Peerless 20-3 selvbyg

Rosinen i pølseenden
Besvar
Brugeravatar
kj2005
Lokalitet: 2730 Herlev
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

..i forgårs kom et par palisander kasser til salg på DBA....de lignede trækasser fra BN-Elektronik (46,5 cm x 28 cm x 21,5 cm) fra engang 70'serne

...... jeg byggede simpelthen de to i 1971 som nu var til salg på DBA :shock: ....

Jeg kørte til Sjællands Odde .. hentede dem...hjem og åbne dem... men skuffelsen var stor .
Jeg havde forventet at se L825WG,G50MRC, og MT225HFC....trækasserne var 100% sikkert mine købt hos BN Elektronik...de var let genkendelige på palisander strukturen, men alle Peerless enheder var væk,....højtaleren lavet om til to-vejs med nogle ukendte enheder.

Jeg kunne godt tænke mig at sætte nogle enheder fra Peerless tilbage i kasserne. De gamle Peerless enheder var alle 4 Ohm

Jeg er rigtig ærgerlig over at "indmaden" havde forladt trækasserne, når nu jeg efter 55år igen står med teenage højttaler kasserne i hånden :'(

Jeg har spurgt en kammerat i Fredericia om han ligger inde med noget brugbart...

Følgende fra lager i bytte 2 x 10" Peerless L100WG , 2 x 1" Sinus diskanter NOS, 2 x Philips 160 diskanter og
flere evt betaling

Vh Kim
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Frontstof til Peerless 20-3 kit

Indlæg af kj2005 »

Kan man købe sort/gråstribet vintage stof nogen steder til et par Peerless højtalere som de viste?

Vh Kim
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless L825WG fundet

Indlæg af kj2005 »

Det kan godt betale sig at søge bredt efter stumper til elektronik og højttaler projekter på forskellige platforme...

... det med at finde højttaler enheder som blev produceret omkring 1970 kan godt være et problem....det viste sig at Facebook var det rigtige sted at søge.

...som en meget skuffet mand fandt ud af fulgte Peerless enhederne ikke med de gamle BN-Elektronik trækasser, og tankerne der opstod var , at det projekt med at finde Peerless enheder i god stand ville blive et kæmpe problem.....men...men

i dag lykkedes det at finde et par 8" Peerless L825WG i superstand. Eneste problem var en afkortet loddeterminal på den ene bas, men hvor både chassis', membraner og gummikanter ser meget fine ud. Næsten ikke til at forstå at enhederne er ca. 55 år gamle...gummikanterne er intakte :thumbsup:

Fra lageret lå der et par MT225HFC 2" papdiskanter som blev undersøgt , og at træerne ikke vokser ind i himlen viste det sig, at den ene havde 3,2 Ohm printet på membranen...hvor den anden (ældre) havde et print der sagde 4 Ohm... så der mangler stadig nogle brikker
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Håbet er at heldet fortsætter...så der forhåbentlig dukker flere Peerless enheder op til projektet... ventetiden er gået med at kigge på delefileret som Peerless leverede sammen med deres højttaler kit 20-3.

... ikke meget at gå efter, men to foto's fra nettet har foreløbig givet den vedhæftede diagram tegning.

Findes der en prof. tegning over delefilteret som indgik i Peerless' byggesæt ?... Det er ikke lykkedes at finde en original filter tegning fra Peerless fabrikken.

... er delefilter tegning ok?....efter de to foto's er + for G50MFC på denne måde?

EDIT

Det ser ud til at værdierne i viste diagram gælder for 8 Ohm's versionen ....dobbelt op for kondensatorerne i 4 Ohm's udgaven 48uF , 10uF, 10uF , 5uF og det halve for luftspolerne 0,3mH og 0,11mH ..og 12 Ohm for modstanden
Edge
Lokalitet: Midtjylland
Geografisk sted: Viborg

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af Edge »

Har også hentet guld i genbrug, fuld af Peerless enheder, dog 12" 4 ohm og oval mellemtone. Og et Gamma VLD 12 horn i hver.
20260812_114223.jpg
20260812_114155.jpg
20260812_114229.jpg
20260812_114237.jpg
Noget af Peerless du kan bruge? Gamma bliver her.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Til Peerless 20-3 projektet har jeg mulighed for at købe 2 styk Peerless G50MRC i 4 Ohm som er i orden for 150kr...

Prisen er god...men det er ikke helt godt da bassen er 6,7 Ohm DC....

Man kan jo sætte 3,9 Ohm i serie med en 4 Ohm's mellemtone , men hvordan går det med følsomhed osv...

Er der hjælp at hente på vintagehifi?

Vh Kim
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Edge skrev: 13 aug 2026, 14:33 Har også hentet guld i genbrug, fuld af Peerless enheder, dog 12" 4 ohm og oval mellemtone. Og et Gamma VLD 12 horn i hver.

Noget af Peerless du kan bruge? Gamma bliver her.
Pænt af dig Edge, men det er lige Peerless byggesæt 20-3 og de enheder som hørte til dette kit. :thumbsup:

Men ellers pæne Peerless højtalere du har

God dag

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Vedr. 20-3.. måske mellemtonen G50MRC fra Peerless skal polvendes, selvom det ikke så sådan ud

Når signalet møder en komponent drejer fasen 90 grader ...20-3 har et 12dB filter der drejer fasen 180 grader...
Når man forbinder bas og mellemtone ”plus til plus” og ”minus til minus” er lydbølgerne ved delefrekvensen 180 forskudt....
Når bas membranen bevæger sig ud, bevæger mellemtonen sig ind. Lydbølger i modfase udslukker hinanden og der opstår derfor huller i frekvensgangen....

Peerless 20-3 diagrammet så ok ud i forbindelse med mellemtonen...men efter lidt søgen rundt omkring viste to dårlige foto’s noget andet...

Fra filteret på tidl. foto’s indikerer de gule ledninger ”minus” og de røde ledninger ”plus” til de tre enheder....men på foto’et af mellemtonen G50MRC ses en svag rød prik + som har en gul ledning loddet på ...

...ser ud til mellemtonen er polvendt..... se gule cirkler
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

når Peerless G50MRC kommer hjem, er opgaven at udligne forskellen mellem 8 Ohm’s L825WG og 4 Ohm’s G50MRC ......uden data ligger L825WG nok omkring +- 87dB /1W/1M..er rent gætværk

.... mellemtonen spiller mindst 3dB højere (eller 6dB) , og gør man ikke noget vil delefrekvensen flytte sig en del...lig med dårlig lyd .......... må der en L-pad til ?...... to modstande kan give samme resultat... ”de grønne trådviklede” ødelægger normalt ikke lydbilledet.

..forsøger med en serie-modstand R1: 3,9R og en R2: 3,9R direkte på terminalerne på 4 Ohm G50MRC...giver ca 5,9 Ohm i impedans, og ca – 9,5dB dæmpning..
..... en 4 Ohm G50MRC har en del højere output, fordi den trækker dobbelt så meget strøm ved samme spænding....så der skal dæmpes
Bliver de 3,9R for meget...kan serie R1 2,2 Ohm parallel R2 10 Ohm give ca 5 Ohm impedans og ca – 5 dB dæmpning.

Hvis systemet skal klare 20 Watt må ”de grønne” gerne være 7 Watt

..har lånt mig til nogle MT25HFC ...én brændt af.... nogle 3,2 Ohm andre 3,5 Ohm og 3,7 Ohm...... og så dem der blev sorteret fra som måler Re 3,9 Ohm og 4,0 Ohm
...gad vide hvilken følsomhed en MT25HFC har? ...........

Til slut 4 Ohm filteret til Peerless 20-3
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Peerless 20-3 diagrammet så ok ud i forbindelse med mellemtonen...men efter lidt søgen rundt omkring viste to dårlige foto’s noget andet...

Fra filteret på tidl. foto’s indikerer de gule ledninger ”minus” og de røde ledninger ”plus” til de tre enheder....men på foto’et af mellemtonen G50MRC ses en svag rød prik + som har en gul ledning loddet på ...

...ser ud til mellemtonen er polvendt..... se gule cirkler
Nedenstående forklaring er viden udefra......

Peerless filteret i mit 20-3 kit kommer til at følge den oplysning!

Mellemtonen G50MRC i Peerless 20-3 kit skal ikke polvendes!

Citat:

"I Peerless kit 20-3 monteres bas og mellemtone plus til plus-siden af signalet. Den tekniske forklaring på, hvorfor Peerless har designet det sådan, og hvorfor det adskiller sig fra mange moderne parallelfiltre:

1. Filterets serielle natur styrer fasen.

I et standard parallelfilter (især 2. ordens 12 dB/oktav) opstår der et kraftigt fasedrej på 180 grader ved delefrekvensen. Derfor skal man polvende mellemtone eller diskant i de filtre , så man undgår de ikke udligner hinandens lyd.
Men i dette blandings filter/seriefilter deler enhederne "akustisk blødt" (ofte svarende til et 1. ordens 6 dB/oktav filter).
I et 1. ordens filter drejer fasen kun 90 grader. Når man lader både bas og mellemtone bevare samme polaritet... plus mod plus-strømvejen, opnår Peerless, at enhederne arbejder sammen i delefrekvensen i stedet for at modarbejde hinanden.

2. Mellemtonens placering i kredsløbet

Hvis man kigger på strømmens vej i diagrammet, ses en sjov detalje:
Signalet til Mellemtone (+) kommer fra Bas (-) via kondensatoren C2.

Fordi signalet til mellemtone-sektionen "tages" ud efter bassen, er der allerede sket en naturlig elektrisk tidsforsinkelse/fasedrejning i kredsløbet.
Peerless ingeniørerne i Søborg har indbygget denne fasekorrektion direkte i filterets topologi. Hvis man vender mellemtone-enheden om (så Minus blev Plus), ville man skabe et dybt "hul" i frekvensgangen lige midt i delefrekvens området (omkring 500-800 Hz), hvor bassen og mellemtonen ville udslukke hinandens lyd." Citat slut
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

De sidste enheder fra vest er kommet hjem....forventningen var et sæt gode brugte Peerless mellemtoner , men der kom 4 originale enheder fra Peerless' kit 20-3 i super god stand....sælger forærede mig diskanterne!

2 stk G50MRC og 2 stk MT25HFC med originale klæbe mærkater fra dengang....de ser præcis ud som mit kit fra 1971...føles lidt som om man har vundet i lotto.....der har ikke engang været loddet ledninger på terminalerne?

...basser har fået silikone pensel behandling på gummi ophænget.......nu er der så nogle diskanter i overskud...men pyt
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Peerless diskanter

Ved at søge efter frekvenskurver over Peerless diskanten MT25HFC fremkom følgende fra en svensk hjemmeside:
”Samt att 225 HFC är en av mycket få pappdiskanter som klara 20 kHz utan att blinka.”
Herefter en forklaring :

”MT225HFC optræder i Peerless' vintagehistorik, og forklaringen findes i de forskellige modelnumre, Peerless brugte til deres klassiske papkonus-diskanter.

Med størrelsen 58 x 58 mm står man højst sandsynligt med en Peerless MT20HFC (eller MT225HFC), som netop måler sådan over chassiskanten.
De to modeller forveksles ofte, da de ligner hinanden til forveksling med den lille karakteristiske støvhætte af aluminium i midten:

Forskellen på de to diskanterPeerless MT25HFC: Dette er den "store" udgave. "25" refererer til membranens diameter (cirka 2,5 tommer), hvilket giver et ydre firkantet chassis på 65 mm x 65 mm.

Peerless MT20HFC / MT225HFC: Dette er den "lille" udgave. "20" (eller 225) indikerer en mindre membran (2 eller 2,25 tommer), hvilket resulterer i det mere kompakte chassis på præcis 58 mm x 58 mm.

20-3 kittet indeholder en G50MRC kuppel-mellemtone (5 tommer / 12,7 cm) som dækker mellemtoneområdet højt oppe i frekvens. Da G50MRC gengiver frekvenser så højt oppe, var det ikke nødvendigt for Peerless at benytte en MT25HFC-diskant, som har lavere egenresonans. De kunne nøjes med den lille MT20HFC, som har en anelse bedre spredning oppe i de øverste frekvenser, fordi membranen er mindre.

Peerless 20-3 kit blev løbende ændret efter tilgængelighed på fabrikken i Danmark, og begge diskanter har historisk set været brugt i 20-serien.
De mindre 58 mm diskanter er temmelig berømte fra svenske Carlsson- og Sonab-højttalere som OA-5, OA-14 og OD-11.”

..... kurveblad over MT20 - og MT25HFC

EDIT

Peerless MT20HFC specifikation:
følsomhed ~90dB/W/m , frekvensområde 2.000 - 14.000Hz, fs: ca. 1.200 - 1.400 Hz, imp. 8 Ohm - 16 Ohm

Peerless MT25HFC specifikation:
følsomhed ~91-92dB/W/m, frekvensområde 1.500 - 20.000Hz, fs: ca.900 - 1.000 Hz, imp. 4 - 8 -16 Ohm

Alnico konusdiskanter med papirmembran..en ultralet centerdome i aluminium (som vejer 0,010 gram).
MT25HFC kan tåle omkring 1 Watt uden filter...ved 12dB/oktav filtre og delefrekvens på 4 kHz kan MT25HFC tåle omkring 30 Watt RMS.
Senest rettet af kj2005 20 aug 2026, 10:52, rettet i alt 1 gang.
Dan63
Lokalitet: Brøndby Strand

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af Dan63 »

Hej Kim.

Nu kan jeg ikke lige se de billeder du har lagt ind, men jeg har haft et sæt Peerless diskanter med hesteskomagnet. Disse havde en mørk centerdome, hvilket materiale de var lavet af ved jeg ikke.
Som jeg husker det spillede de ganske ok især i sammenligning med de Seas 2" diskanter der var i et sæt Sony højtalere jeg havde dengang baseret på Seas 202 kitet.
Efter min mening var Seas'en en elendig diskant.

Spændende at du sådan kan få genskabt ungdommens højtaler!

Held og lykke med at få dem helt færdiggjort!

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Dan63 skrev: 20 aug 2026, 10:18 Hej Kim.

Nu kan jeg ikke lige se de billeder du har lagt ind, men jeg har haft et sæt Peerless diskanter med hesteskomagnet. Disse havde en mørk centerdome, hvilket materiale de var lavet af ved jeg ikke.
Som jeg husker det spillede de ganske ok især i sammenligning med de Seas 2" diskanter der var i et sæt Sony højtalere jeg havde dengang baseret på Seas 202 kitet.
Efter min mening var Seas'en en elendig diskant.

Spændende at du sådan kan få genskabt ungdommens højtaler!

Held og lykke med at få dem helt færdiggjort!

De bedste hilsner Dan
Hej Dan

Tak for de hyggelige ord :thumbsup:

Det er præcis de Peerless diskanter med hestesko magnet og mørk centerdome det handler om. Ved at grave lidt i fortiden, har flere specifikationer fra Peerless overrasket mig.

At MT20HFC og MT225HFC var mindre diskanter med målene 58 mm x 58 mm, og med andre data end end MT25HFC der fysisk måler 65 mm x 65 mm var nyt for mig.
At den sorte centerdome er en aluminium-dome med en vægt på 0,01 gram, der formår at gengive frekvenser op over 18.000 Hz var også nyt for mig....ikke at det får nogen som helst betydning, da min hørelse falder af efter 10.500Hz...men rart at kunne sætte et flag for Peerless i den sammenhæng!

Et lidt specielt filter hvor både seriel- og parallelfilter teknik indgår....plus en betydelig bedre kvalitet for mellemtonen end jeg huskede G50MRC at være...L825WG er bare en god bas i et lukket system.

Det har været noget af en tanke-tur på "memory lane" , men sjovt at gense enhederne og mine gamle trækasser.. :p

Det uoriginale bliver nok delefilteret, som jeg tænker at fremstille i glasfiber, i stedet for de originale som var pertinax printplade.... men pertinax printplade er ok og kunne sagtens fungere

Venlig hilsen

Kim
Senest rettet af kj2005 20 aug 2026, 13:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
Kontakt:

Peerless 20-3 selvbyg

Indlæg af kj2005 »

Delefilteret til 20-3 fremstilles med 2 mm rørnitter/m.krave og punkt til punkt ledningsføring.... 0,7mm Ø tråd fra tidligere projekter anvendes.

.... heldet følger 20-3 projektet: Et par Peerless logo skilte købt og lå i postkassen....

Der skal nye frontplader til...8" bassen skal placeres i centerlinjen af 26.4 cm ~ 13,2 cm..
5" mellemtonen bliver rykket 2 cm væk fra centeraksen sammen med diskanten, og højttalerne bliver spejlede.
Besvar