Dansk youtube kanal med reparationer af vintage udstyr

Alt om GDS

Dansk youtube kanal med reparationer af vintage udstyr

Indlægaf ole n 84 » tors 6. mar 2025 21:49

Hej

Jeg faldt over en dansk YouTube kanal da jeg søgte lidt rundt inde på YouTube, med reparationer af vintage hifi udstyr.

Dr. Dims lab. https://www.youtube.com/@dr.dimslab.3030/videos

Hilsen Ole N 84
ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Dansk youtube kanal med reparationer af vintage udstyr

Indlægaf Tophøj » fre 7. mar 2025 15:00

Jeg har lige set den hvor han skal justere hastigheden på en Revox A77. Jeg formoder han ikke har en teknik uddannelse bag sig?

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Indlægaf Legore » fre 7. mar 2025 17:09

Tophøj skrev:Jeg har lige set den hvor han skal justere hastigheden på en Revox A77. Jeg formoder han ikke har en teknik uddannelse bag sig?

Mvh Per

Han arbejder med 3D printning.
Brugeravatar
Legore

Geografisk sted: Kolding
Lokalitet: Kolding

Indlægaf cdp » fre 7. mar 2025 20:16

Tophøj skrev:Jeg har lige set den hvor han skal justere hastigheden på en Revox A77. Jeg formoder han ikke har en teknik uddannelse bag sig?

Mvh Per

Enig - hatten af for initiativ og gå på mod, men ser ham nu mere som let underholdning til aftenkaffen.
- Personligt foretrækker jeg " Mend it Mark " - teknisk velfunderet, altid glimt i øjet og mangler en knap, jamen så drejer vi da bare en ny. :p
https://www.youtube.com/watch?v=s9Eu-1e2Uls
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Tonni » fre 7. mar 2025 20:54

cdp skrev:

Mvh Per

Enig - hatten af for initiativ og gå på mod, men ser ham nu mere som let underholdning til aftenkaffen.
- Personligt foretrækker jeg " Mend it Mark " - teknisk velfunderet, altid glimt i øjet og mangler en knap, jamen så drejer vi da bare en ny. :p

Enig, eller Mr. Carlsons Lab.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Nilau » tors 27. mar 2025 17:31

cdp skrev:

Mvh Per

Ja, MEGET let underholdning. Men også meget oratorisk overgearet. Læs: anstrengende.
Jeg kom helt op på ca. 15 minutter…
Nilau

Lokalitet: København Ø.

Indlægaf kj2005 » tirs 8. apr 2025 00:03

cdp skrev:

Mvh Per

Hej vintage venner

Efter at have set "dr. Dims", afsnit 4 og kampen med Beogram 1500, har han fået pladespilleren i gang...men kun på lav hastighed. Han spørger om hjælp i slutningen af video'en...

...hvis en af jer ved noget om hastighedsproblemet, så giv ham et hint på:
https://www.youtube.com/watch?v=VWBZVfl6yWU

....ville være god stil fra os!

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 8. apr 2025 08:33

kj2005 skrev:Efter at have set "dr. Dims", afsnit 4 og kampen med Beogram 1500, har han fået pladespilleren i gang...men kun på lav hastighed. Han spørger om hjælp i slutningen af video'en...

Mvh Kim

Det ville være god stil, ja - og jeg vil ikke argumentere imod. Men efter at have set ca. 10 minutter af hans video, så tror jeg faktisk ikke Dr. Dims har evnerne/erfaringer/hvad-man-nu-skal-kalde-det, til at løse problemet.

Løsningen er nemlig ud-bagning af den gamle olie i sinter-lejerne og gen-indbagning/smøring med ny olie.
Det er forresten efter min erfaring med de BG 1000/1500, jeg har haft under behandling ikke drivremmen, der er problemet. De holder rigtig godt, men det er jo for sent nu ift. Dr. Dims.

Véd altså ikke helt hvad jeg skal mene om hans/den slags videoer, hvor der bruges megen tid (den seneste er 50 min) på at vise, at man gør noget delvis forkert og som ikke rigtig virker.
Eller rettere sagt, det ved jeg nok godt...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf KenRas » tirs 8. apr 2025 09:04

Captain Phoenix skrev:
kj2005 skrev:Efter at have set "dr. Dims", afsnit 4 og kampen med Beogram 1500, har han fået pladespilleren i gang...men kun på lav hastighed. Han spørger om hjælp i slutningen af video'en...

Mvh Kim

Véd altså ikke helt hvad jeg skal mene om hans/den slags videoer, hvor der bruges megen tid (den seneste er 50 min) på at vise, at man gør noget delvis forkert og som ikke rigtig virker.
Eller rettere sagt, det ved jeg nok godt...

Det ved jeg også godt…

Jeg har kigget et par af hans videoer igennem (heldigvis har YT en 2x speed funktion) og jeg tænker at hans tekniske baggrund stammer fra et aftenskole kursus eller lign. Jeg tror at han har set YT videoer med de mange dygtige engelske og amerikanske teknikere og vil blande sig mængden. Det lykkedes ikke særlig godt set fra et fagligt synspunkt.

Måske man skal anbefale ham at kigge på vintagehifi.dk som jo er en guldgrube af viden for gør-det-selv folk :p
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf kj2005 » tirs 8. apr 2025 15:42

Captain Phoenix skrev:
kj2005 skrev:...hvis en af jer ved noget om hastighedsproblemet, så giv ham et hint på:

Mvh Kim

Løsningen er nemlig ud-bagning af den gamle olie i sinter-lejerne og gen-indbagning/smøring med ny olie.
Det er forresten efter min erfaring med de BG 1000/1500, jeg har haft under behandling ikke drivremmen, der er problemet. De holder rigtig godt, men det er jo for sent nu ift. Dr. Dims.

Eneste fokus gik på hjælp til Beogram 1500... tak for info.

..løsningen går ud på at "ud-bage og ind-bage", altså fjerne den gamle olie fra lejet osv.... en viden den dristige dr. Dims nok gerne ville have kendt til, før han begyndte at samle Beogram pladespilleren igen....ser jeg for mig.

I en verden hvor mange elektriske/elektroniske reparationer ofte udføres af folk med lidt erfaring (ligesom det udfolder sig her på vintagehifi ) kan det for mange virke opmuntrende at se hen over fejlene, og i stedet fokusere på det der lykkes....

Efter erfaring fra VW type 1, 1963 og additiv til bronze lejer funderede jeg over....at olietypen for det pulvermetallurgi sintrede bronze leje i Beogram 1500 ikke er ligegyldig, da olie viskositeten (olien's flydeevne mm2/sek) ved en stuetemperatur på ca 20-25 grader, skal være meget letflydende.
Derfor kontaktede jeg min professionelle urmager og finmekaniker, der anbefalede at lægge lejet flere timer i 99% ren rensebenzin (vakuum ville være bedst), derefter placeres lejet i tynd olie som opvarmes ( koges) til + 100 grader i rum tid

vh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Tonni » tors 10. apr 2025 18:47

Enig med skylningen i vacuum, gerne flere gange, hvis man har udstyret. Ellers kan gentagne vask, med efterfølgende bagninger, gøre meget...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Fredmarantz » tors 10. apr 2025 22:37

Jeg er helt enig i, at udbagningen af gammel harsknet olie i de sintrede bronzelejer er "the way to go" - Jeg har gjort det med både Beogram 1000 (2 stk) og en Beogram 1500 samt et par TD-124'ere). Jeg mener nu ikke, at det skulle være påtrængende nødvendigt at anvende vacuum-løsningen. Så fin mekanik har vi heller ikke med at gøre. Altså en god udbagning hvor man placerer de afmonterede lejer på et leje af køkkenrulle el. lign - ind i en miniovn el. alm ovn. - og sæt den på ca. 70-75 grader (går vi op på de 100 grader, er det min erfaring ved selvsyn, at olien vil have tendens til at brænde sig fast på metallet). - og lad det stå i en times tid. Evt. kan man i løbet af processen i ovnen vende lejerne et par gange. Man kan se på køkkenrullen, at den gamle olie løber ud lige så stille. Gentag evt. Herved kommer man i grove træk af med det gamle snask. Man kan, når lejet er kølet lidt af, lægge det i den tidligere omtalte rensebenzin. I og med at lejet er sintret (porøst) vil det selv suge rensebenzinen ind (tænk på en svamp, der lægges i vand). Når der så skal ny olie i, er det min anbefaling, at man tager et ganske lille metalbæger og hælder den valgte olie i (kunne fx være den forkætrede "karma-olie") - herefter lejerne ned i olien - sætte det i ovnen på på 70-75 grader og lade det hygge sig der i en times tid.
Herefter tager man lejerne op - monterer dem korrekt og så kører motoren igen, som den skal. Resten omkring filtskiver og rengøring eller udskiftning af disse er en anden historie. Filskiverne (fåreuld) skal fungere som et reservoir med olie, så de skal være nye eller i det mindste rensede for gammel snaskeolie. Dette kan man bruge rensebenzin eller acetone til - et tålmodighedsarbejde, som man kan udføre sideløbende med at ovnen gør sit arbejde :-)

Edit: Man skal selvfølgelig sørge for at lejerne er helt fri for opløsningsmidler inden ny olie tilføres (rensebenzin eller andet). Ligeledes skal man huske, at den nye varme olie også selv suges ind i lejerne grundet deres porøsitet. (svampen you know)

Hvis Dr. Dims læser med her - er det jo fint. :p

Den olie, som af mange herinde er kaldt for "karma-olien" En såkaldt T46 turbineolie.
https://www.vintagehifi.dk/forum/viewto ... 58&t=10672

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf his067 » fre 11. apr 2025 09:05

Et lidt OT spørgsmål: Mørch brugte et messing leje i GS6a. Virker det på samme måde som et sinterleje (altså at de suger olie in som jeget så 'sveder' ud som en oliefilm når lejet er i brug. Og hvordan ville d'herrer rense sådan et leje?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf kj2005 » lør 12. apr 2025 11:08

Fredmarantz skrev:Jeg er helt enig i, at udbagningen af gammel harsknet olie i de sintrede bronzelejer er "the way to go" - Jeg har gjort det med både Beogram 1000 (2 stk) og en Beogram 1500 samt et par TD-124'ere). Jeg mener nu ikke, at det skulle være påtrængende nødvendigt at anvende vacuum-løsningen. Så fin mekanik har vi heller ikke med at gøre. Altså en god udbagning hvor man placerer de afmonterede lejer på et leje af køkkenrulle el. lign - ind i en miniovn el. alm ovn. - og sæt den på ca. 70-75 grader (går vi op på de 100 grader, er det min erfaring ved selvsyn, at olien vil have tendens til at brænde sig fast på metallet). - og lad det stå i en times tid. Evt. kan man i løbet af processen i ovnen vende lejerne et par gange. Man kan se på køkkenrullen, at den gamle olie løber ud lige så stille. Gentag evt. Herved kommer man i grove træk af med det gamle snask. Man kan, når lejet er kølet lidt af, lægge det i den tidligere omtalte rensebenzin. I og med at lejet er sintret (porøst) vil det selv suge rensebenzinen ind (tænk på en svamp, der lægges i vand). Når der så skal ny olie i, er det min anbefaling, at man tager et ganske lille metalbæger og hælder den valgte olie i (kunne fx være den forkætrede "karma-olie") - herefter lejerne ned i olien - sætte det i ovnen på på 70-75 grader og lade det hygge sig der i en times tid.
Herefter tager man lejerne op - monterer dem korrekt og så kører motoren igen, som den skal. Resten omkring filtskiver og rengøring eller udskiftning af disse er en anden historie. Filskiverne (fåreuld) skal fungere som et reservoir med olie, så de skal være nye eller i det mindste rensede for gammel snaskeolie. Dette kan man bruge rensebenzin eller acetone til - et tålmodighedsarbejde, som man kan udføre sideløbende med at ovnen gør sit arbejde :-)

Edit: Man skal selvfølgelig sørge for at lejerne er helt fri for opløsningsmidler inden ny olie tilføres (rensebenzin eller andet). Ligeledes skal man huske, at den nye varme olie også selv suges ind i lejerne grundet deres porøsitet. (svampen you know)

Den olie, som af mange herinde er kaldt for "karma-olien" En såkaldt T46 turbineolie.
https://www.vintagehifi.dk/forum/viewto ... 58&t=10672

Vh
Freddy

Kære Freddy

Mange tak for din meget fine velfunderede forklaring omkring sintrede lejer, som er skrevet på godt dansk i pæne vendinger, og med et ordvalg som mange kunne lære noget af.

Jeg forventer ikke, at alle der skriver på vintagehifi.dk skal kaste sig over den store danske sproglige værktøjskasse, men mere at man som det mindste her på portalen kan forvente, at de berørte emner i overskrifter handler om teknik, og at man undlader at kommentere på, at andre personer med teknisk indsigt ser anderledes på tingene end en selv. Kommentarer der i løbet af dagen ikke bidrager med gode vibrationer der går i min retning.

Du har i hvert fald vist vejen frem med dette indlæg , da du har bidraget med oplysninger vi alle kan drage nytte af. Og som du skriver:

God stil......

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf spuncut » lør 12. apr 2025 13:15

his067 skrev:Et lidt OT spørgsmål: Mørch brugte et messing leje i GS6a. Virker det på samme måde som et sinterleje (altså at de suger olie in som jeget så 'sveder' ud som en oliefilm når lejet er i brug. Og hvordan ville d'herrer rense sådan et leje?

Metaller har en krystallinsk struktur der ikke tillader nogen kapillærvirkning. Sintreringsprocessen bevirker at metallet bliver porøst og dermed i stand til at opsuge en væske, her et smøremiddel.
TD 160 er, så vidt jeg ved, udført med en massivt messing eller bronze-bøsning, som danner lejet sammen med tallerkenens aksel af kromstål. Bunden i lejet er ligeledes udført af messing eller bronze og danner et oliereservoir der skal fyldes op til bøsningen. Når spidsen af akslen rammer bundpladen fortrænges olie op i bøsningen, som således smøres. En hel del pladespillere anvender det beskrevne princip, måske også Mørch/Delphon. Idet der ikke anvendes nogen form for "svamp" renses lejet nemt med petroleum, rensebenzin eller bremserens.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Tilbage til Gør-det-selv-vintage