Gravitationsproblem…

Analog når det bedst
Besvar
Nilau
Lokalitet: København Ø.

Gravitationsproblem…

Indlæg af Nilau »

IMG_2156.jpeg
Hej alle…
Jeg har et tilbagevendende problem med tyngdekraften. Mit tonearmskabel på én af mine tonearme falder simpelthen ud. Det sidder med et lille DIN-stik op i tonearmen (nedefra). (Micro Seiki MA-505 mk.III). Selvom det tilsyneladende sidder fast ender det en gang imellem med at kablet falder ud/ned. Det lander altid lige ned i et kabelinferno bag mit stereogrej. Og der er næsten kun adgang for en akrobat med autorisation. Tyngdekraften, og den er kraftig, da jeg bor i stueetagen, hiver simpelthen kablet ud efter en vis tid. ;-)
Hvad kan jeg gøre for at sikre at kablet bliver på sin plads i tonearmen? Findes der en særlig clips netop til dette formål? Jeg har prøvet med G-tape, men det er både grimt og uvirksomt i længden.
Kender i problemet? Hvad ville I gøre i denne forfærdelige situation…?
Nogen bud?

Jeg vedlægger et lille billede for at illustrere situationen. Armbasen “svæver i luften” på en Micro Seiki pladespiller, så kablet falder altid direkte ned i det svært tilgængelige kabelhelvede..!

MVH.
Niels L. (Nilau)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
isle
Lokalitet: Esbjerg

Gravitationsproblem…

Indlæg af isle »

Jeg har gode erfaringer med en kile, en meget spids tandstik , ind i siden, mellem stik og den faste del.
Brugeravatar
Elway
Lokalitet: Aalborg

Gravitationsproblem…

Indlæg af Elway »

Jeg ville bare sætte en lille "krog", kabeldims eller andet bag på hylden. Den vil så kunne tage det meste af vægten af kablet.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
trikker
Lokalitet: Viborg
Geografisk sted: Foran højtalerne

Gravitationsproblem…

Indlæg af trikker »

Er der plads til sådan en her på hver side af armen.?
Og så stram elastik imellem. Faktisk lidt ligesom pro jekt de ophænger deres motorer i nogle modeller.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Nilau
Lokalitet: København Ø.

Gravitationsproblem…

Indlæg af Nilau »

isle skrev: 30 aug 2026, 10:58 Jeg har gode erfaringer med en kile, en meget spids tandstik , ind i siden, mellem stik og den faste del.

Tak…det lyder meget godt, men jeg ville nødig bruge kun en enkelt kile. Selve stikket ville blive “skævt” og alle pins skulle gerne sidde helt ens i hunstikket (med kablet).
Tre kiler må være et minimum for en god fordeling…
Jeg går i tænkeboks igen…

MVH.
Niels L.
Brugeravatar
Struktør
Lokalitet: Thyregod
Geografisk sted: Midtjylland

Gravitationsproblem…

Indlæg af Struktør »

Hvad med et spændebånd, måske med gummibånd mellem stikket og spændebånd, og udover dette et bredere spændebånd igen med gummibånd?
Mvh
Birger
Besvar