Tonni's Projekt Thorens

Alt om GDS

Tonni's Projekt Thorens

Indlægaf Tonni » tirs 30. dec 2014 13:28

Den oprindelige tekst i dette indlæg var:

Er der nogle der har sådan et board liggende, og vi kan finde en pris, kunne jeg godt være interesseret...
- Helst i sort.


Men tråden kom til at udvikle sig. Så nu vil den komme til at beskrive det der, forhåbentligt, bliver en 124'ers vej tilbage til livet!
Det tænkte indhold, regner jeg med kommer til at indeholde følgende:
Rengøring og restaurering af den originale Ortofon-plint.
Reparation af motor, og øvrige bevægelige dele.
Samt, forhåbentligt med jeres hjælp, diverse debatter og erfaringsudvekslinger angående dette, og lignende, projekter!

Denne indledning er skrevet da der er gang i side to i tråden.


Edit 23/1-15:

Jeg er blevet opfordret til at lægge links, til de forskellige remedier, her først i tråden.

Kit til konvertering af Mk.I til Mk.II motorstag kan købes gennem "Audiosilente" på ebay.
Det samme gælder for nye bronzeforinger til motoren, trustplates til centerleje, erstatnings mellemhjul. - samt andre spændende ting... - Husk ved motor- og center-lejekits her fra er der ikke kugler med! - Se længere nede...

Fjederophængene til Mk.II motoren forhandles bl.a. gennem Hanze De er ikke billige, men angiveligt temmeligt svære at overgå, når det kommer til motorafkobling...

Joel's oliekits kender de fleste der har haft med Lenco eller Thorens at gøre. Gode produkter og til en, i hifisammenhæng, fornuftig pris.

Kugler til bundleje i motoren, og centerlejet, har jeg købt gennem ham her. Han har sin forretning i Hong Kong så forvent tre til fem ugers leveringstid... - Jeg købte Si3N4 (silisium nitrid) i 2 og 6 mm. 2 mm. til motor, og 6 mm. til centerlejet.
Han nedskriver til under de famøse 80 kr. i deklarering...

Det er ikke billigt at få en 124'er i top trim. Regn med minimum 1 kKr, for at få motoren op at snurre optimalt. Og skal mellemhjul, samt bronceforinger til trappehjul, mellemhjul og hovedleje skiftes tager det hurtigt fart! 3 kKr må ikke afskrække jer... - Så er i advaret! ;)

Med venlig hilsen
Tonni
Senest rettet af Tonni tirs 29. sep 2015 05:43, rettet i alt 3 gange.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 31. dec 2014 11:28

Hej Tonni

Det må da nemt kunne laves? Jeg har et originalt på en beogram, så mangles der bare mål til armens cutout. Det ligner en overskuelig lille opgave, hvis ikke du ligefrem vil have det i ibenholt. Men hvad skal træsorten være?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 4. jan 2015 22:26

Hej Tonni

Det blev så ikke i sort, jeg har nemlig ikke adgang til ibenholdt. ;) Men jeg fandt en stump teak, håber du kan lide det.
Billede

Det er ikke lavet helt som Beo-boardet, det har alt for lille diameter på hjørnerne og så blev jeg nødt til at tage en spån på kanten da stykket havde lidt fejl.
Vil du PB din adresse?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » man 5. jan 2015 06:52

Det er da godt nok smukt! :OLO:

Jeg har sendt dig en PB. Og glæder mig usigeligt til at vi får klaret resten!

Venter i øvrigt på nye lejer til motor osv. så min gamle 124 i Ortofonplint kan komme i drift igen.

Advarsel til alle:
Brug ALDRIG teflonolie i sintrede lejer!!! - Min var fyldt med det stads, da jeg fik den. Og lejerne vil ikke holde med at pive. Trods rensning, bagning og eftersmøring. Teflon"kuglerne" sætter sig simpelthen i sintringerne (hulrummene), og stopper dem til. Resultat. Lejerne mister deres selvsmørende evne, og næsten værre endnu, klemmer om motorakslen!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » tors 8. jan 2015 10:26

Her er en prøvemontering af det dejlige teaktræsboard som "Boptilyoudrop" har fremstillet!

Den, af års støv og smuds, godt beskidte 124'er yder ikke boardet retfærdighed! - Og skruerne skal også lige kortes af.
Den lokale tekniske forretning kunne ikke levere 25mm rustfrie, så i må nøjes med 30mm løseligt isat...

Td124 Armboard.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » tors 8. jan 2015 11:12

Og så en lille ide om hvad jeg har planer om...

Ortofon Plint og AS 212:

Ortofon 124 og 212.jpeg


Med venlig hilsen
Tonni
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » tors 8. jan 2015 11:19

Måske de sidste to indlæg kommer til at danne bidrag til en særskilt tråd, når jeg kommer i gang... ;)

Venter på der kommer nogle reservedele. Nye motorlejer, Si3N4 kugler til motor og hovedleje, nye trustplates, motorophæng fra Hanze og det løse...

- Godt konen ikke ved alt! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf his067 » tors 8. jan 2015 14:27

Glem ikke en ny u-magnetisk pladetallerken fra Schopper. Den er pisse-dyr, men pengene værd (synes jeg). Mine SPUer sporer væsentligt bedre efter den udskiftning.
Du får også brug for et konverteringssæt til motoren hvis du skal bruge Hanze fjedrene på en mark1. Men de er det absolut værd. Og fjedrene er ikke dyre.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » tors 8. jan 2015 17:28

Mange tak for kommentarerne! Er godt klar over de fjedre kun kan bruges med konverteringskit. Glemte bare at skrive det er på vej... :lol:

Har fjedre i bestilling fra Hanze. Konverteringskit samt nye motorlejer, konverteringskit og bundplade/trustplate (til centerleje) fra AudioScience (ePay italien). Samt de førnævnte Si3N4 kugler fra Hong Kong, 2 mm til motor samt 6 mm til centerlejet.
Så regner med at jeg kan nøjes med at blødgøre mushrooms og mellemhjul med noget laCrosse "Rubberconditioner" eller silikoneolie og lidt talkum.
Og skal have fundet mit teflonfolie, til at lave lidt skiver til mellem- og trappe-hjul...
Har også et olie/trustplate/filt sæt fra Joel liggende. Har jeg mon overset noget??? :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf his067 » tors 8. jan 2015 18:12

Jeg har et sæt mushrooms fra Schopper, som jeg ikke bruger. Jeg kan evt tage dem med på træf hvis du vil have dem for et par flasker vin eller noget småt HiFi (for jeg har nemlig tid og mulighed i år!).

(Der er selvfølgelig også muligheden for at sende med post....)

Lacrosse er godt på mellemhjulet.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 8. jan 2015 18:14

Hej Tonni

Godt at se boardet i sit nye miljø, glad for at det passer. Det skal nok blive en fantastisk lækker pladespiller når du blir færdig, glæder mig til at følge med.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » tors 8. jan 2015 18:16

Hej His!
Det lyder som en aftale jeg meget gerne vil tilgå! Skal vi tage den på PB? :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf his067 » tors 8. jan 2015 19:34

Jep, PB sendt
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf hmt » tors 8. jan 2015 19:56

Spændende tråd, og flot armboard og ikke mindst 124'er, Tonni.

Er der nogen som har erfaringer med det nyproducerede mellemhjul fra Audiosilente på Ebay?

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf his067 » tors 8. jan 2015 21:50

Kevin Kennedy, Jaap Volken (Hanze HiFi), Simone Lucetti (Audiosilente) og mange , mange andre har en meget lang tråd (1567 indlæg, and counting...) om TD124 på DIY-Audio (http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/174341-restoring-improving-thorens-td-124-mkii.html.

Der kan man lære alt hvad hjertet kan begære om at vedligeholde og modificere TD124.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster