Skal disse drenge reddes?

Rosinen i pølseenden

Re: Skal disse drenge reddes?

Indlægaf MDA » søn 1. apr 2012 13:56

KlausM skrev:Jeg kan også varmt anbefale Jantzen Cross Cap, rigtig gode til prisen, bruger dem i alle mine højttaler restaureringer.

Mvh Klaus

Er der ikke forskellige typer at kondensatore i et delefilter, eller bruger i/man bare feks. Jantzen Cross Cap over hele linjen på delefilteret?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Captain Phoenix » søn 1. apr 2012 14:18

MDA skrev:Er der ikke forskellige typer at kondensatore i et delefilter, eller bruger i/man bare feks. Jantzen Cross Cap over hele linjen på delefilteret?

Det kommer (for mig) an på om de pågældende kondensatorer sidder i serie eller parallelt med højttalerenhederne:

Hvis kondensatoren sidder i serie med en enhed, skal signalet gå gennem kondensatoren, før det (via enheden) når dine ører. Her er både kondensatorens værdi og dens "elektroakustiske" egenskaber vigtige.
Værdien (der ændres med alderen for f.eks. elektrolytkondensatorer) afgør om der deles ved den rette frekvens.
De elektroakustiske egenskaber handler om hvad der sker med signalet (betoning, forværængning o.l.) når det passerer gennem kondensatoren.
Til disse serie-kondensatorer bruger jeg f.eks. Jantzen Cross Caps (eller andre "audiofile" typer).

Hvis kondensatoren sidder parallelt med enheden har den som funktion at afkoble noget af signalet fra enheden (ved f.eks. gennnem en modstand at lede det fra plus til minus). Her det værdien, der er afgørende (og ikke det elektroakustiske, da signalet gennem kondensatoren ikke går til enheden).
Til disse parallel-kondensatorer kan man fint bruge almindelige, bipolære kondensatorer med den rette værdi. Det er typisk billigere end at bruge "audiofile" over det hele.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf KlausM » søn 1. apr 2012 14:19

Ideelt set ja, men de større afkoblings kondensatorer til fx bassen bliver meget dyre i filmtyper, så her anvender jeg oftest elektrolytter, fx 50 uF kondensatoren i dette delefilter, mens jeg ville vælge filmtyper til de to på 4 og 30 uF:

Billede

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM søn 1. apr 2012 15:14, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf MDA » søn 1. apr 2012 15:03

Tak for god info, så blev man det klogere også på sådan en helligdag :lol:
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf j3n2 » søn 1. apr 2012 16:32

Jeg har testet kondensatorer, men kom ikke frem til noget jeg ville kunne udpege i en blindtest.
Jeg har prøvet med bipolare elektrolytkondensator af glatfolie typen, mcs_5's 2kroners mkt, janzen, pca og russiske pio.. Mine tests har dog ikke været super videnskabelige, men priserne har været til at måle på.. ;-)
j3n2

Geografisk sted: viborg

Indlægaf mickr » man 2. apr 2012 00:28

Tak til alle der har bidraget med kompetente indspark.

Nu har jeg skilt de to diskanter ad og de ser altså lidt anderledes ud en dem i linker til. Mine har ikke en gennemsigtig "membran" eller hvad sådan en nu hedder? og der sidder heller ikke noget sort stykke stof eller filt eller hvad det nu er foran. Jeg vil prøve at tage et par billeder i morgen.

Jeg er godt klar over at der formentlig skal skiftes nogle komponenter i delefiltret. Jeg er imidlertid lidt usikker på om det mest er Jensenkondensatorerne der skal skiftes eller også de små grønne dimser (som jeg ikke ved hvad er)

Det ser jo desværre ikke ud til at jeg kan finde en makker til den originale basenhed. Det betyder vel at jeg skal finde to 6,5" basenheder der kan fungere som afløsere, indtil den rigtige dukker op i en genbrugsbutik eller noget. Hvad vil I anbefale at jeg prøver?

Tak for hjælpen - jeg beklager min uvidenhed :oops:
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Indlægaf MDA » man 2. apr 2012 00:35

Det er Jensen kondensatorene som skal skiftes, hvis de er uden for spec.
Jeg er selv i gang med et sæt JBL og mine holder sig inden for Spec. så dem skifter jeg ikke, men da der bliver snakket så meget godt om at få dem skiftet, samt det hele er skilt af, så vil jeg alligevel teste om de der Jantzen er noget der dur :)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf mcs_5 » man 2. apr 2012 00:36

mickr skrev:Jeg er godt klar over at der formentlig skal skiftes nogle komponenter i delefiltret. Jeg er imidlertid lidt usikker på om det mest er Jensenkondensatorerne der skal skiftes eller også de små grønne dimser (som jeg ikke ved hvad er)

De grønne dimser er modstande, og de fejler sikkert ikke noget. Jensen lytterne har måske passeret sidste salgsdag.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf MDA » man 2. apr 2012 00:38

Captain Phoenix skrev:Grafen nedenfor viser forskellen mellem gengivelsen med de 35 år gamle kondensatorer (blå) og nye Jantzen (rød).
Billede
Ud over luftigheden (der ikke ses af det "primitive" sinus-sweep, men høres ved mere komplekse signaler = musik) er frekvensgangen mere linær og puklen ved 3kHz er væk. Niveauet over 8 kHz er desuden også løftet.
Som det ses falder Philips-diskanten af over 17 kHz, men som du skriver er det et mindre problem - der er alligevel ikke meget brugbart signal deroppe.

Var de gamle kondensatore testet inden grafen blev lavet?
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf mickr » lør 28. apr 2012 00:45

Min far døde så lige pludselig, og dermed også denne tråd...

Jeg er imidlertid tilbage i rillen, og nu skal der altså ske noget. Det synes min datter også.

Mine diskantenheder ser sådan her ud:

medfront.jpg

udenfront.jpg

De har altså ikke den der gennemsigtige membran og et stykke filt foran. Jeg har jo kun en der dur, så jeg vil meget gerne tage imod de generøse tilbud der kom tidligere i tråden om et sæt matchende, med gennemsigtig membran, og filtstykke foran, eller ej.

Med det problem løst, skal jeg jo så have fundet mig et par matchende basenheder som afløsere for den ene velfungerende Peerless B65WG (8 Ohm) som jeg desværre ikke har kunnet finde en makker til. Hvad vil I kloge hoveder anbefale at jeg går på jagt efter?

For god ordens skyld: Jeg er stadig bevidst om at der skal skiftes en kondensator i delefiltret, men det tager vi når jeg kommer lidt længere i projektet.

På forhånd tak for hjælp
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf KlausM » lør 28. apr 2012 08:49

Den på qxl til en tier er ikke solgt, nu med auktionsslut 1/5:

http://www.qxl.dk/pris/hi-fi-tv-video/hi-fi--surround/hjttalere/philips-dome/v/an655196074/

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf mickr » søn 29. apr 2012 05:12

KlausM skrev:Den på qxl til en tier er ikke solgt, nu med auktionsslut 1/5:

http://www.qxl.dk/pris/hi-fi-tv-video/hi-fi--surround/hjttalere/philips-dome/v/an655196074/

Mvh Klaus

Jo men jeg vil nu helst have to ens, og min er en lidt anden version, med mindre jeg tager fejl :)
Brugeravatar
mickr

Indlægaf KlausM » søn 29. apr 2012 08:42

Jeg er ikke bekendt med at der findes forskellige versioner af Philips AD0160, ud over 4 hhv 8 Ohm.

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf X-ray » søn 29. apr 2012 08:54

KlausM skrev:Jeg er ikke bekendt med at der findes forskellige versioner af Philips AD0160, ud over 4 hhv 8 Ohm.
Mvh Klaus

"mickr"s AD160 har ikke den dér "sorte plet" inde på membranen.... ;) - som den i ann. :!:
Som jeg lige husker det - så har Tandbergs AD160 modeller også altid den plet!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf KlausM » søn 29. apr 2012 09:22

Er det ikke noget under membranen på magnet polen, som man kan kun kan se gennem en klar membran?

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere