Målesokler til rør

Rør i alle afskygninger
Besvar
Mellemhjulet
Lokalitet: Helsingør

Målesokler til rør

Indlæg af Mellemhjulet »

Nogen som ved om man kan købe noget a la det her i EU, evt. i Kit form. Det er testrørsokler, så man lige kan hive røret ud, sætter soklen i, og så kan man måle på de forskellige rørpins.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Tonni
Lokalitet: Dalbyover
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!

Målesokler til rør

Indlæg af Tonni »

De er desværre ikke lette at finde! Jeg har, som gammel radioamatør, været heldig at finde et par stykker, på diverse radioamatør træf.
Men ellers måske på ePay?
Bare det GLØDER!!!
Mellemhjulet

Målesokler til rør

Indlæg af Mellemhjulet »

Radioamatør træf, ja de nænner jo ikke at smide noget ud, nogen en gang kan bruge ;)

De er på ePay. Så et helt servicesæt i USA, men det ville løbe op i alt for meget. Jeg har fundet nogle Bias probe kits, og tror jeg tager en ekstra med i ordren og prøver at bygge om a la den sorte.

Har en dårligt behandlet rørforstærker, hvor gløden på det et af rørene i det ene sæt udgangrør forsvinder med jævne mellemrum, men spiller lystigt videre, dog med lidt mere brum fra forstærkeren (ikke i højttaleren). På et tidspunkt skulle man bare slukke den, så var der klar glød igen i cirka 20 minutter efter et par minutters pause. Har fået loddet lidt ledninger rundt på soklerne, men den klarer normalt kun 3 uger ad gangen før den flipper ud igen. Når man så måler på forbindelserne på en slukket forstærker, er der fin forbindelse rundt. Derfor ville jeg gerne have en af de dimser, så det var nemt at måle i mens den spillede. Har mest lyst til at fjerne den noget dårlige kvalitet printplade og lodde det op på et turretboard i stedet for, tror ikke den kan leve 40 år mere end den har gjort.
Brugeravatar
Tonni

Målesokler til rør

Indlæg af Tonni »

Mellemhjulet skrev: 15 feb 2026, 14:17 Radioamatør træf, ja de nænner jo ikke at smide noget ud, nogen en gang kan bruge ;)

Aner ikke hvad du snakker om. - Eller noget... :Skor:

De er på ePay. Så et helt servicesæt i USA, men det ville løbe op i alt for meget. Jeg har fundet nogle Bias probe kits, og tror jeg tager en ekstra med i ordren og prøver at bygge om a la den sorte.

Ja prøv at se her:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=te ... m570.l1313

Har en dårligt behandlet rørforstærker, hvor gløden på det et af rørene i det ene sæt udgangrør forsvinder med jævne mellemrum, men spiller lystigt videre, dog med lidt mere brum fra forstærkeren (ikke i højttaleren). På et tidspunkt skulle man bare slukke den, så var der klar glød igen i cirka 20 minutter efter et par minutters pause. Har fået loddet lidt ledninger rundt på soklerne, men den klarer normalt kun 3 uger ad gangen før den flipper ud igen. Når man så måler på forbindelserne på en slukket forstærker, er der fin forbindelse rundt. Derfor ville jeg gerne have en af de dimser, så det var nemt at måle i mens den spillede. Har mest lyst til at fjerne den noget dårlige kvalitet printplade og lodde det op på et turretboard i stedet for, tror ikke den kan leve 40 år mere end den har gjort.

Det er ikke soklen, der driller? Jeg har efterhånden haft en del sokler, som knækker/bliver bløde.
Bare det GLØDER!!!
Mellemhjulet

Målesokler til rør

Indlæg af Mellemhjulet »

I min meget, meget grønne ungdom var jeg selv forbi, de der radioamatører. Tog endda et kursus om elektronik, hvor vi blev sat til at beregne og vikle en spændingstransformator. Jeg husker ikke et klap af det, tror jeg fandt det lige risikabelt nok at sætte strøm til noget jeg selv have viklet, og banket jern i. Jeg var nok for ung til at værdsætte de gode menneskers unikke personligheder :oops:

Soklen ville være et oplagt mål også, men det skiftede lidt imellem de to rør. Det har så ikke helt været det samme hele tiden, så det kunne være dårlig printbane og dårlig sokkel sådan set. Det er nogle relativt billigt udseende plastik sokler. (Forstærkeren er en tidlig Audio Innovations Series 800 produceret i Kingsclere)

Og MANGE tak for linket Tonni, de her to, en 9 pin og en oktal, er på vej til mig :Thumpsup:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Tonni

Målesokler til rør

Indlæg af Tonni »

Ja. Min skæbne blev beseglet, da jeg kom på teknisk skole. En af faglærerne, hev mig i det lokale "syndens gnistgab". Og svejset fast blev jeg... Det var i 1985. Så har nu (angiveligt) status af "old timer". Ak ja!

Og det var da så lidt, med linket, og dets fristelser... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Besvar