December-formiddag med solen ind ad vinduerne.
Fruen på golfbanen med veninderne (ja - skørt i 3 gr. og hård vind, men så shopper hun da ikke sko så længe...).
Bonusdatteren flyttet hjemmefra i sidste uge - og den førstfødte kommer først til far-og-søn frokost senere.
Øllerne på verandaen har endda den helt rigtige temperatur!
Det er det helt perfekte tidspunkt at snurre en LP, der landede forleden - og give den godt med volumen.
Den kom hele vejen fra Japan (uden told-gebyr

).
Og før det kom den hele vejen fra Svinget 14 først på Amager, hvor én af musikerne boede
waaay back i 1962.
Det er denne her:
BrewMooreInEurope.jpg
Jeg har været på jagt efter den længe - og helst i den oprindelige udgave, som kendere og jazz-afficionados straks vil se, at dette
ikke er (den har farve-cover foto).
Dette er et japansk genoptryk - hvilket har den fordel, at så bliver der råd til julegaver i år. Og noget at spise resten af måneden… (Clemens mener at org.-udgaven skal koste 4500,-

).
Men musikken er den samme - og i super kvalitet både musikalsk, presningen (tak Japan) og optage-teknisk. Atter en anledning til at konstatere, hvor gode optagelser, der - med de rette folk - kunne laves i 1960'erne.
Musikken er Bebop-jazz (eller "Bop") - spillet af lokale folk: Bent Axen, NHØP (16 år!!!), William Schiöpffe og Louis Hjulmand med 3 internationale saxofonister, der i starten af 1960'er boede eller opholdt sig i det danske jazz-miljø: Brew Moore, Sahib Shihab og Lasse Gulin. Og Erik Wiedemann - Danmarks første doktor i jazz - har skrevet covernoter.
Så ud over at det er dejlig musik at lytte til, er det også et dokumentarisk
snap-shot af den historie og de musikere, der satte København på det (jazz-)musikalske verdenskort. Og dermed banede vejen for at store navne som Dexter, Webster m.fl. havde København/Danmark som base i mange år - og senere bl.a. Thad Jones som kapelmester for DR BigBand (hvormed jeg faldt for
jazzen).
Nå - nostalgi nok for nu. I 1962 var jeg 3 år, legede i en sandkasse i Rødovre - og anede ikke en pind om alt dette
Men LP'er er jo en fin mulighed for at indhente lidt musikhistorie fra her i nærheden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.