Dali 8

Rosinen i pølseenden

Dali 8

Indlægaf Hackenberg » søn 19. jun 2016 16:48

Nu er det endelig lykkes mig at få et sæt pæne Dali 8.
Der er bestemt ikke mit første sæt, faktisk mit tredie, men de andre har haft meget grimme og ødelagte kabinetter i bøg. Mit nye sæt er i palisander (rosewood).

Udfordring no. 1: Fineren er meget bleg på nogle sider og på toppene. Hvad gør men ved det? Slibning er næsten udelukket da fineren kun er 0,3mm tyk. Bejdse?

Udfordring no. 2: Sættet blev testet i High Fidelity en gang i '86 eller '87 tror jeg. Hvem kan skaffe den test?

Bortset fra det er det "bare" at få skiftet kanter på fire fede Peerless basser og to SEAS mellemtoner. Det har jeg allerede gjort på den enheder jeg har fra de foregående to sæt "grimrianner".

Fotos følger.

Glæder mig til 80 litter vellyd i pæne kasser. Det er altid rart med pæne kasser! ;)
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Dali 8

Indlægaf Klausen » søn 19. jun 2016 17:19

Tillykke med dem har selv et sæt der skal have nye kanter som har stået på lager et ½ år tid, indtil jeg får tid til at forsøge mig med det.
Kedelig at de bruger så tyndt finer, bejdse er vel det nemmeste.
Brugeravatar
Klausen

Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Indlægaf snod » søn 19. jun 2016 17:25

Hackenberg skrev:Udfordring no. 2: Sættet blev testet i High Fidelity en gang i '86 eller '87 tror jeg. Hvem kan skaffe den test?

Det kan jeg!
Dali 8.pdf

Dali 8 2.pdf

Dali 8 3.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Hackenberg » man 20. jun 2016 08:20

Tusinde tak for artiklen.
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf DJ Poul O » man 20. jun 2016 11:10

Palisander synes jeg det er synd ar bejse. Hvis det er blevet lysnet er det tørret ud og trænger til olie. De retro butikker her i Viborg jeg kender bruger "hvid vaselineolie". Jeg har også gode erfaringer med det. Om fineren sidder på et bord eller højttaler gør vist ikke den store forskel. Husk at rens godt inden behandlig.
Brugeravatar
DJ Poul O

Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Indlægaf Hackenberg » tors 23. jun 2016 09:10

Er det bare mig eller er det en noget mangelfuld test?
Jeg kan se en omskifter bag på den testede højttaler. dens funktion er ikke beskrevet eller målt. Funktionens indflydelse på lyden er heller ikke beskrevet.
Målingerne af frekvensgangen afslører at der er et lavpasfilter på Audax-domen. Det er der ikke på de sæt jeg har. Her spiller den, i øvrigt udemærkede diskant, hele vejen op.
Jeg glæder mig til at få samlet dem og lyttet dem op mod testen.

Billede0189[1].jpg

Her er meget at gå i gang med.

Billede0193[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Hackenberg tors 23. jun 2016 12:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf Casper » tors 23. jun 2016 11:10

Ang. fineren: hvis palisanderen er blevet solbleget på den ene side, men ikke den anden, så tror jeg næppe, at det er et spørgsmål om olie. I hvert fald ikke hvis solblegningen skal ophæves og palisanderen igen skal matche den oprindelige farve. Så vidt jeg ved er der ingen kur mod stedvis solbleget palisander (en ensartet solblegning er at foretrække, da den er noget nemmere at arbejde med). Man ser det ofte på palisanderskriveborde fra den tid; på det sted hvor man ofte ville have sit skriveunderlag liggende er der altid markant mørkere end på resten af overfladen. Virkelig kontrastfyldt. Og umiddelbart ville mit gæt være, at det må kræve en eller anden slags indfarvning (bejdse), hvis de to steder skal matche hinanden igen. Men det ville jeg ikke turde af frygt for at komme til at farve pletten med den oprindelige palisanderglød også og så er man lige vidt. Farverne skal graduere usynligt over i hinanden, og det må kræve en kunstner af Hammerhøj'ske dimensioner for at kunne dét. Tror jeg. I må rette mig, hvis jeg tager fejl.

Sandpapir er nok udelukket med så tynd en finer. Men du kan godt slibe meget lidt og meget skånsomt med den hårdføre side på en alm. opvaskesvamp. Det ville være mit bedste bud. Vand, sæbe og så prøve at skure al skidtet af. Evt. af flere omgange. Og derefter ny svamp og forsøge at massere olie ned i fineren - igen med den hårdføre side. Og igen af flere omgange. Så har man i hvert fald ikke gjort noget galt, og så kan man tage bestik af hvor tæt på man er kommet den anden palisanderglød og evt. vælge en ny fremgangsmåde derfra.
Casper

Lokalitet: Kbh

Indlægaf Hackenberg » tors 23. jun 2016 12:22

Tak for d. o. Jeg får en øvet til at hjælpe mig med den metode.
Brugeravatar
Hackenberg

Tilbage til Højttalere