Spændende fænomen - direct-to-disc-vinyl (eller direct cut). Men man kan godt have det lidt blandet med det...
For direct cut taler:
- at man jo springer bånd-leddet over, da der mixes direkte til skærehovedet. Det giver alt andet lige bedre lyd.
- der er som regel gjort noget mere ud af presningen af LP'erne, da man nu kun har en master-disk at gå ud fra (og ikke kan skære en ny fra det ikke-eksisterende masterbånd).
- desuden er musikerne er til stede samtidig allesammen. Det er altså en musikalsk begivenhed, der rent faktisk har fundet sted - ikke som med multi-kanal-optagelserne, hvor de enkelte dele kan være optaget i hver sin verdensdel og i hver sin måned... Suk...
- forventelig er musikerne også sat ekstra op til optagelsen, da man ikke bare lige "kan lægge et nyt spor med guitaren" på bagefter. For der er ikke noget "bagefter" - det er en fuld om'mer, hvis det ikke duer.
I den modsatte vægtskål tæller:
-at en del direct-to-disc udgivelser mere synes at være lavet for at demonstrere den tekniske kunnen, end det er fordi de indeholder noget særligt interessant rent musikalsk.
- og så var de ret dyre, dengang de kom frem. Sheffield Lab's kostede f.eks. 175,- i 1975/76, hvor jeg tror en alm. LP stod i 49,50 eller 59,50 - altså 3 x normalprisen.
Jeg hoppede (som teenage-søn af radioforhandler) naturligvis med på direct-to-disc-vognen, da den begyndte at rulle i midten af 1970'erne. De var jo fede at demonstrere anlæg på i farmands radio/HIFI-forretning. Og så købte jeg også nogen selv. Og på en eller anden måde er de ligesom de sidste store og stolte sejlskibe, man lavede - inden motorskibene (læs CD'erne) gjorde deres indtog: Den ultimative demonstration af hvad man kunne, hvis man strakte helt ud (teknik, udstyr, presse-proces osv.)
KlausM har ovenfor været gennem en del af Sheffield Lab's udgivelser. Og pladeselskabet Sheffield Lab var vel de første-og største indenfor d-t-d udgivelser.
Her er de jeg fik købt i tide inden de blev udsolgt - der kunne vist kun laves 50.000 ex ud fra hver master-disk - med nogle kommentarer.
Jeg gennemgår dem rækkevis: Først øverste række fra V til H, så midterrækken fra H til V og til sidst de nederste fra V til H (det er også i kronologisk rækkefølge).
Sheffield Lab 1 - Lincoln Mayorga & Distinguished Collegues (her Vol. III): SL's første d-t-d udgivelse (Lincoln Mayorga, pianist, er den ene af de to bag SL. Doug Sax hedder den anden - han ved noget om teknikken). Forskellig pop-inspireret instrumental-musik. Hyggelig og demonstrerer mange instrumenter rigtig godt, men ikke den store musikalske oplevelse.
Men for mig lidt speciel alligevel: Der er noget særligt ved den første... Lidt ligesom ens første folkeskole-kæreste... Hun var måske ikke den lækreste eller den med de bedste b...... Øh - jeg stopper her...
Pladen dukker ret hyppigt op (i én af de 3 forskellige Vol.'er)
Sheffield Lab 2 - Thelma Houston & Pressure Cooker: "I've Got The Music In Me": OG JA FOR HELVEDE - det har hun/de! Skal man eje én d-t-d LP, er det denne. Punktum.
Den viser hvad der sker når man samler toppen af studiemusikere på USA's vestkyst i 1975, stopper dem ind i et studie og sætter strøm til. Energisk, engageret og pulserende pop-rock-soul i en blanding af vokal- og instrumental-numre - der sker noget.
Et kig på rollelisten giver et hint: Trommer - Jim Gordon OG Jim Keltner (har spillet med... alle... Clapton på Layla, Zappa, Steely Dan, Dylan, 3 af Beatlerne osv. osv.), Sax - Tom Scott og Jim Horn (Pink Floyd, Quincy Jones osv.), Guitar - bl.a. Larry Carlton (The Crusaders, Joni Mitchell osv.). Og det bliver ved - folk der kan noget!
Man kan være heldig at finde den brugt (men hyppigt slidt/træt). Den er dog bestemt værd at eje alene pga musikken, hvis man altså indtager pop-musik.
Den dag jeg går på pension bryder jeg
fabriksplomberingen på mit ekstra eksemplar - hæ-hæ...
Sheffield Lab 3: - Harry James & His Big Band: "The King James Version": Flot swingende og velspillet big-band-jazz. Repertoiret er jazz-standards, så ingen revolutioner her. Optaget i en lille kirke/kapel med kun en enkelt stereomikrofon - og med 200 meter kabel hen til skæremaskinen længere nede af gaden. Der er en super klar og god lyd på pladen (og SL 6 & 11) - og flot formidling af det lidt levende kirkerum. Veludført musik af et godt spilledende Bigband. Dukker også op brugt ind imellem (og på 2012-træffet var der en del til salg i fabriks-plombering, men de er nok helt væk nu). Prøv den - hvis du tåler big-band-jazz.
Sheffield Lab 4: - Brahms, Handel og Chopin - Lincoln Mayorga på solo piano. Tjae - musikken er nok spillet bedre af andre (uden at ville fornærme én af SL-bagmændene). Var han ikke dét, vill denne plade nok ikke være udkommet. Optaget i samme kapel som SL-3.
Sheffield Lab 5 - Dave Grusin: "Discovered Again!": Se her bliver det lidt sjovt igen. Flot funk/jazz-inspireret rock (instrumentelt) fyret af af gode musikere. Musikken er lidt svingende, men dog for det meste swingende.
Sjov blanding forresten: Solide veteraner som Ron Carter og Larry Bunker (m. Bill Evans i midt-60'erne) og så en meget ung Lee Ritenour. Den dukker jævnligt op brugt i forskellige tilstande. Bør overvejes.
Sheffield Lab 6 - Harry James... "Comin' From A Good Place". Meget lig SL-3 mht besætning og optagelse - men naturligvis et andet repetoire. Egentlig ganske dejlig big-band-musik.
Sheffiel Lab 7 og 8 (tager dem lige samlet): Erich Leinsdorf og Los Angeles Philarmonic "Prokofiev - Romeo And Juliet (uddrag)" og "Wagner - Ride of the Valkyries, Tristand & Isolde, Götterdammerung mv. (uddrag)".
Det må have gået rigtig godt for Sheffield Lab (rent økonomisk) frem til sommeren 1977, hvor disse indspilninger er foretaget. For at udgive 2 d-t-d-album med lærreds-ryg, guldtryk, dybdepræget tykt karton-cover,
booklet på bøtte-papir med "pergament"-skilleblade - og 104 medvirkende musikere er vel den dårligste forretning, men kan forestille sig indenfor pladeudgivelser!
Men det ser fan'me godt ud og er lækkert at røre ved. Musikken siger mig ikke så meget - det med uddrag af store, symfoniske værker er som at holde "Det Bedste" eller at gøre kæresten en lille smule gravid... Øh - jeg stopper lige igen... Har aldrig set den brugt.
Men Sheffield Lab fik vist at de kunne alle genrer: Pop/rock, jazz, klassisk. Og så skulle de også lige prøve...
Sheffield Lab 9: Larry McNeely: "Confederation", som er folk-country musik (min hade-musik-genre) spillet af 2 guitarer & 1 banjo/violin. Lyden er flot - instrumenterne står skarpt (nær-mic'ede som de sikkert er), men det er altså lidt for let og pjattet efter min smag. Og prøv også at se coveret: Der står en grim, tyk hund midt i det hele - altså...
Og så hader jeg country-musik (nå - det har jeg vist sagt...)
Jeg var på vej væk fra Sheffield Lab's trofaste køberskare efter den LP og sprang nr. 10 (noget klassisk guitar-noget) over. Mit sidste 1970'er stævnemøde med Sheffield Lab blev:
Sheffield Lab 11: Harry James & His Big Band "Still Harry After All These Years". Trompetisten Harry James kunne fejre 40-års jubilæum med endnu en d-t-d-indspilning for SL. Meget lig de to ovenfor - og altså meget dejlig jazz i flot-flot kvalitet (men også mere-af-det-samme...).
Herefter var det for mig tid til at tage afsked med 1970'erne og Sheffield Lab, der udgav nogle flere direct-to-disc frem til midten af 1980'erne (herunder en drum-record, der vist er rimelig eftertragtet).
Så thank you & bye-bye Sheffield - vender tilbage med mine andre direct-to-disc LP'er på et senere tidspunkt.