Opfarvning af gl. papmembran

Alt om GDS

Opfarvning af gl. papmembran

Indlægaf Mik112 » fre 2. jun 2017 19:20

Hej, Har et sæt gl. JBL2226 som er blevet lidt grå i membranerne. Har i evt. et fif til en let uskyldig, mere mørk toning?
Ps. De spiller super, så det er rent visuelt :)
Mik112

Lokalitet: Frederikssund

Re: Opfarvning af gl. papmembran

Indlægaf his067 » fre 2. jun 2017 20:01

Sort narvsværte (til læder)?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fredmarantz » fre 2. jun 2017 21:01

Sig mig....er 2226 (samt stort set alle øvrige vintage 15" JBL-basser) ikke grå af fødsel?

Jeg tror ikke nødvendigvis, at det er noget, som de er "blevet".

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Mik112 » fre 2. jun 2017 22:12

Måske du har ret. Har aldrig set en ny ab. fabrik :)
Mik112

Indlægaf Mik112 » fre 2. jun 2017 22:20

@his067, indeholder narvsværte ikke organisk opløsningsmiddel? Mener at huske old-days, hvor vi lavede vores egne lædertasker, livremme m.m, - og blev halvskæve. Kan umuligt være godt for en pap-membran.
Mik112

Indlægaf Fredmarantz » fre 2. jun 2017 23:01

Mik112 skrev:Måske du har ret. Har aldrig set en ny ab. fabrik :)

Ok, men dem har jeg set rigtig rigtig mange af og de er stort set alle, undtaget nogle enkelte hvide på 4350/4355 mellemgrå/mørk musegrå ab fabrik. Tag evt nogle Google/billedsøgninger på JBL 15" basser og Dan dig etindtryk. Vær opmærksom på forskellige belysninger indlysende vil få enhederne til at se lidt forskellige ud dog. Helt mørkegrå har aldrig været. Men ok...lidt mørkere når ny...når de blevet ældre efter måske 20 år fremstår de lidt lysere, men ikke meget.

Har du evt et relativt retvisende billede af dine 2226 i naturlig belysning, så kan jeg måske bedre bedømme det...

Edit: her er et nyt reconekit for 2226 ...så kan du se, hvordan de ca. ser ud som nye..

http://www.ebay.com/itm/JBL-Oem-RECONE- ... 1512415589

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf his067 » lør 3. jun 2017 08:59

Mik112 skrev:@his067, indeholder narvsværte ikke organisk opløsningsmiddel? Mener at huske old-days, hvor vi lavede vores egne lædertasker, livremme m.m, - og blev halvskæve. Kan umuligt være godt for en pap-membran.

Godt nok var jeg mest hel-skæv imens jeg lavede læder i min spildte ungdom, men så vidt jeg husker var narvsværten vandbaseret (men, selvfølgelig,, der er meget muligt at jeg tager fejl :Skor: )
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Mik112 » lør 3. jun 2017 22:48

Tak for indlæg. De får lov at forblive som de er. Enhederne fejler ikke noget.
Mik112

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. jun 2017 22:52

:thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf DrBoar » tors 8. jun 2017 22:33

Visaton LS-50
Black and shiny surface not much of other changes
Brugeravatar
DrBoar

Lokalitet: Sverige

Indlægaf moruller » fre 9. jun 2017 18:40

Er der nogen der har farvet en membran med narvsværte og fået et godt resultat? og nogen speciel fremgangsmåde eller tip til et pænt resultat? Har selv et par gamle Coraler der trænger til en opfriskning?
moruller

Lokalitet: Næstved

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. jun 2017 19:03

Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf moruller » fre 9. jun 2017 19:08

Takker :)
moruller

Lokalitet: Næstved

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. jun 2017 19:13

Søren "Santashooter" har også begået denne tråd - måske rammer den ikke liiige i dit "bullseye" - men alligevel...

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.p ... n&start=15

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Sorenki » man 12. jun 2017 14:30

Jeg har farvet membraner ind til en "normal" farve.
Det skal siges at jeg selv er ret splittet mht denne øvelse - jeg gjorde det på et par JBL L-100 hvor den ene bas havde flækket Aquaplas som udgør et problem, da den ved brug så kan flage af og give endnu større afskalninger. Det middel jeg efter ugers test fandt var det tættest på overflade-struktur og hårdhed var gråt og ikke hvidt. Så for at dække det nye område ind, valgte jeg at "tinte" hele aquaplas overfladen, så både rep og gullig overflade, stod hvidt som fra nyt.
Mht til mellemtonerne, var det så en helhedsvurdering, at de også var så falmede at jeg gerne ville "føre dem tilbage" til en original farve, når de nu skulle sammen med helt hvide basser.
Jeg brugte akvarel, da det var nemt at "få ind" i membranen og ikke skinner selv, for så at give lidt shine til sidst, gav jeg et meget forsigtigt lag olie på membranen (linolie) så resultatet kom til at se rigtigt flot ud (imho).
se her: viewtopic.php?f=557&t=9552&hilit=reborn+II

jeg har hørt meget snak om narv-sværte, og jeg har også lavet tests men jeg oplevede at det var meget svært at styre og farver så genstridigt og dybt at det er absurd svært at gøre noget om, hvis man laver en lille fejl. Med Akvarel er det også 1-go (du opløser pappet ved påførsel af mere vand) men ved at gå langsomt frem, kan man "blande" på membranen, ved at givet en omgang 2, hvis første pass er lidt lysere end ønsket.

Alt i alt så er der sikkert mange fremgangsmåder, men jeg valgte at gå langsomt, roligt og sikkert til værks i mine øvelser, og jeg er glad for resultatet.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage