Tube mania skrev:Går man derimod den anden vej og belaster 4ohm udtaget med 8ohm får man også svagt reduceret effekt, men i tilgift lang levetid for rørerene...det kan de nemlig godt lide og lyden kan kun blive bedre.
Sådan ser min verden også ud, afsender skal altid have en lavere impedans, end modtageren. Det gælder også mellem udgangsforstærker og højtaler.
Ved en 8ohms flervejs højtaler, er impedansen også lavere end 8ohm.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay ! Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Problemet er så at når vi taler forstærker og højttalere, ja så er begge ting modtager og afsender, højttaleren smider jo energi tilbage til forstærkeren.
@dfms Ja...det har du ret i...der er heller ingen højtalere der er 4 eller 8 ohm ,men så meget mere grund til at sikre man ikke overbelaster rørene.
@Max Det er rigtigt, det er her man skal man skal skelne mellem belastnings impedans og udgangs impedans....det er 2 meget forskellige størrelser som jeg er ifærd med at skrive en større *roman* om. Det handler nemlig ikke kun om at forstærkere skal have så lav en udgangs impedans som mulig så den kan klare højtalerens EMK, men ikke mindst hvordan den er opnået.
Stay tuned...der kommer noget om EMK og udgangsimpedans i forstærkere... det er et spændende emne.
Senest rettet af Tube mania 22 dec 2012, 00:40, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh-AMT1-Altec Lansing model 19-Rectiliniar High Boy-Arena HT25
If your amp not damp turn the volume up a bit more..
Ja, impedansforhold og faseforhold omkring højttalere og forstærkere indeholder nok materiale til et utal af doktorafhandlinger og de er nok så komplekse at vi kun lære at forstå dem når vi splitter dem op i enkelte dele, samlet kan vi nok ikke gennemskue det.
Hej Tube mania Kunne du ikke overveje at lave en "brevskole" omkring brug af rør i LF grej. En både teoretisk og praktisk skole hvor man bygger f.eks. en 2x10W integreret push-pull forstærker samtidig med at man lære teorien omkring det. Naturligvis er det svært at vide om man kan skaffe elever nok til sådan en skole, men jeg personlig vil da gerne ofre nogle tusinde kroner på sådan en sag.
Boptilyoudrop skrev:Det er en spændene ide, og hvem kan ikke bruge et lille vellydende effektrin, måske a la Dynaco st35?
Radford STA15/25 skulle være en videreudvikling af dynacoen! Sådan en kunne jeg godt tænke mig, især fordi der er så meget mystik omkring Radfords udgangstransformatorer.... Måske ovenikøbet med SS-regulering af højspænding og en ringkerne-strømforsyning.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Jaa...det kunne da være sjovt at lave et projekt...MEN...jeg bliver nok nødt til at *springe ud af skabet* og tilstå. Jeg er exstremt 'farvet' efter at have repareret masser af forstærkere de sidste 30 år. Nu kunne det jo lyde som om jeg har tænkt mig at plagiere...mere eller mindre, men nej. Det skal forståes helt anderledes...jeg har jo netop set hvilke koblinger og konstruktioner der giver problemer og jeg nægter kategorisk at anvende løsninger som jeg ved pr automatik giver problemer momentant eller på sigt.
Det udelukker f.ex regulerede strømforsyninger (undtaget en simpel shunt regulering til 1. rør)...det udelukker visse rørtyper og komponenter såsom ECC88, eksotiske rør med guldskrift og tilsvarende komponenter. Mange ældre og nuværende konstruktioner har nogle 'flaskehalse' jeg gerne vil undgå...her er nogle.
Indgangtrin og drivertrin er for dårligt 'isoleret' fra udgangstrinnnet igennem strømforsyningen...ofte kører det hele på samme ensretter blot adskilt af simple RC led. Her kan opnås stor forbedring ved at indgang og driver får sin egen ensretter og afkobling. De kan dog godt dele AC forsyning med udgangen og alligevel være meget mere *sig selv*. Koster ikke noget særligt at gøre.
Et andet problem er for høj udgangs-impedans på udgangstrinnene...som man prøver på at holde nede med en god portion modkobling. Jeg er ikke imod modkobling, men kunne man nå en lav udgangs impedans uden misbrug af modkobling kan det kun blive bedre. Det kan man med Ultralinær drift...så det er et 'must'...nå ja...det koster ikke extra.
Dernæst kunne man vælge et rør som kan levere noget power med en lav drift-spænding..f.ex 200V...det vil gøre udgangs traffoen bedre og i hvertfald ikke dyrere. Det får mig til at tænke på et utraditionelt rør som Pl82...det kan med 200V levere 12W i 4Kohm (2 rør). Det kan man så brygge videre på og få 24W i 2Kohm med 4 rør pr kanal...sådan kan man forstætte og få lige den effekt man ønsker. Det er bare for at demonstrere princippet...jeg ved ikke om PL82 er tilgængeligt. Udgangs traffoer kan jeg få lavet på bestilling...det lyder dyrt, men det er det ikke. Jeg er normalt modstander af 'custum-made', men udgangs traffoer er ikke en sliddel og går meget sjældent til.
Jeg synes...når nu...hvis nu...der skal laves et lære-projekt..om ikke det skulle været et *godt* et man kunne nyde...måske resten af livet og så er 10W måske i underkanten. Jeg ved at mange...måske de fleste af mine 'rørbamser' som nærmer sig 30år stadig er i drift og dem jeg kender til idag har absolut ikke planer om udskiftning
Senest rettet af Tube mania 23 dec 2012, 15:39, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh-AMT1-Altec Lansing model 19-Rectiliniar High Boy-Arena HT25
If your amp not damp turn the volume up a bit more..
Et projekt som Dynaco st35 eller Radford STA15/25 ville da efter min mening være kedeligt - de er konstrueret. Hvis nogen vil bygge en kopi, er det bare at gå igang. En mere usædvanlig konstruktion ville være mere spændende...
mcs_5 skrev:Et projekt som Dynaco st35 eller Radford STA15/25 ville da efter min mening være kedeligt - de er konstrueret. Hvis nogen vil bygge en kopi, er det bare at gå igang. En mere usædvanlig konstruktion ville være mere spændende...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
Nu ville en mere "usædvanlig" konstruktion måske ikke lige være for en begynder. Vi ligger jo ikke alle på samme niveau som feks. dig Mikkel, så der sikkert mange ting som efter din mening er kedelig, mens vi andre rookies synes er vildt sjovt
Jeg kan love jeg aldrig vil pådutte nogen noget avanceret og det er min erfaring er at det simpleste design også er det der virker bedst. Det handler om at optimere hvert trin...ikke om at putte mest muligt i...det er også derfor jeg gerne vil undgå de helt høje spændinger, men op til 300V er OK
Denne her topologi tiltaler mig meget og jeg spørger...virker den skræmmende?
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh-AMT1-Altec Lansing model 19-Rectiliniar High Boy-Arena HT25
If your amp not damp turn the volume up a bit more..
Det eksempel ligner mine Dynaco mk4 efter modifikationen. Det kører meget godt nu, selvom jeg dog ikke er tilfreds med udgangstrafoerne, men de kan jo skiftes
Mht. de nævnte PL82, er PL84 så ikke også lidt i samme familie, hvor man kan opnå forholdsvis høj effekt med lave spændinger/lavt omsætningsforhold i udg.trafoen?
Jeg faldt lige over dette på nettet omkring EL503:
Det er tilsyneladende et ret ideelt rør til audio, da det også kan levere høj effekt ved lave spændinger og har lav indre modstand. Desværre er det ret sjældent da det ikke blev produceret særlig længe. Virkelig en skam efter min mening, for 40 Watt udgangseffekt med kun 265 Volt lyder meget godt i mine ører