. jun 2024 23:08

KenRas skrev:
kj2005 skrev:
Men jeg ser efterhånden frem til at høre hvordan lyden fra højttalerne er, når den har været gennem denne fine RIAA klon. Og måske nogle AC målinger der fortæller lidt om signal kvaliteten.

Spændende projekt :cool1:

Mvh Kenneth

Hej KenRas

Du forstår projektet med sans for og viden om hvad god elektronik er...du er kender af bl.a. Marantz højttalere og forstærkere .......envidere er det prisværdigt af dig, at vise empati for de mangler som min elektronik viden åbenlyst har.

Men nu kan der jo komme noget godt ud af det....du skriver:

” Men jeg ser efterhånden frem til at høre hvordan lyden fra højttalerne er, når den har været gennem denne fine RIAA klon. Og måske nogle AC målinger der fortæller lidt om signal kvaliteten.”

Min professor vil hellere tale om politik, så jeg har ikke længere adgang til Brüel & Kjær måleudstyr som præcist kan fortælle mig, hvor denne forhåbenligt gode rør-forforstærker befinder sig....

Kunne du mod ydelser vi aftaler stille din viden til rådighed, så jeg kan få nogle pålidelige måledata over hvor god TDP’s 834p riaa og Marantz M7 line amp kopi’en i virkeligheden er?
Lidt ude i fremtiden og når jeg har forstærkeren i spilleklar stand , er jeg ,som du ved pensionist og fri for at tælle timer og dage.
Så hvis vi kan lave en aftale , når forstærkeren spiller, ville intet passe mig bedre?

Du kan jo tænke over det, og hvis du finder opgaven for bøvlet, har jeg helt forståelse for det.....

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf KenRas » tirs 25. jun 2024 23:20

Du siger bare til når du er klar, så skal du være velkommen til at kigge forbi og få lavet nogle målinger :cool1:
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf kj2005 » tirs 25. jun 2024 23:28

KenRas skrev:Du siger bare til når du er klar, så skal du være velkommen til at kigge forbi og få lavet nogle målinger :cool1:

Tak :thumbsup:
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » ons 26. jun 2024 13:17

kj2005 skrev:
KenRas skrev:Du siger bare til når du er klar, så skal du være velkommen til at kigge forbi og få lavet nogle målinger :cool1:

Tak :thumbsup:

.... jeg ser frem til at få afklaret spørgsmålet omkring linje bufferen og de 7,6mA som hver ECC82 triode trækker over de 18K... ECC82 ligger ca 136-137V over gnd.... for at fordele varmen erstattede jeg den omtalte 18K/3W med 2 x 10K/3W i serie og en 220K/3W i parallel // ~ svarende til 18K333.... den sammensatte modstand målte præcis 18K....

.. kan man opnå tilstrækkeligt med sving ved at flytte arbejdspunktet højere op på kurven, ville det reducere arbejdstemperaturen for bufferens katodemodstande?....og forlænge livet for ECC82... det er en balancegang da spørgsmålet også handler om lav forvrængning..... udgangspunktet bliver de 7,6mA pr triode...vi ser

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage