Orto Akustiske højttalere
-
Mellemhjulet
- Lokalitet: Helsingør
Stig Carlsson var jo en enspænder, som allerede fra 1950'er arbejdede med med at få en højttaler til at lyde godt i et almindeligt beboelsesrum. Der er stor veneration for hans højttalere, og hans efterfølgeres, i Sverige. Kan de ikke renoveres, bliver de som oftest opdateret med nye passende højttalerenheder. Det ser ud til at vintagedelen ikke så meget ligger i enhederne, men om eventuelle forandringer lyder "Carlssonsk". Så jeg synes der skal være et emne om Orto Akustiske højttalere.
Jeg vil lægge ud med et link til en anmeldelse fra 1976, samt et interview med Stig Carlsson selv, fra svenske Radio og Television af Sonab OA-116, som jeg ved der er flere som har på dette forum. Anmeldelsen er en ting, men Stig Carlsson gennemgår højttaleren rigtig detaljeret. F.eks. er den beregnet til at stå 5 cm fra bagvæggen. Flytter man den 1 cm ekstra ud, vil området mellem 200 og 600 hertz falde med 1/2 db, har den gode Carlsson målt sig frem til! Det fremgår også at Stig Carlsson lyttetestede dem med GAS Ampzilla forstærkere dengang.
10 - 12 grundige sider om OA-116, fra teksten "Det är en helt remarkabel högtalare. Ingen annan ljudkälla jag känner till besitter en sådan förmåga att ge ljud en så sensuell verkan." Starter side 54 https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 1976-5.pdf
Jeg vil lægge ud med et link til en anmeldelse fra 1976, samt et interview med Stig Carlsson selv, fra svenske Radio og Television af Sonab OA-116, som jeg ved der er flere som har på dette forum. Anmeldelsen er en ting, men Stig Carlsson gennemgår højttaleren rigtig detaljeret. F.eks. er den beregnet til at stå 5 cm fra bagvæggen. Flytter man den 1 cm ekstra ud, vil området mellem 200 og 600 hertz falde med 1/2 db, har den gode Carlsson målt sig frem til! Det fremgår også at Stig Carlsson lyttetestede dem med GAS Ampzilla forstærkere dengang.
10 - 12 grundige sider om OA-116, fra teksten "Det är en helt remarkabel högtalare. Ingen annan ljudkälla jag känner till besitter en sådan förmåga att ge ljud en så sensuell verkan." Starter side 54 https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 1976-5.pdf
-
bjerager
- Lokalitet: Kvistgård
- Geografisk sted: Kvistgård
Tak for artiklen, den glæder jeg mig til at læse.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sonab OA-116
-
bjerager
Jeg har jo sådan et sæt OA-116, og jeg tænkte, at jeg nok hellere måtte sikre mig, at de stod de foreskrevne 5 cm fra bagvæggen:
Og jeg læste med interesse den artikel, om den opgradering af delefilteret, som Stig Carlsson selv foreslog i 1979, for at kompensere for et dyk omkring 350 Hz. https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... 4/#page=48
Diagramtegningen findes ikke her, men den ligger på Carlssonkult - https://carlssonkult.se/OA116.aspx
Jeg har ikke kastet mig ud i at lave et nyt filter, men som et forsøg prøvede jeg fasevende mellemtonen, sådan som det også foreslås:
Og det gør faktisk en forskel - lidt mere fyldig lyd, der var tydeligvis tidligere et mindre dyk i den nedre mellemtone, især herrestemmer lyder af mere nu. Næste skridt må så være også at vende fasen på diskanterne.
Og så var den herre Mellemhjulet så venlig at låne mig et rørtrin, så jeg kunne høre, om en rørforstærker gør noget godt for de højtalere. Så ind af døren kom en Audio Innovations Series 800 Mk I.
Jeg kan forstå, at Carlsson selv brugte en GAS Ampzilla, da han udviklede højtaleren, og med sine 200 transistorwatt i 8 ohm minder den nok en del mere om det Yamaha effekttrin, som jeg i forvejen har end om den Audio Innovations med sine kun 2x25 watt. Ejeren synes ikke selv, at den passer særlig godt til hans egne Carlsson - for blød i bunden, synes han. "Du vil ikke kunne lide den", sagde han.
Oprindeligt var Carlsson ikke meget for det der nymodens stereo. Hans tidlige højtalere er lavet til at spille i mono, og det er først her midt i 1970'erne, at han gør noget for at tilpasse dem til at spille stereo. Det er derfor mellemtonen er blevet vinklet ind mod lytteren.
Og jeg læste med interesse den artikel, om den opgradering af delefilteret, som Stig Carlsson selv foreslog i 1979, for at kompensere for et dyk omkring 350 Hz. https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... 4/#page=48
Diagramtegningen findes ikke her, men den ligger på Carlssonkult - https://carlssonkult.se/OA116.aspx
Jeg har ikke kastet mig ud i at lave et nyt filter, men som et forsøg prøvede jeg fasevende mellemtonen, sådan som det også foreslås:
Og det gør faktisk en forskel - lidt mere fyldig lyd, der var tydeligvis tidligere et mindre dyk i den nedre mellemtone, især herrestemmer lyder af mere nu. Næste skridt må så være også at vende fasen på diskanterne.
Og så var den herre Mellemhjulet så venlig at låne mig et rørtrin, så jeg kunne høre, om en rørforstærker gør noget godt for de højtalere. Så ind af døren kom en Audio Innovations Series 800 Mk I.
Jeg kan forstå, at Carlsson selv brugte en GAS Ampzilla, da han udviklede højtaleren, og med sine 200 transistorwatt i 8 ohm minder den nok en del mere om det Yamaha effekttrin, som jeg i forvejen har end om den Audio Innovations med sine kun 2x25 watt. Ejeren synes ikke selv, at den passer særlig godt til hans egne Carlsson - for blød i bunden, synes han. "Du vil ikke kunne lide den", sagde han.
Oprindeligt var Carlsson ikke meget for det der nymodens stereo. Hans tidlige højtalere er lavet til at spille i mono, og det er først her midt i 1970'erne, at han gør noget for at tilpasse dem til at spille stereo. Det er derfor mellemtonen er blevet vinklet ind mod lytteren.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sonab OA-116
-
Mellemhjulet
Godt du fik prøvet at vende fasen på mellemtonen, og at det var hørbart til det bedre. Filteret til diskanterne ligger heldigvis under toppladen, og tilsyneladende er det bare to ledninger der skal byttes rundt. Ved ikke om du har set det, men der er nogle sider fra ombygningsbeskrivelsen her nederst: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopi ... lit=OA+116
Der er også angivet en lidt ændret placering af dem. Det vil være yderste kant en cm fra væggen og inderste kant 3 cm fra væggen. Har læst et sted at man kan eksperimentere med at have dem i op til 20 -25 grader udad, det ændrer andelen af direkte og reflekteret lyd, og skulle kunne give et større og mere præcist lydbillede i sweet spot. Nu er det sweet spot jo normalt ret stort hos orto akustiske højttalere, og jeg tænker ikke så meget over det, og det vil også se grimt ud. Men det kunne da være der var et fantastisk sweet spot gemt i dem.
Giver det noget at ændre vinklen mod væggen, kunne andet indlæg her være interessant, mere direktelyd, andet indlæg fra toppen: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopi ... 6&start=90
Mht. forstærkeren kan jeg godt savne rørlyden lidt, på noget musik er det rigtig godt, Verve optagelser fra sidst i 50'erne med vokal er oplagte. Men via DAC og mere moderne Dub ambient eller hvad man nu kalder det, går det ikke for godt. Den lyder også fint på andre typer højttalere, som ikke rækker så dybt ned, den gik dog OK med min Carlsson OA50 af en eller anden grund, men ikke med OA14 og Larsen højttaleren. Men hyggeligt ser det ud, og der er jo ingen grund til ikke at have flere sæt forstærkere til sin højttaler, så man kan vælge efter aftenens musiksmag
Der er også angivet en lidt ændret placering af dem. Det vil være yderste kant en cm fra væggen og inderste kant 3 cm fra væggen. Har læst et sted at man kan eksperimentere med at have dem i op til 20 -25 grader udad, det ændrer andelen af direkte og reflekteret lyd, og skulle kunne give et større og mere præcist lydbillede i sweet spot. Nu er det sweet spot jo normalt ret stort hos orto akustiske højttalere, og jeg tænker ikke så meget over det, og det vil også se grimt ud. Men det kunne da være der var et fantastisk sweet spot gemt i dem.
Giver det noget at ændre vinklen mod væggen, kunne andet indlæg her være interessant, mere direktelyd, andet indlæg fra toppen: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopi ... 6&start=90
Mht. forstærkeren kan jeg godt savne rørlyden lidt, på noget musik er det rigtig godt, Verve optagelser fra sidst i 50'erne med vokal er oplagte. Men via DAC og mere moderne Dub ambient eller hvad man nu kalder det, går det ikke for godt. Den lyder også fint på andre typer højttalere, som ikke rækker så dybt ned, den gik dog OK med min Carlsson OA50 af en eller anden grund, men ikke med OA14 og Larsen højttaleren. Men hyggeligt ser det ud, og der er jo ingen grund til ikke at have flere sæt forstærkere til sin højttaler, så man kan vælge efter aftenens musiksmag
-
bjerager
Jeg er skiftet tilbage til yamaha'en, den er simpelthen så meger mere dynamisk, og så er der meget mere bund i. Jeg har også byttet rundt på ledningerne i delefilteret til diskantsektionen
Den ombytning af ledningerne gør noget godt for perspektivet, Og hele frekvensområdet falder lidt mere på.plads. De lyder bestemt mere lineære nu. Jeg har også vinklet dem en anelse udaf, men jeg kan ikke finde ud af om det gør den store forskel.
Men rørforstærkeren kunne bestemt noget magisk i forhold til mellemtoneområdet, og den lød mindre analytisk og mere organisk i toppen end Yamaha'en. Så jeg tror stadig på at rør kunne være en spændende løsning her. Jeg tror måske bare mere på noget med nogle flere kræfter - evt med KT-88 rør.
Den ombytning af ledningerne gør noget godt for perspektivet, Og hele frekvensområdet falder lidt mere på.plads. De lyder bestemt mere lineære nu. Jeg har også vinklet dem en anelse udaf, men jeg kan ikke finde ud af om det gør den store forskel.
Men rørforstærkeren kunne bestemt noget magisk i forhold til mellemtoneområdet, og den lød mindre analytisk og mere organisk i toppen end Yamaha'en. Så jeg tror stadig på at rør kunne være en spændende løsning her. Jeg tror måske bare mere på noget med nogle flere kræfter - evt med KT-88 rør.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af bjerager 27 jul 2026, 16:47, rettet i alt 1 gang.
-
Mellemhjulet
Har det kun være til det bedre at vende fasen på mellemtone og diskantsektion? Det lyder sådan efter din beskrivelse. Og hvordan er de egentlig i forhold til de Carlsson OA 50.3 du engang havde?
"Jeg sagde det jo" om rørforstærkeren. Jeg er lidt overrasket over hvor meget den falder igennem på de her højttalere, men generelt foretrak Stig Carlsson meget kraftige transistorforstærkere så vidt jeg forstår det, så de er udviklet på den baggrund. Højttaleren må have en meget høj "back EMF". Jeg ved ikke om det nødvendigvis kræver meget effekt at styre dem, men en højere dæmpningsfaktor vil hjælpe. Et rørtrin som passer, ville sikkert også kunne drive AR3a og AR-LST højttalere. Det er, hvis britisk, måske EAR, og ellers nogle af de store amerikanske rørtrin. Endnu mere magisk mellemtone fås med single ended trioder, men det vil sikkert gå endnu mere galt.
Dine mellemtoneenheder ser i øvrigt pæne ud, har de fået en ny spider?
"Jeg sagde det jo" om rørforstærkeren. Jeg er lidt overrasket over hvor meget den falder igennem på de her højttalere, men generelt foretrak Stig Carlsson meget kraftige transistorforstærkere så vidt jeg forstår det, så de er udviklet på den baggrund. Højttaleren må have en meget høj "back EMF". Jeg ved ikke om det nødvendigvis kræver meget effekt at styre dem, men en højere dæmpningsfaktor vil hjælpe. Et rørtrin som passer, ville sikkert også kunne drive AR3a og AR-LST højttalere. Det er, hvis britisk, måske EAR, og ellers nogle af de store amerikanske rørtrin. Endnu mere magisk mellemtone fås med single ended trioder, men det vil sikkert gå endnu mere galt.
Dine mellemtoneenheder ser i øvrigt pæne ud, har de fået en ny spider?
-
bjerager
Ja jeg gætter på at en tidliger ejer har skiftet kanter og spider - det er ikke gjort af ham, jeg købte dem af.
Det meste er bedre med den yamaha - måske bliver det en anelse klinisk i øvre mellemtone/top. Derfor også ønsket om at prøve med rør. De kan godt virke lidt lystklingende.
Mine OA-50.3 - Tjae, det er efterhånden nogle år siden... Klangmæssigt minder de meget om hinanden. 116'eren går lidt dybere, har en lidt mindre direkte lyd. Og så kunne man godt ønske sig, at 50.3 var lidt højere - lydbilledet hænger lidt lavt.
Jeg har lige siddet og set film med lyd fra højtalerne - det gør de helt suverænt godt.
Det meste er bedre med den yamaha - måske bliver det en anelse klinisk i øvre mellemtone/top. Derfor også ønsket om at prøve med rør. De kan godt virke lidt lystklingende.
Mine OA-50.3 - Tjae, det er efterhånden nogle år siden... Klangmæssigt minder de meget om hinanden. 116'eren går lidt dybere, har en lidt mindre direkte lyd. Og så kunne man godt ønske sig, at 50.3 var lidt højere - lydbilledet hænger lidt lavt.
Jeg har lige siddet og set film med lyd fra højtalerne - det gør de helt suverænt godt.
-
Dan63
- Lokalitet: Brøndby Strand
Hej.
Jeg tror Mellemhjulet har ret i det med en kraftig forstærker till Carlsson højtalere.
for en del år siden var jeg på en messe hvor Ole Lund Christensen demonstrerede hans 2X200W Gamuth forstærkersæt på et sæt Carlsson, jeg tror nok det var OA 52.3, og det lød ganske overbevisende.
Ole viste hvordan dårlig remastering kunne spolere en ellers fin optagelse.
Det var i øvrigt The girl from Ipanema af Astrud Gilberto, hvor Ole først spillede en cd aad masterede derefter en add.
Carlsson højtalerne gengav simpelthen super hvordan forskellene på de to masteringer var og den var markant.
De bedste hilsner Dan
Jeg tror Mellemhjulet har ret i det med en kraftig forstærker till Carlsson højtalere.
for en del år siden var jeg på en messe hvor Ole Lund Christensen demonstrerede hans 2X200W Gamuth forstærkersæt på et sæt Carlsson, jeg tror nok det var OA 52.3, og det lød ganske overbevisende.
Det var i øvrigt The girl from Ipanema af Astrud Gilberto, hvor Ole først spillede en cd aad masterede derefter en add.
Carlsson højtalerne gengav simpelthen super hvordan forskellene på de to masteringer var og den var markant.
De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
-
Mellemhjulet
Jeg går ud fra du har sat de der "tonbygler" til højeste dæmpning i diskanten, og ingen dæmpning for den til mellemtonen? Stig Carlsson fik engang hug af danske High Fidelity da de testede OA-51 modellen, den var alt for lys i diskanten. Det var måske dumt af dem at gå væk fra den mulighed der var på Sonab højttalerne med at man kunne dæmpe diskant området. Carlsson byggede jo sine højttalere til de havde ret frekvensgang i stuens lytteposition, hvis optagelsen eller forstærker havde et løft i diskanten, så måtte man bare bruge nogle gode tonekontroller. Han havde jo adgang til masterbånd fra egne optagelser, og også fra Bertil Alving formodes det.bjerager skrev: 27 jul 2026, 01:26 Det meste er bedre med den yamaha - måske bliver det en anelse klinisk i øvre mellemtone/top. Derfor også ønsket om at prøve med rør. De kan godt virke lidt lystklingende.
Anyway, det var jo så kun små forskelle på 1 til 1,5 db det giver. Jeg kan se der sidder i 1,2 og en 1,5 ohms modstand, så det giver 4 muligheder for dæmpning; 0, 1,2, 1,5 og 2,7 ohm. Hvis det så stadig er for lyst, ville jeg erstatte 1,5 ohms modstanden med en 2,7 ohm, det er hvad du har nu som max dæmpning, så det er en fin reference at kunne genbesøge, og så eksperimentere med værdien på 1,2 ohms modstandens plads indtil det var som ønsket.
Mine OA-14 var vildt meget for mørke, de stod med max dæmpning i diskanten. Så flyttede jeg "tonbyglerne" over til ingen dæmpning, stadig for mørke. Så tænkte jeg en gang kontaktrens af dem måske var på sin plads efter 55 års oxidering, det er jo ikke ligefrem forgyldte guldkontakter, og så var de alt for lyse uden dæmpning. Så røg de ned i medium dæmpning, og jeg har ikke tænkt på det siden.
-
Mellemhjulet
Imponerende du kan huske en demontration fra så mange år siden. John Larsen, som jo byggede Carlsson højttalerne fra 1982 frem til 2007, og dernæst fortsatte under eget navn med sine Larsen højttalere, var agent/importør eller sådan noget, for SiriuS forstærkene, og derefte også et stykke tid for GamuT, som det jo kom til at hedde efter Ole Lund Christensen solgte SiriuS navnet. Larsen brugte i slut 90'erne SiriuS forstærkere til at demonstrere Carlsson højttaler med, og fortsatte så med at demonstere sine Larsen højttalere med GamuT forstærkere løbende. Jeg vidste så ikke at Ole Lund Christensen brugte Carlsson den anden vej rundt. OA 52.3 kom i 2003, så det giver mening det var en GamuT forstærker.Dan63 skrev: 27 jul 2026, 13:27 ....for en del år siden var jeg på en messe hvor Ole Lund Christensen demonstrerede hans 2X200W Gamuth forstærkersæt på et sæt Carlsson, jeg tror nok det var OA 52.3, og det lød ganske overbevisende.
De bedste hilsner Dan
Selv skulle jeg jo havde noget andet end min rørforstærker til at styre mine Sonab og Larsen højttalere, og det blev så til en beskeden 100 watt version af SiriuS i stedet for, den gør det rigtig godt, og prisen er tilstrækkeligt langt nede til den passer til mit budget. Havde jo ikke regnet med jeg skulle have en anden forstærker. 200 watt versionerne koster 3 til 6 gange så meget brugt. Og nogle af pengene brugt på de store modeller er lidt lir. Min har en ret grim, men praktisk kasse. Ingen aluminiumsforplade, ingen form for tryk, men et lille stykke papir, a la to af de små frimærker man kunne få engang, med model, serie og spænding på. Den har dog WBT højttalere terminaler. De store modeller må have noget ekstra indeni selvfølgelig. Men der er også brugt penge på et kabinet med tyk aluminiums forplade, tryk og lidt gravering, og TO sæt WBT højttalerterminaler til en direkte udgang, og en til den med Zobel netværket. Men ellers samme grundide, og begge er dual mono. Tænker hvis det er godt nok til John Larsen, er det nok også godt nok til mig.