Hvidt akustikskum..?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.
Besvar
Nilau
Lokalitet: København Ø.

Hvidt akustikskum..?

Indlæg af Nilau »

Hej alle…
Jeg véd ikke om jeg kan spørge hér uden at komme i karambolage med Vintage-loven..?
Til mine gamle Martin Logan elektrostater (Sequel II) savner jeg lidt akustik-skum til at “blødgøre” bagsideudstrålingen en smule. Man kan få masser af typer, men de er altid sorte/mørk grå. Jeg skal have to plader/stykker på 50x100cm.
IMG_2120.jpeg
Længden er ikke så kritisk, men bredden må ikke overstige 50cm.
Pladerne skal monteres på væggen bag højttalerne.
Hvor dælen kan man få akustikskum i hvid farve??
Jeg har ikke brug for at skummet er ALT for effektivt. I virkeligheden er det egentligt mest diffusion jeg er ude efter, men jeg er ikke villig til at bruge 4-5 tusinde kroner (eller mere!) på et sådant projekt. Min påholdenhed animerer mig til at finde et produkt der kan det samme som high performance high end-sagerne, men naturligvis til en brøkdel af prisen!
Har iI nogen gode idéer eller forslag eller måske lidt rester liggende (af ét eller andet) som ville kunne bruges?

MVH.
Nilau
Østerbro, Kbh.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Hvidt akustikskum..?

Indlæg af Fredmarantz »

Emnet er da bestemt helt legit (synes jeg), men jeg har flyttet det til "andet vintageudstyr", som nok sammen med "Cafe og hygge" vil være de mest relevante fora.

Vh
Freddy
Brugeravatar
Helikon
Lokalitet: Randers

Hvidt akustikskum..?

Indlæg af Helikon »

Du kan lave en ramme i træ, eller alu for den sags skyld, hvor der er plads til en plade rockwool, den kan betrækkes med stof. Det kan også være en Troldtekt plade kan bruges. Ellers findes der Rockfon plader fra Rockwool der er beregnet til lyddæmpning, de er med en ret fast overflade oftest i hvid, ikke mere end et par cm tykke.
Mvh Niels
______________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Nilau

Hvidt akustikskum..?

Indlæg af Nilau »

Helikon skrev: 09 aug 2026, 09:20 Du kan lave en ramme i træ, eller alu for den sags skyld, hvor der er plads til en plade rockwool, den kan betrækkes med stof. Det kan også være en Troldtekt plade kan bruges. Ellers findes der Rockfon plader fra Rockwool der er beregnet til lyddæmpning, de er med en ret fast overflade oftest i hvid, ikke mere end et par cm tykke.
Hej Helikon…
Tak for svar og forslag.
Da jeg ikke har behov for decideret absorbtion, kunne Rockfon være et godt bud. Jeg kender ikke meget til deres produkter. Jeg går ud fra at Rockfon er LIDT dæmpende? Jeg søger en kaotisk diffusion og svag dæmpning!

Mvh. Niels L. (Nilau)
Poul
Lokalitet: Strandby

Hvidt akustikskum..?

Indlæg af Poul »

Hej Nilau.
Hvad med akustikpaneler med trælameller som dem her fra JemogFix?
De fås i mange størrelser og trætyper.
De har også nogle akustikpaneler i kork.
Bare et andet forslag :p
Venlig hilsen
Poul
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Nilau

Hvidt akustikskum..?

Indlæg af Nilau »

Poul skrev: 09 aug 2026, 21:06 Hej Nilau.
Hvad med akustikpaneler med trælameller som dem her fra JemogFix?
De fås i mange størrelser og trætyper.
De har også nogle akustikpaneler i kork.
Bare et andet forslag :p
Venlig hilsen
Poul
Godt bud, Poul! Tak…

MVH.
Nilau
Besvar