Mange gange er det meget lidt som der skal til for at ændre lydbilledet, jeg spiller for det meste på et par halvstore 50 liter Peerless gulvhøjtalere.
For et par mdr. siden fandt jeg, i min ufattelige visdom ud af, at det nok ville betyde noget, hvis at jeg vinklede dem ganske lidt bagover.
Og efter lidt eksperimenteren med vinklen ja så resulterede det faktisk med en meget stor lyd forbedring, med en meget bedre veldefineret bas gengivelse og selvfølgelig også en bedre og meget mere udbredt diskant / mellemtone lyd, fordi at enhederne nu “skyder” ganske lidt opad.
Og så syntes jeg også at højtalerne kabinetterne, når de nu er vinklet lidt bagud, ser mere sexede ud.
Men for at dette skal virke efter hensigten, så er det vigtigt, at man tænker rummets størrelse og lyttepositionen med ind i ligningen.
Højttalere, rum og eq
- Sorenki
- Tidligere Santashooter
- Indlæg: 2070
- Tilmeldt: 19 apr 2010, 08:35
- Lokalitet: Frederiksberg
- Kontakt:
Re: Højttalere, rum og eq
Listen er at tænkt som netop en prioriteret liste over hvor jeg ville angribe - jeg ville stoppe, hvis jeg er i mål.Elway skrev:Fine betragtninger - jeg ville nok personligt modificere det lidt:Sorenki skrev:Målemetoden må være at sende et signal ud med en linear frekvenskurve i input-signalet og så måle på dennes linearitet samtidig med mikrofonen. Afvigelser er så de datapunkter softwaren eller "Maskinen" tegner med.
Jeg er ikke imod anvendelsen af justeringer generelt - mine JBL studiemonitors har også på højtaleren justering til rummet og denne bliver brugt.
Men jeg er nok sådan anlagt at jeg ville udføre følgende i prioriteret rækkefølge:
1. Måle mit udstyr i rummet og se hvor/hvad der måske kunne angribes.
2. Justerer i rummet ift højtalere, møbler, billeder osv. - Måle igen for at bekræfte ændringen
3. Justerer på højtalerer og enkelte enheder i højtaleren
4. Anvende en analog equalizer mellem for og effekt
5. Justere på min forforstærker (eller købe andet gear)
6. Anvende automatisk rumkorrektion
7. Justerer på kilden, herunder med justeringsled direkte efter udgangen på hhv. CD / Pladespiller/Tuner/Ipad
Altså starte med ændringer i rummet, så højtalerne og tilbage mod kildematerialet, jeg gerne vil læse så "rigtigt" som muligt.
1. Måle mit udstyr i rummet og se hvor/hvad der måske kunne angribes.
-- ENIG
2. Justerer i rummet ift højtalere, møbler, billeder osv. - Måle igen for at bekræfte ændringen
-- ENIG
3. Justerer på højtalerer og enkelte enheder i højtaleren
-- ENIG - men kun på l-pads mm, jeg ville (nok) ikke ændre cross-over eller skifte enheder ud - med mindre det allerede er en DIY/kit højttaler. Jeg ville være lidt mere tilbageholdende med at ændre på en fabriksfremstillet.
4. Anvende en analog equalizer mellem for og effekt
-- WELL, ok. Men hvis jeg alligevel når til punkt 6, så er der ingen grund til en analog eq. Jeg vil mene at man har flere muligheder med en fx en dsp, eks parametrisk equalizer og FIR-filtre.
5. Justere på min forforstærker (eller købe andet gear)
-- DEN ville jeg måske have lidt højere oppe på listen. Men jeg har pt en passiv pre, så der er ikke meget at stille på. Og ville måske alligevel nok mest trimme via pkt 6. Og jeg tænker at en ny pre kan ændre lydsignaturen, men der er vel ikke meget EQ i den (via tonekontroller), som ikke allerede ville være adresseret af EQ'en i forrige punkt?
6. Anvende automatisk rumkorrektion
-- ENIG
7. Justerer på kilden, herunder med justeringsled direkte efter udgangen på hhv. CD / Pladespiller/Tuner/Ipad
-- Den forstår jeg ikke helt. Hvis jeg alligevel har trimmet lyden i alle ovenstående punkter. Kan du uddybe? Er det for at kunne differentiere mellem dine kilder inden de rammer resten af systemet?
Enig vedr, L-pads og eller aktiv delefilter - jeg ville ikke skifte enheder - men justerer for enkelte enheder, var hvad jeg mente

Vi har jo mange smage og tilgange, så alt er jo min holdning det hele

Ift punkt 7 mente jeg fx som man gør med en Mixer - der justerer man jo eq pr. Kilde - det ER en løsning, men ikke noget jeg ville anvende i mit anlæg, hvorfor det er absolut nederst på min liste

"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...
http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...
http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
- Hackenberg
- Indlæg: 2149
- Tilmeldt: 20 feb 2013, 10:47
- Lokalitet: Gilleleje
- Geografisk sted: Nordsjælland
Re: Højttalere, rum og eq
Non vintage: Reckhorn A-407.Helikon skrev:Hvad er det for noget udstyr du har anskaffet dig Hackenberg ? Det lyder meget interessant.Hackenberg skrev:Jeg har puslet en del med subwoofere. Til det formål brugte jeg et filter med indbygget mulighed for at hæve de laveste frekvenser. Det kan, sjovt nok, hjælpe selv ret store højttalere og giver bedre mellemtone!!!!!! For nylig fik jeg så en box fra Reckhorn med kompetent 100w monoblok, Lavpas-filter, dybbas-eq og mulighed for også at "suge" 12dB på stående bølger. Det har givet yderligere forbedringer som nævnt i de foregående indlæg. Ikke så underligt når man måler på en helt almindelig opstilling. Ofte ses udsving på +/- 12dB fra 100Hz og ned.
https://reckhorn.com/media1/Bedienungsa ... 0A-407.pdf
Er blevet så glad for den at jeg har købt de to sidste i DK. Den ene er til salg.
Med venlig hilsen, Claus.
- Elway
- Indlæg: 1015
- Tilmeldt: 06 nov 2010, 17:36
- Lokalitet: Aalborg
Re: Højttalere, rum og eq
og hvad skal sådan en bandit så koste?Hackenberg skrev:Non vintage: Reckhorn A-407.Helikon skrev:Hvad er det for noget udstyr du har anskaffet dig Hackenberg ? Det lyder meget interessant.Hackenberg skrev:Jeg har puslet en del med subwoofere. Til det formål brugte jeg et filter med indbygget mulighed for at hæve de laveste frekvenser. Det kan, sjovt nok, hjælpe selv ret store højttalere og giver bedre mellemtone!!!!!! For nylig fik jeg så en box fra Reckhorn med kompetent 100w monoblok, Lavpas-filter, dybbas-eq og mulighed for også at "suge" 12dB på stående bølger. Det har givet yderligere forbedringer som nævnt i de foregående indlæg. Ikke så underligt når man måler på en helt almindelig opstilling. Ofte ses udsving på +/- 12dB fra 100Hz og ned.
https://reckhorn.com/media1/Bedienungsa ... 0A-407.pdf
Er blevet så glad for den at jeg har købt de to sidste i DK. Den ene er til salg.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
-
- Indlæg: 1752
- Tilmeldt: 27 sep 2011, 21:36
- Lokalitet: midtfyn
Re: Højttalere, rum og eq
Fint eksempel på en nem og enkel måde - en lille tilføjelse kunne være dæmpnings matriale i højtaleren.Gah skrev:Mange gange er det meget lidt som der skal til for at ændre lydbilledet, jeg spiller for det meste på et par halvstore 50 liter Peerless gulvhøjtalere.
For et par mdr. siden fandt jeg, i min ufattelige visdom ud af, at det nok ville betyde noget, hvis at jeg vinklede dem ganske lidt bagover.
Og efter lidt eksperimenteren med vinklen ja så resulterede det faktisk med en meget stor lyd forbedring, med en meget bedre veldefineret bas gengivelse og selvfølgelig også en bedre og meget mere udbredt diskant / mellemtone lyd, fordi at enhederne nu “skyder” ganske lidt opad.
Og så syntes jeg også at højtalerne kabinetterne, når de nu er vinklet lidt bagud, ser mere sexede ud.
Men for at dette skal virke efter hensigten, så er det vigtigt, at man tænker rummets størrelse og lyttepositionen med ind i ligningen.
Tit er standart en strimmel langs den ene sidevæg o.l - med en seriøs lyddæmpning evt. afstivning, kan mange kasse resonanser reduceres og få den egentlige dybbas frem istedet. En plus pukkel omkring 50 hz er ikke så øre-trættende, som 100-150 hz. ( imho ) Ellers spændende tråd..
Mvh. Carsten