Restaurering af Luxman 58A trækabinet

Alt om GDS

Re: Restaurering af Luxman 58A trækabinet

Indlægaf Sorenki » søn 19. feb 2012 21:31

r-l-b skrev:jeg tror ikke den er så tyk - men med farvestifter - enten oliekridt eller gamle brune tusser kan man komme langt - patina i begrænset omfang er vel ok

jeg gav selv en tudse for min 50a i god serviceret stand - men sidst jeg så den herhjemme i flot stand stod der 2000 på prislappen ....

jeg har enkelte gange brugt akvarel med godt resultat, se selv:

før:
Billede
efter:
Billede
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf MDA » søn 19. feb 2012 22:21

Lasse kan du komme til at se hvor tyk fineren er?
Billed nr. 2 i dit første indlæg, har du det i en større format?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Lasse » man 20. feb 2012 00:30

MDA skrev:Lasse kan du komme til at se hvor tyk fineren er?
Billed nr. 2 i dit første indlæg, har du det i en større format?

Jeg hars vært ved at vurdere hvor tyk den er da jeg ikke har så meget at sammenligne med men måske man kan se det lidt bedre på disse billeder.

Billede

Billede

Lig iøvrigt mærke til at luftindtaget ser anderledes ud på min end de andre vi har set billeder af. 4 små istedet for èt stort. Nogen der ved hvorfor dette kan være?

Det er især denne skade på nedste billede som motiverer mig til at få gjort noget ved det kosmetiske. Troede i starten at jeg ville vende mig til det men jeg må indrømme at de piner mig hver gang jeg ser på den.. Den er jo såååå flot og så lige ahhh!! lige der hvor den er allerflottest.. Den fortjener bedre :cool1:

Jeg fortsætter min research lidt endnu men det ender nok med at jeg forhåbentlig finder en fagmand der kan trylle med træ og som dermed kan bringe den tilbage til sin oprindelige tilstand. :OLO:
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf msg1979 » man 20. feb 2012 00:39

De indtag har L-55´eren!
http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/luxman/55.jpg
http://lh6.ggpht.com/_XEBP6dPdIsk/Sab-j ... a%201s.jpg

Du kan godt kitte de mærker ud så det bliver pænt når den bliver poleret op.

Min L-58 virker noget mere mørk i træet sjovt nok, ikke så meget rød.. Måske bare billedet der snyder
msg1979

Lokalitet: Odense

Indlægaf Lasse » man 20. feb 2012 00:45

santashooter skrev:
r-l-b skrev:jeg tror ikke den er så tyk - men med farvestifter - enten oliekridt eller gamle brune tusser kan man komme langt - patina i begrænset omfang er vel ok

jeg gav selv en tudse for min 50a i god serviceret stand - men sidst jeg så den herhjemme i flot stand stod der 2000 på prislappen ....

jeg har enkelte gange brugt akvarel med godt resultat, se selv:

før:
Billede
efter:
Billede

Maler du bare med almindelig brun akvarel farve? Hvor tyk/tynd blanding bruger du?

Flot Kasettebåndoptager iøvrigt! Hvilken model?

Er pt. selv ved at byde på en CT-F9191 som ville passe godt sammen med min SA-9100..
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf Lasse » man 20. feb 2012 00:52

msg1979 skrev:De indtag har L-55´eren!
http://lh6.ggpht.com/_XEBP6dPdIsk/Sab-j ... 01s.jpg'''

Hmm.. Er det så en bastard jeg har.. altså en L58 i en L55 kasse?

Godt at høre :p Hvad ville du bruge til at kitte disse mærker ud inden polering?

Min L-58 virker noget mere mørk i træet sjovt nok, ikke så meget rød.. Måske bare billedet der snyder
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf msg1979 » man 20. feb 2012 01:09

Lasse skrev:
msg1979 skrev:De indtag har L-55´eren!
http://lh6.ggpht.com/_XEBP6dPdIsk/Sab-j ... 01s.jpg'''

Hmm.. Er det så en bastard jeg har.. altså en L58 i en L55 kasse?

Godt at høre :p Hvad ville du bruge til at kitte disse mærker ud inden polering?

Kan være der er skiftet kasse, eller endnu værre metalfront, så der gemmer sig en 55´er indenunder :shock:
:D
msg1979

Indlægaf MDA » man 20. feb 2012 01:10

Det er ikke nemt at se ud fra de billeder :(

Nå men anyways, så er det ikke ægte finer som Luxman brugte på deres kabinetter (ihvertfald ikke dem som jeg kender til)
Da det er kunst finer kan du ikke bare regne med at det er 0.6mm tykt som ellers er den normale tykkelse på finer, på feks. højttalerne på Mcintosh XR serien er deres finer tyndt som papir.

Uden at skulle lyde som en gammel ræv med livslangs erfaring med finer så har jeg rodet en del med finer, har bygget nogle kabinetter til nogle af mine Luxman ting, og jeg fik i tidernes morgen fat i noget kunst Rio Palisander finer, for idag er det UMULIGT at skaffe ÆGTE Rio Palisander finer, og da det alligevel er kunst finer som er brugt fra fabrikkens side, var jeg jo tro mod originaliteten :lol:

Hvis du ikke selv er tryg ved finer arbejde, så ville jeg finde en dygtig håndværker som kan deres kram, til at fikse dit kabinet, for det ville være sejt hvis du fik din L58A fulgt helt til dørs.
Skulle du feks. få mod til at finer den om, vil jeg og sikker også andre meget gerne hjælpe til fra siden linjen, i det omfang jeg nu engang kan.

Jeg har selv en L-45A og en L-58A heldigvis er de begge i flotte træ kabinetter, glæder mig til julemanden kommer forbi med en L-55A :Skor:
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf msg1979 » man 20. feb 2012 01:21

MDA skrev:Det er ikke nemt at se ud fra de billeder :(

Nå men anyways, så er det ikke ægte finer som Luxman brugte på deres kabinetter (ihvertfald ikke dem som jeg kender til)
Da det er kunst finer kan du ikke bare regne med at det er 0.6mm tykt som ellers er den normale tykkelse på finer, på feks. højttalerne på Mcintosh XR serien er deres finer tyndt som papir.

Uden at skulle lyde som en gammel ræv med livslangs erfaring med finer så har jeg rodet en del med finer, har bygget nogle kabinetter til nogle af mine Luxman ting, og jeg fik i tidernes morgen fat i noget kunst Rio Palisander finer, for idag er det UMULIGT at skaffe ÆGTE Rio Palisander finer, og da det alligevel er kunst finer som er brugt fra fabrikkens side, var jeg jo tro mod originaliteten :lol:

Hvis du ikke selv er tryg ved finer arbejde, så ville jeg finde en dygtig håndværker som kan deres kram, til at fikse dit kabinet, for det ville være sejt hvis du fik din L58A fulgt helt til dørs.
Skulle du feks. få mod til at finer den om, vil jeg og sikker også andre meget gerne hjælpe til fra siden linjen, i det omfang jeg nu engang kan.

Jeg har selv en L-45A og en L-58A heldigvis er de begge i flotte træ kabinetter, glæder mig til julemanden kommer forbi med en L-55A :Skor:

Har L-58´eren ikke netop rigtigt træ finer som en af de eneste?
Kan du ikke sende mig nummeret til den julemand? :)
msg1979

Indlægaf MDA » man 20. feb 2012 01:26

msg1979 skrev:Har L-58´eren ikke netop rigtigt træ finer som en af de eneste?

Det er jeg 99.99% sikker på at det ikke er.

NEJ, julemanden skal forbi mig først inden jeg gir nummeret til nogle, jeg har åbenbart ikke været sød for han har endnu ikke været forbi med en L55A :Skor: :lol: :p
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf msg1979 » man 20. feb 2012 01:35

MDA skrev:
msg1979 skrev:Har L-58´eren ikke netop rigtigt træ finer som en af de eneste?

Det er jeg 99.99% sikker på at det ikke er.

NEJ, julemanden skal forbi mig først inden jeg gir nummeret til nogle, jeg har åbenbart ikke været sød for han har endnu ikke været forbi med en L55A :Skor: :lol: :p

Hvad måtte du slippe til julemanden? :)
msg1979

Indlægaf MDA » man 20. feb 2012 01:45

Kun en ønske seddel, det sikkert derfor han ikke er kommet forbi :lol: :p
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf r-l-b » man 20. feb 2012 01:48

det er hundrede procent rigtig finér på kassen på L-58a - det har jeg fået bekræftet af min kamerat der restaurerer antikke møbler

min L-58a har i øvrigt også 4 udluftnings huller og ikke et stort

Det kan der være flere grunde til - al luxman produktion var jo outsourcet til div fabrikker i Japan og så tog man hvad man havde på lager - eller man fandt ud af at lave den samme kasse til 55,58 og 68eren
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf MDA » man 20. feb 2012 01:54

r-l-b skrev:det er hundrede procent rigtig finér på kassen på L-58a - det har jeg fået bekræftet af min kamerat der restaurerer antikke møbler

Har fået af vide af en træmand som bla. sælger finer at det ikke var ægte, samme om kabinettet på en M-4000A
Jeg vil i glædens tro håbe min kilde har taget fejl, da ægte er fedest.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf msg1979 » man 20. feb 2012 01:58

MDA skrev:
r-l-b skrev:det er hundrede procent rigtig finér på kassen på L-58a - det har jeg fået bekræftet af min kamerat der restaurerer antikke møbler

Har fået af vide af en træmand som bla. sælger finer at det ikke var ægte, samme om kabinettet på en M-4000A
Jeg vil i glædens tro håbe min kilde har taget fejl, da ægte er fedest.

De fleste luxman jeg har haft hjemme har haft noget plastik lignende finer, men ikke L58´eren, Det virker absolut som rigtig finér
msg1979

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage