Jeg tænker mange af os har det – en slags ”mental” eller måske endda nedskrevet liste med ting som vi gerne vil se/høre – og måske endda allerede kender og ved at man ville købe hvis muligheden byder sig. Jeg har i hvert fald – med begge kategorier. En ”nysgerrighedsliste” og en ”skaffeliste”

En af de ting jeg er nysgerrig på at prøve af, er et sæt Braun L810 højttalere. Jeg har ikke hørt dem, men har kun hørt godt om dem.
Men hvorfor vil jeg så gerne det? Der er nogle få kanaler jeg følger på youtube – en af dem er Skylabs Audio. Jeg tænker at andre herinde nok kender deres videoer. De har et ret amerikansk perspektiv og det er ikke alt jeg er helt enig i. Men de har en passion og respekt for vintage. Og nogle OK betragtninger om do’s and dont’s. Og ejerens yndlingshøjttalere er ADS L810. De nævnes igen og igen som en perle og en personlig reference. Og den europæiske modpart til ADS L810 er så Braun L810. Jeg ved ikke hvilken af dem der kom først, men de er – med ganske små forskelle - identiske. Så, den ene er helt sikkert lavet på ”skuldrene” af den anden. ADS kan man finde i USA og Braun i Tyskland hvor de udbydes af og til. Så – derfor er jeg zoomet ind på Braun L810 – og med stor lyst til at efterprøve om Skylabs Audio’s ”hype” af dem har noget på sig. I den proces har jeg researchet en del på Braun-udgaven og den omtales altid som en god højttaler. Sjovt nok er den aldrig (indtil jeg selv gjorde det for nyligt) blevet nævnt på vintagehifi.dk. Så – også en højttaler der forekommer at være sjælden/ukendt – pånær i Tyskland. Og måske endda aldrig solgt i DK? Hvis nogen ved mere, så bidrag gerne! De er angiveligt produceret i perioden 1969-72/73 (
https://www.radiomuseum.org/r/braun_hi_ ... hei_3.html)
Så langt så godt. Men det er jo dyrt at få sendt et par højttalere op fra Tyskland. Og er de så iorden – udover det kosmetiske? Så - jeg har luret på at samle et sæt op i forbindelse med en sommerferie eller anden tur til/igennem Tyskland. Og – jeg havde så planlagt en tur til min gode arbejdskollega Jörg der bor lidt sydvest for Koblenz – det skulle være 4-5 dage ifm pinse-weekenden. Og jeg var i den sammenhæng begyndt at skrive med en sælger med et sæt Braun L810 – i Köln-Bonn området knapt en time nord for hvor min kollega bor. Lige til at samle op på vej derned eller hjem. Planen var klar….
MEN – den tur blev så aflyst (og er nu skubbet til august) fordi min kollegas hund var ude for en ulykke og skulle opereres. Jeg kunne næsten mærke Braun-sættet fordufte – de ville næppe være til salg i august – de sælger relativt hurtigt – typisk i prislejet 300-350EUR for at sæt (jeg har handlet lidt under det). Men – min gode kollega er ikke min gode kollega for ingenting. Han tilbød at han kunne handle og hente sættet. Og så kunne de jo stå i hans hjem indtil vi formentligt ses i august. Lidt penge over PayPal og afsted. Og sættet kom så ”i hus” i går aftes. Alle enheder virker – det var det min kollega skulle teste, men kabinetterne er lidt skrammede og metalgitrene har lidt buler – det vidste jeg godt. Formentlig skal lytter skiftes også. Men det er overfladiske og nemme ting. Desværre var de sjældne ”kænguru”-fødder ikke med. Det må komme senere. Desværre er de originale fødder i sig selv ret dyre – nemt 200 EUR.
Min kollega fik som nævnt et hurtigt lyt for at konstatere at enhederne var OK – og sælger var næsten ved at fortryde at sælge dem da han hørte sit eget sæt igen...

Men det gik. Og nu kan min kollega så nyde sættet til jeg kommer og hapser det om et par måneder.
Således historien om mit tyske fjernlager – midt i hvidvinsdistriktet ved Mosels bredder. Her står de i hans arbejdsværelse
braunl810_2.png
Fortsættelse følger når de lander i Aalborg sidst på sommeren.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.