Sådan een er egentlig ganske flot, når den står som den på dine første billeder. Denne her, som du har fået hjem fra Holland ser ganske "fedtet" og nusset ud - og jeg kan godt forstå, hvorfor du gerne vil gøre den ren.
Når jeg har har fat i receivere og forstærkere, som bærer præg af det samme fedteri - så afsætter jeg en måneds tid til at rengøre den i alle afkroge - det er et veritabelt hestearbejde - og dette kan kun lade sig gøre, når en amatør kaster sig over det. Det ville aldrig kunne svare sig at lade professionelle udføre.
Nu ved jeg ikke hvor fingernem du er- men du bør nok forsøge at skabe dig en ide om, hvordan man skiller den ad - og så er det ellers bare med at komme i gang med affedtningsmidler - og pudseklude én masse.
Du bør arbejde systematisk - og ikke bruge midler, som den ikke kan tåle. (ACETONE er absolut ikke anbefalelsesværdigt - det er alt alt for krast og kan fjerne farver og beskriftning på komponenterne. et no-go).
Derimod kan man med fordel bruge midler specielt anbefalet og fremstillet til brug for rengøring af printplader - dette kan købes hos elektronikfaghandlere.Jeg bruger (anbefalet af "Arnborg") dette middel til printplader - primært på loddesiderne.
https://dk.rs-online.com/web/p/rengorin ... JH-26cVTCQ
Man kan i øvrigt hos elektronikfaghandlerne købe et væld af produkter til rengøring af elektronik - men man kan jo købe sig fattig.
Selve komponenterne bør vel også have en tur, men dette gør jeg med "Glasrens" - "Rigtig ren" - osv. det blå - den billigste er den bedste - det skal indeholde ammonium, (læs på etikette - lad dig ikke snyde af en flot blå farve) - farven renser ingenting.
Klude- Piberensere - Vatpinde - Rigtig ren - PCC-rens til printboards loddesider - tålmodighed - kaffe - systematisk fremfærd - overblik over adskilte dele - saml det hele (fx knapper og skruer) i en kasse med mange rum i - mærk dem op - skil ikke mere ad, end du kan samle igen - bevar roen og overblikket - skriv gerne ned, hvilke steps du vil foretage, så du ligesom kan "hakke af" , hvor langt du er kommet.
Til sidst vil jeg sige, at hvis du beslutter at udskifte de fleste (eller alle ) elektrolytkondensatorerne - så er dette jo en kærkommen chance, når nu det hele efterhånden bliver skilt ad. Det kræver at du laver en lang liste (meget lang kan jeg se

) over hvilke kondensatorer du skal indkøbe. (du skal købe kondensatorer (radiale) som passer på værdien (uF) - men det gør ikke noget, hvis voltagen sidder lidt højere, men du skal ikke sætte en lyt i på 400V, hvor der skal sidde een på 25V. Et eksempel kunne være, at du skal bruge en kondensator på 10uF 16V - her kan du fx sætte en 10uF 25V i stedet og så fremdeles. vær
ultraopmærksom på polariseringen.
sæt den ikke til strøm før du er helt sikker på, at den er helt tør.
Start den ikke op direkte på 230V - men skaf dig en variotrafo, så du kan følge forbruget, du kan jo have samlet noget forkert. Bruger den strøm (A), så luk ned, før det er for sent.
Forpladen kan gøres ren med "rigtig ren" - start et "gratis" og diskret sted for at være sikker på, at midlet ikke tager beskriftningen - ellers lunt sæbevand i en mild opløsning på ført med en blød bomuldsklud. gamle (rene) lagner og gamle t-shirts er fede at bruge.
Sidder der et hvidligt skær på forpladen efter den igen er tør, kan du give forpladen et meget tyndt strejf af det unævnelige.
Når det kosmetiske er løst - kommer du til det elektriske.
Vh
Freddy