JBL L25 Prima

Rosinen i pølseenden

JBL L25 Prima

Indlægaf mrdo » tors 11. aug 2016 19:54

Jeg har fået mig i nogle JBL L25 Prima, som dog trænger til en del før de kan spille. Ophæng er i laser på wooferne (som er L125a) og skal skiftes. Diskanterne (LE25) ser hele ud, men har ikke hørt dem eller haft dem ude endnu. Nogen der kan hjælpe med erfaring med gamle LE25 enheder?

Kabinetterne på Prima L25 er som taget ud af en Austin Powers film og i riflet plast - se nedenfor. Mine var oprindelig indfarvede hvide men er noget mere gullige i dag. Hvis det var et havemøbel ville jeg bruger wienerkalk men nogen der har bedre forslag? Der er masser bagside / underside hvor forskellige rengøringsløsninger kan testes.

Sidste spørgsmål... Er der nogen der har hørt denne model og kan dele oplevelsen? Hvordan lyder de? Eller er enhederne bedre tjent i nogle helt andre kasser?

IMG_6523.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af mrdo tors 11. aug 2016 20:29, rettet i alt 2 gange.
mrdo

Lokalitet: København

Re: JBL L25 Prima

Indlægaf KlausM » tors 11. aug 2016 20:06

Harvey har et sæt, han har sat i stand:

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=7910#p69916

Dine er jo vildt velholdte ift Harvey's

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf mrdo » tors 11. aug 2016 20:14

KlausM skrev:Harvey har et sæt, han har sat i stand:
Mvh Klaus

Fantastisk - synes ellers jeg havde ledt og ledt efter erfaringen med dem. Håber netop jeg kan slippe noget lettere omkring renovering end Harvey gjorde, men så bliver det nok heller ikke som nye igen som dem her.

Må straks høre Harvey hvad han synes om deres lyd - lyder de mon lige så godt som de ser ud?

/Kasper
mrdo

Indlægaf mick » tors 11. aug 2016 21:55

Hej
Købte du alle 4,eller er der et sæt til mig,gad godt at høre disse...
Hilsner
mick

Lokalitet: Cph.

Indlægaf NikonSP » tors 11. aug 2016 23:16

mrdo skrev:
KlausM skrev:Harvey har et sæt, han har sat i stand:
Mvh Klaus

Fantastisk - synes ellers jeg havde ledt og ledt efter erfaringen med dem. Håber netop jeg kan slippe noget lettere omkring renovering end Harvey gjorde, men så bliver det nok heller ikke som nye igen som dem her.

Må straks høre Harvey hvad han synes om deres lyd - lyder de mon lige så godt som de ser ud?

/Kasper

Hej Kasper

Og tillykke med nyerhvervelsen :thumbsup:

Var det dem der var annonceret på hifigalleriet du har købt? Og har du købt dem alle 4? Eller kommer de et helt andet sted fra? Bare lidt nysgerrig . . . . :lol:

Og ja, - JBL L25 PRIMA, - dem vil jeg tillade at kalde mig HELT udlært i, som det også fremgår af min istandgørelses tråd, som Klaus linkede til, - ja jeg har vel bogstaveligt talt nærmest været helt inde i kabinetterne!!

Og hvordan de lyder . . . :Tanke: . . . . Nu er det, at videregive og beskrive et lytteindtryk jo en stærkt subjektivt øvelse. Jeg synes ikke, at der er nogen JBL højttalere der lyder specielt dårligt, men de afspejler alle den konstruktion der er anvendt og den prismæssige placering de skulle udfylde i JBL's produkt program. Ingen forventer vel, at et sæt JBL L25 'spiller' lige så 'godt' som et sæt JBL L100, eller de igen ikke som et sæt JBL 4333, men de er heller ikke tiltænkt samme brugsomstændigheder. Til gengæld tror jeg, at det afhænger meget af den sammensætning man laver, hvor meget man kan få ud af tingene. For mig har omdrejningspunktet altid været, at forsøge at skaffe mig den bedst mulige forstærker og signal kilde, også selvom forstærkeren måske efter normal opfattelse var alt for 'kraftig' til højttalerne, - f.eks. 2x125W forstærker til 40 eller 50W's højttalere. Fordelen ved det er, at forstærkeren leverer absolut helt 'ren' og uforvrænget lyd og så kan 40-50W's højttalere i sådan en kombo tåle ganske imponerende mængder effekt, uden at tage skade samtidig med, at de leverer bedst mulig lyd.

Jeg har spillet på JBL L25, sat sammen med Marantz Model 1200B, Marantz Pm-6a og Marantz Model 500 og har fået ganske imponerende lyd ud af det :p

JBL L25 PRIMA og JBL L26 blev fremstillet nogenlunde samtidig, med samme sammensætning af enheder, men med hver sit design udtryk. JBL L26, som en for perioden nogenlunde almindelig reol højttaler, hvorimod L25 PRIMA nok mere var JBL's forsøg på, at fremstille en højttaler, der kunne tilpasses de gængse farverige 70'er flydemøbler. Der findes fantastiske billeder på nettet fra perioden, med masser af JBL L25 PRIMA. Man kunne købe tomme L25 kabinetter, til at stille sit anlæg i og til plader :OLO: Joh, - det var tider . . . (jeg var der dengang!! )

Da jeg købte mine JBL L25 PRIMA var det ikke, fordi det var en lille let opgave, - for det var det bestemt ikke. Det var heller ikke, fordi jeg havde en forventning om helt fantastiske lyd. Men det var faktisk udelukkende fordi jeg opfattede det som det der nok var JBL's tanke, nemlig at levere et produkt, der i den grad afspejlede tiden og var et 70'er design statement, helt uden noget sidestykke nogen steder. Jeg synes stadig, at de er helt fabelagtige!!

Held og lykke med dine JBL L25 :thumbsup: . . og skal du bruge hjælp til noget, kan du bare sige til.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf his067 » tors 11. aug 2016 23:20

NikonSP skrev:[JBL L26, som en for perioden nogenlunde almindelig reol højttaler, hvorimod L25 PRIMA nok mere var JBL's forsøg på, at fremstille en højttaler, der kunne tilpasses de gængse farverige 70'er flydemøbler. Der findes fantastiske billeder på nettet fra perioden, med masser af JBL L25 PRIMA. Man kunne købe tomme L25 kabinetter, til at stille sit anlæg i og til plader :OLO: Joh, - det var tider . . . (jeg var der dengang!! )

'if you can remember the seventies, you weren't really there' :Skor:

http://quoteinvestigator.com/2010/05/07/remember-1960s/
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf NikonSP » tors 11. aug 2016 23:39

his067 skrev:'if you can remember the seventies, you weren't really there' :Skor:

Jah, - det har du ganske ret i!! Der blev, - efter den tid, - afprøvet MANGE grænser. Men vi var en nystartet familie med en lille ny, - uden at vi var gift :QQS: , - og det var ikke lige velset alle steder dengang. Det forstår de færreste unge nu . . . .
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf his067 » tors 11. aug 2016 23:49

NikonSP skrev:Jah, - det har du ganske ret i!! Der blev, - efter den tid, - afprøvet MANGE grænser. Men vi var en nystartet familie med en lille ny, - uden at vi var gift :QQS: , - og det var ikke lige velset alle steder dengang. Det forstår de færreste unge nu . . . .

:thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf X-ray » fre 12. aug 2016 00:15

Jeg så også annoncen og var rimelig tændt.... Men besindede mig dog.
Fed HT Tillykke med dem... 2 eller 4..!

Og Tillykke med fødselsdagen His67.. :DK: igår... ;
Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf mrdo » fre 12. aug 2016 11:14

Jeg shoppede alle fire og håbede at de bare kunne blive til et fungere sæt... Men bortset fra at det ene sæt er uden front-stof så er de faktisk alle i fornuftig stand, så uden dog at have målt på enheder og delefilter endnu, så vil jeg mene der er gode chancer for at der rent faktisk kan blive 4 højttalere ud af det.

mick skrev:Hej
Hilsner
mrdo

Indlægaf mrdo » fre 12. aug 2016 11:20

Jeg tvivler på at jeg ender med at kunne bruge to sæt så det kunne sagtens være en mulighed. Min plan er at starte med at give et sæt noget kærlighed og så under process finde ud af om det andet sæt er krævet som reservedele eller om det også skal have en tur eller blot videre, så der kunne sagtens ende med at være 2 for meget som kunne ende hos dig.

mick skrev:Hej
Hilsner
mrdo

Indlægaf mrdo » fre 12. aug 2016 11:40

Tak for input! Du hører helt sikkert fra mig når jeg starter med projektet.

Planen indtil nu er at udvælge 2 af dem og få dem rengjort i bund og se om den farven der kommer frem er til at leve med. De virker noget gullige i det, men måske rengøring kan genskabe en pæn hvid farve.

Næste stop er enhederne. Alle basenhederne har skumkanter der er gået i opløsning og de skal udskiftes. Refoam kits er bestilt, så det er bare at vente på de dukker op og så skal jeg prøve denne disciplin for første gang.
Diskanterne ser bedre ud. Der er dog en trykket dome på en af dem, men her har jeg læst Troels Gravesen har rettet den ud med nål og efterfølgende lim. Det burde være til at klare.

Har desuden bemærket at to binding posts mangler en skrue. Hvordan virker denne type, btw? Synes ikke lige de ligner nogen jeg kender?

NikonSP skrev:Held og lykke med dine JBL L25 :thumbsup: . . og skal du bruge hjælp til noget, kan du bare sige til.
Vh/
Harvey
mrdo

Indlægaf his067 » fre 12. aug 2016 12:30

Istedet for at bruge en nål, kan du bruge et køkkenrulle-rør som du sætter over enheden og så suger med munden. Det plejer at rette dem ud uden synlige spor.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf mba » fre 12. aug 2016 13:47

Hej,

Angående at de er gulnet kan måske være pga. brom i flammehæmmeren i plastikken. Jeg har fra andre projekter haft held med at bruge retrobright. Opskriften kan du finde her http://www.amibay.com/content.php?120-summary. De fleste ingredienser kan fåes i Matas og Xanthan gum kan findes i helsekost forretninger som en ingrediens i glutenfri bagning :-). Jeg ville nok prøve på et lille område først inden en full-scale indsmøring for at se om de kan tåle kosten.

Mvh.
Martin
mba

Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: Aarhus

Indlægaf NikonSP » fre 12. aug 2016 16:30

mrdo skrev:
Planen indtil nu er at udvælge 2 af dem . . . .

Når du udvælger de 2 du vil gøre i stand, skal du være opmærksom på følgende:

Sommetider, - men bestemt ikke altid, - blev JBL's højttalere leveret/solgt med fortløbende numre, dvs., at højttalernes fabr. numre, som på L25 er præget ind i den metalplade, der sidder rundt om diskant reguleringen på frontpladen, havde fabr. nr. lige efter hinanden. Mine JBL L25 har fabr. nr. 13762 og 13763.

Derfor, hvis der er 2 af dine højttalere der har fortløbende numre så vælg dem til at 'køre' videre med. Alternativt vælg de 2 højttalere med fabr. nr. tættest på hinanden.

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Næste

Tilbage til Højttalere