Lenco L75 suspension - nu også stel/brumprobs

Analog når det bedst
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Lenco L75 suspension - nu også stelprobs

Indlæg af Fredmarantz »

Dette er hvad jeg kan vise, og det er den kobling, hvor jeg har mindst brum - men stadig for meget..... :roll:

men NU kommer der et decideret hovedbrud :Skor: :

1: hvis jeg slukker pladespilleren - så går motoren selvsagt i stå, men armen og signalvejen er stadig "live" - dette konstares ved at føle let på pickup'pens cantilever/nål. Der er fuld skrald på - dette er der ikke noget mærkeligt i - MEN...der er absolut intet brum, kun den sædvanlige sunde og allestedsnærværende hvide suse-støj, som altid er forbundet med RIAA-forforstærkningen, når man skruer ordentligt op. Det får mig til at tro, at selve forkablingen er mere end godkendt??? Der er som sagt absolut intet brum at høre selv for fuld opskruning på et par studiomonitor med 15" stillet i hjørner i stuen.

2: Tænder jeg pladespilleren (motoren kører hermed) starter problemerne med brummestøj. Det er som om, det er selve motoren , som elektrisk påvirker hele systemet.(Måske er det det, som du, "smoelfen" skriver om??) Armen sidder stadig i sin holder og hviler altså ikke på pladen.

3: Den næste opdagelse er, at alt efter, hvor på "rejsen " mod center ved afspilninngen af en LP - armen befinder sig - ændrer brummet styrke. :Skor:
Hvis armen befinder sig lige uden for pladens periferi og lidt ind- så brummer den pænt meget - men ca. midt på pladen reduceres dette brum en del - og herefter øges brummet igen helt frem mod pladeslut.

Det er i min bevidsthed (eller forvirrethed??) som om der befinder sig en brumindstråling eller noget i den retning fra motoren - som jeg ellers har serviceret, men dog kun mekanisk (rensning og genopsmøring a la LH) - motoren synes at køre fuldstændig lydløst rent mekanisk...

Jeg takker jer "Smoelfen" og "Spuncut" samt et par velmente nødhjælpstelefonopkald fra et par brugere.

Jeg håber, at i stadig har lidt tålmodighed med mig.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Lenco L75 suspension - nu også stelprobs

Indlæg af Fredmarantz »

spuncut skrev: i går, 17:27 Hej Freddy
I stedet for at gå efter en direkte løsning, så prøv med noget diagnosticering og søg at samle flest mulige observationer.
En hypotese kunne være at jordingen af VMS20E er udført anderledes end M75.
Hvordan kunne man så prøve om der var noget om den snak?
1. Ændrer brumniveauet sig hvis PU-huset ikke har forbindelse med armen?
(er det hele af plastic er der selvfølgelig ikke noget at gå efter der.)
2. Ændrer brumniveauet sig hvis den ene "-"-forbindelse til PU fjernes?
3. Ændrer brumniveauet sig hvis den anden "-"-forbindelse til PU fjernes?
Blot min 25-øre.

MVH Henning
Hej Henning!
Tak for dettte - jeg prøver din tese af, når jeg lige har fået vendt det andet fænomen med motorindstrålingsrisikoen...
Erik
Lokalitet: Janderup

Indlæg af Erik »

Jeg tror ikke det er godt hvis du har 2 stelveje fra armen til stelpunket, prøv at løfte den grønne.

Erik
Brugeravatar
X-ray
Lokalitet: Ejby - Down Town
Geografisk sted: Vestegnen.

Indlæg af X-ray »

Ift illustrationen tidligere - mangler der så ikke Stel-ledningen til motor..? Måske det fejlagtigt er den 'grønne' som nu er ekstra på armen.!
Selve skruen i chassiset gennem den oxiderede loddeflig... Er der nu ordentlig forbindelse af stel.?
Jeg ville igen fjerne den lille stel-lus mellem chassis og signal stel - den bør ikke være der...

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
Lokalitet: Frederiksberg
Kontakt:

Indlæg af Sorenki »

Såvidt jeg kan se, bør den grønne ledning ikke loddes på bunden af armen, da armens stel-kabel er den gule som rigtignok er forbundet til stel-punktet på lodde-terminalen.
Den grønne ledning bør istedet for sættes på motoren.
Hvis du gør dette, så vil jeg klart mene at du har imødekommet Fenstens diagram nr 1.

At der ikke er jord på din netledning vil jeg ikke tage så tungt lige nu.
Senest rettet af Sorenki 09 mar 2026, 13:41, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

https://auditur.net
Brugeravatar
Smoelfen
Lokalitet: Farum

Indlæg af Smoelfen »

Jeg begynder at tro, at du har to sløjfer, én via midtpunktet på “samlecentralen” ud i den grønne ledning, videre til bund / arm‑stelpunktet, hvor det ser ud til, at den gule er forbundet, og videre ind i armen. Herfra kommer der tilsyneladende en anden gul ledning ud, som ender nede i “centralen” igen. Det passer jo også med at du flytter armen / cirklen når du drejer armen og dermed flytter cirklen ind og ud af B-feltet.
Hvis du bryder den cirkel, og du kan måle forbindelse mellem de to ender, hvor du har brudt den, så har du den første sløjfe – altså første brumsløjfe, hvor du i praksis har en “sekundær vikling” i en transformator. HUSK, pas på du ikke på noget tidspunkt måler direkte spolerne i selve pick-upen, de kan blive magnetiseret af den strøm som du måler med - altså i teorien :shock: Primæren er selve motoren, som udstråler et B‑felt, som vi kaldte det på studiet :Thumpsup:
Den næste sløjfe er selvfølgelig den blå ledning ud gennem spillen, over i preampen og tilbage gennem en af de to kanalers stelledning. Hvis du bryder den lille lus, og brummet bliver stærkere, er der normalt to mulige årsager:

Stelforbindelsen i skærmen er afbrudt ( det tror jeg dog ikke på ).
Du har endnu en brumsløjfe, som – af rent fysiske årsager ( se tegning ) – giver en modfase‑brumstrøm, der udfaser noget af den oprindelige brumstrøm fra den første brumsløjfe.
Det er her, mange tror, de er på rette vej, men det er ikke løsningen.

Hvis noget af dette holder vand, er det induktiv brum, du oplever.
For at udelukke, at det ikke er kapacitiv kobling via viklinger i motoren eller transformatoren i preampen, så prøv at vende netstikket en halv omgang på pladespilleren og lyt. Vend derefter stikket en halv omgang på preampen og lyt igen. Hvis brummet er nogenlunde ens, er jeg overbevist om, at det er induktiv koblet brum.
Se min vedhæftede tegning – jeg tror, det er sådan, det hænger sammen. Det er jo selvsagt lidt svært at afgøre på distancen. 🙂

Mvh Smoelfen
Lenco L7570.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
Smoelfen
Lokalitet: Farum

Indlæg af Smoelfen »

Sorenki skrev: i dag, 09:27 Såvidt jeg kan se, bør den grønne ledning ikke loddes på bunden af armen, da armens stel-kabel er den gule som rigtignok er forbundet til stel-punktet på lodde-terminalen.
Den grønne ledning bør istedet for sættes på motoren.
Hvis du gør dette, så vil jeg klart mene at du har imødekommet Fenstens diagram nr 1.

At der ikke er jord på din netledning vil jeg ikke tage så tungt lige.
Tror du har ret. Havde ikke lige set den manglede. Hvis der stadig er brum, da bryd også lusen. Så burde alle sløjfer være væk :Thumpsup:
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Besvar