KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. jul 2024 13:05

Jamen Kenras - det ser fint ud :thumbsup: ...og godt, at du kunne få bragt denne Nikko på banen igen. :OLO:

Angående T-105 - så har du vel tjekket for mulige syreskader i batterirelateret kreds?

Batteriet er vist et 3,6V og er umiddelbart let at anskaffe og udskifte.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7537
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 28. jul 2024 14:05

Fredmarantz skrev:Jamen Kenras - det ser fint ud :thumbsup: ...og godt, at du kunne få bragt denne Nikko på banen igen. :OLO:

Angående T-105 - så har du vel tjekket for mulige syreskader i batterirelateret kreds?

Batteriet er vist et 3,6V og er umiddelbart let at anskaffe og udskifte.

Vh
Freddy

Det har jeg ikke :(
Jeg har dog haft låget af den og har ikke fået øje på noget alarmerende.
Tak for heads-up, det kommer på to-do listen :thumbsup:
Sansui QRX-7500, Akai AP-420, Akai GX630D-SS, Marantz DS-940 + HD-77

Marantz HD-77, HD-880, 3300/240, 1250, 125, 150, 5220, 6320/SME3009-II/Ortofon Blue
Sansui AU-999, AU-9900, Eight, Tandberg 3002/ELV RV-100, Akai AM-2650
TD-124, Garrard 401, Accuphase T-105
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1300
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 2. sep 2024 18:55

Et nyt efterårs projekt er landet på parcellen her :OLO: :OLO:

En forstærker jeg længe har ønsket mig, dukkede i går op på dba til kun en tusse: Sansui AU-999 fra 1970 :thumbsup:
Hvor heldig kan man være…

En en ejers forstærker i tæt på mint kosmetisk stand, uden skrammer og ridser. Den står helt originalt og har aldrig været serviceret. Har tilhørt sælgers far.

Vel hjembragt blev der lige taget nogle billeder og som man kan fornemme har den stået ubrugt hen i en del år.

IMG_4789.jpeg


IMG_4790.jpeg


IMG_4791.jpeg


IMG_4792.jpeg


IMG_4793.jpeg

Planen er at den skal renoveres fuldstændigt og derefter indgå i samlingen. Om den skal have nogle af de anbefalede modifikationer man kan læse om på AK, forummet her og andre steder, vil jeg overveje når den er renoveret.

Den er jeg glad for :p

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui QRX-7500, Akai AP-420, Akai GX630D-SS, Marantz DS-940 + HD-77

Marantz HD-77, HD-880, 3300/240, 1250, 125, 150, 5220, 6320/SME3009-II/Ortofon Blue
Sansui AU-999, AU-9900, Eight, Tandberg 3002/ELV RV-100, Akai AM-2650
TD-124, Garrard 401, Accuphase T-105
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1300
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf ferr31 » man 2. sep 2024 21:09

Tillykke med den, så bliver der rigeligt med Sansui at afprøve, fra flere forskellige årg. og serier.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 975
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Elway » man 2. sep 2024 21:34

Fantastisk fund, den er ikonisk!
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » ons 4. sep 2024 00:58

Ja for sevan - den er alt for lækker - og så i den stand. Blandt Sansui's mange fine forstærkere er den på min "liste" - sammen med AU-9900. Det ville i mit tilfælde være en vanvittig handling at anskaffe mig mere, men skulle GAS-diagnosen tage overhånd, kunne sådan en AU-999 være et oplagt offer. Der er mange gode ting at sige her - og det, at det var dig, der fandt den - og har den obligatoriske kyndige gennemgang af den gør det bare bedre.

Tillykke med den - det var jo netop en ikonisk ting, du der fik reddet i hus ! :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7537
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf spuncut » ons 4. sep 2024 01:28

Til lykke med fundet Kenneth. :thumbsup:
Der er noget med en "Crowbar" der gerne vil afbrænde udgangstranser. Men til en tusse var jeg også røget på den og den har jo en fantastisk byggekvalitet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » ons 4. sep 2024 18:06

Jeg er bare svært misundelig …….. :shock: :Thumpsup:


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 910
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Stottrup » ons 4. sep 2024 21:28

Jeg må til at aflægge DBA besøg noget oftere - eller oprette flere agenter :lol: . Til lykke med den, Kenneth - den er i gode hænder nu.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 345
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Captain Phoenix » fre 6. sep 2024 09:04

KenRas skrev:En forstærker jeg længe har ønsket mig, dukkede i går op på dba til kun en tusse: Sansui AU-999 fra 1970 :thumbsup:
Hvor heldig kan man være…

Man kan måske endda sige, at det var forstærkeren, der fandt den rigtige nye ejer.
Tillykke Kenneth.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2647
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 7. sep 2024 21:48

KenRas skrev:Et nyt efterårs projekt er landet på parcellen her :OLO: :OLO:

Nå, når man nu var heldig at finde sådan en Sansui AU-999, så kan man jo ikke bare sætte den hylden og vente til de mørke måneder. Og kalenderen siger jo også heldigvis at det allerede er efterår 8)

Så jeg måtte jo lige se om ikke jeg kunne få fikset det der støj problem der var på Phono indgangene. Så kan jo altid foretage den egentlige renovering senere, når jeg havde fået lyttet til den.

Hvor svært kan det være at fikse, der sidder jo 2SC458 i RIAA forstærkeren… Men der blev jeg klogere :QQS:

Det første jeg kunne konstatere var at ripple spændingen, ikke bare på hovedlytterne men også på forsyningen til forforstærker og RIAA havde et underligt, uregelmæssigt udseende. Jeg fik desværre ikke taget billeder af det :(

I højttaleren kunne jeg høre noget lavfrekvent rumlen, men kun i pauserne mellem numrene på pladen. Så det var det jeg gik på jagt efter. Desuden var denne rumlen som kom i en slags pulser overlejet af noget højfrekvent støj.

Så jeg gik i gang fra en ende af, men ligemget hvad jeg jeg prøvede, løste det ikke problemet. Så det endte med en delvis renovering før problemet (tilsyneladende) forsvandt. Det er i hvertfald væk lige nu.

Så det jeg nåede at få lavet er følgende, i nogenlunde denne rækkefølge:

1. Recap af forsyningen til forforstærkeren.
2. Recap af effektforstærkerens hjælpeforsyning, samt skift af “flying saucer” transistorer.
3. Recap og skift af alle transistorer i effektforstærker, dog ikke driver og udgangs transistorer.
4. Justering af bias i effektforstærker.
5. Recap og skift af transistorer i RIAA forstærker. Det krævede tilføjelse af 22pF miller kondensatorer for at sikre stabilitet. Dette er også omtalt på AK.
6. Og til sidst skift af de store 4700uF/50V hovedlytter. Jeg havde et sæt spritnye Nichicon lytter liggende på 4700uF/63V, så de blev monteret.

Alt dette uden at det løste problemet. Så er man sku lidt udfordret…

Mens jeg sad og tænke over problemet, havde jeg mit Oscilloskop tændt og bare det at proben lå på bordet nær højttaler ledninger var nok til at jeg kunne se disse pulser med støj i. Men pludselig forsvandt det og når jeg skruede op for volumen med Phono indgang valgt, så var støjen væk. En Oscilloskop måling på hovedlytter viste nu det forventede 100 Hz ripple signal.

Jeg slukkede forstærken i et minut og tændte den så igen. Nu kom støjen tilbage, men kun kortvarigt, så forsvant den igen. Og nu er den tilsyneladende væk…

Jeg ville ønske jeg havde en fornuftig forklaring på dette, men det har jeg ikke :(
Jeg var begyndt at frygte at der måske var noget med trafoen og den frygt har jeg sådan set stadigvæk :QQS:

Men nu har jeg samlet den igen og sat den op i musikstuen. Jeg startede selvfølgelig det hele med at gøre den grundig ren med trykluft og pensel, samt give front og kabinetdele en rengøring med det blå ruderens.

IMG_4806.jpeg


IMG_4807.jpeg


Den er som tidligere nævnt fuldstændig mint kosmetisk uden så meget som en skramme, mærke eller ridse noget sted. Lige nu spiller den plader og det lyder ret fantastisk. Den bliver jeg glad for…

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui QRX-7500, Akai AP-420, Akai GX630D-SS, Marantz DS-940 + HD-77

Marantz HD-77, HD-880, 3300/240, 1250, 125, 150, 5220, 6320/SME3009-II/Ortofon Blue
Sansui AU-999, AU-9900, Eight, Tandberg 3002/ELV RV-100, Akai AM-2650
TD-124, Garrard 401, Accuphase T-105
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1300
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » lør 7. sep 2024 22:44

Hej Kenras -

Det er en fornem gennemgang, du har foretaget dig af denne forstærker.

Næsten alle sten er vendt - og så dog. Først skal det jo siges, at jeg som det nok er de fleste bekendt, ikke er nogen "ørn" til det teknisk elektriske og overhovedet ikke på linje med dig, men jeg KAN ikke undgå, nu når du har været rundt om de fleste transistorer og kondensatorer af primært elektrolyttypen, at få tanken om, at det måske kunne være en modstand eller flere - ikke mindst af kulmasse-typen, som kan sidde og støje i et ikke-systematisk mønster.
Disse modstande er, hvad jeg primært har kunnet læse mig til, notorisk kendte for at lukke mærkelig støj ud i "klumper" og pulser - både grundet alder og evt. fugtpåvirkning..
Hvis du evt. kunne detekte, hvilke kredse, det opstod i og var hørbart i (var det RIAA/Phono?) - så ville jeg undersøge kulmassemodstande dér som mulig kilde til støjen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7537
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Klarskov » søn 8. sep 2024 01:03

Tillykke med din renovering. Det er altid inspirende at læse om. Tak for det!

Et sted i tråden nævnes Sansui's "crowbar" sikringskredsløb: Hvis der kommer for meget DC på udgangen kortslutter en Triac udgangen og hvis sikringerne er dimensioneret helt rigtig brænder de af og der sker ikke mere!(?) Det er en uhyre effektiv beskyttelse af højttalerne, men hvis sikringerne ikke er dimensioneret rigtigt (og/eller tidskonstanten er helt forkert) så kortsluttes udgangen og samtlige udgangstransistorer går op i røg. OUAD 405 bruger et lignende kredsløb (jeg kender kun til Sansui og Quad, som bruger det). I et tilfælde har jeg ryddet op efter et uheld i en QUAD 405: Samtlige udgangstransistorer var stået af, sikringskredsløbet (triac'en) selv var også stået af og der var sorte slagger hist og her. Det lyder lige så dramatisk, som det så ud, men man kan jo sige, at det - alt andet lige - er nemmere at rydde op efter et uheld i en effektforstærker end køre en hundedyr, forkullet højttaler på genbrugspladsen.

Bare så du ved det: Lad gerne teenagere bruge forstærker og højttalere, når de virkelig skal score. Højttalerne skal nok overleve og du ved, hvor du skal begynde reparationen.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster